Rädda min matlåda!

Jag följde det här receptet igår, eftersom jag hade gott om tomater och potatis. Det blev aptrist.... Mjuka grönsaker med citronsmakande rinngrädde. :( Jag gjorde mycket också, för säkerhets skull liksom. :banghead: Går den att rädda och pigga upp på något vis?
http://mittkok.expressen.se/recept/vegetarisk-gratang-med-zucchini-potatis-och-tomat/
Gör om eländet till en soppa? Typ såhär: bryn lök och vitlök utan att det tar färg tillsammans med timjan. Slå på gratängen och en skvätt grönsaksfond. Mixa/mosa. Späd med mjölk eller vatten om det behövs. Värm.

Jag skulle säga att det är alldeles för lite smaksättare i det där receptet, det lär inte smaka just nånting. Citron är gott, men knappast till tomater och potatis.

Det sura går att balansera upp med mer sälta, så ett annat alternativ är att jazza upp den befintliga gratängen med oliver och fetaost.

Jag instämmer i att det är för lite kryddning. Låter som en mesig rätt...

Jag hade plussat på lite cajunkrydda eller chili eller någon god kryddblandning för att det skulle bli hetare.
Och inte ätit den som den är, utan som tillbehör till ex.vis grillat kött.

Det är nog mest konsistensen som stör mig, jag trodde den skulle bli krämig som potatisgratäng blir. Fetaost borde ju gegga ut den lite, och det är ju dessutom gott. ;) Ingen dum idé med soppa heller!

Det är nog mest konsistensen som stör mig, jag trodde den skulle bli krämig som potatisgratäng blir. Fetaost borde ju gegga ut den lite, och det är ju dessutom gott. ;) Ingen dum idé med soppa heller!

Det är stärkelsen i potatisen som gör den krämig, så om man gör gratäng på mindre stärkelserika grönsaker (t ex tomater och squash) så blir det inte så.

Det är stärkelsen i potatisen som gör den krämig, så om man gör gratäng på mindre stärkelserika grönsaker (t ex tomater och squash) så blir det inte så.

Dessutom måste man vara grymt noga med att vattna ur grönsakerna med salt om man vill slippa rinnigheten. Och kanske tillsätta annan stärkelse i form av potatismjöl, eller maizenamjöl.

Läger man röran som blivit på tärningar av gammalt torrt bröd av grövre sort och så lite lagrad ost uppepå det sen gratinerar men det en gång till! Blir mums, men är inte lagringsdugligt utan behöver ätas på en gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka