Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar tillskott av zink, d-vitamin, använder coldzyme, dricker te, vilar.Dottern var sjuk förra veckan och nu börjar jag få ont i halsen och hosta.
Jag har INTE tid att vara sjuk nu! Vad gör jag?! Hjälp!
Får testa med det, brukar ta Berocca men hade slut på det nuTar tillskott av zink, d-vitamin, använder coldzyme, dricker te, vilar.
Sover! och inte kyler ned dig för mycket tror jag att jag uppfattat forskningsläget som.Dottern var sjuk förra veckan och nu börjar jag få ont i halsen och hosta.
Jag har INTE tid att vara sjuk nu! Vad gör jag?! Hjälp!
Nyquil/dayquil är väl framförallt starkt symtomlindrande. Det innehåller inte något som förebygger att bakterier eller virus förökar sig, och inget som stärker immunförsvaret.
Dom innehåller en molekyl som är släkt med efedrin.
Annars kan man nå ungefär samma effekt (minus att man blir hög) med smärtstillande + slemlösande.
Har man allvarliga bihåleproblem kan man få något i Sverige som är olagligt i nästan hela världen, nämligen Rinexin (norefedrin). Visst lugnar det svullnaden i bihålorna, men jag blir åtminstone stissig som fan av bara en kvarts tablett, så den kuren åt jag aldrig klart...
Det är verkligen the shit när bilhålorna får för sig att vara idioter (dvs typ varenda jäkla gång man blir lite förkyld...)Har du provat nässkölj (ber om ursäkt om jag föreslagit det tidigare). Jag har ofta problem med bihålorna men efter att jag börjat med det är det ytterst sällan jag har problem numera. Det är totalt vidrigt men lättnaden efteråt är inte att leka med (dels pga att övningen är över och dels pga effekten).
Har du provat nässkölj (ber om ursäkt om jag föreslagit det tidigare). Jag har ofta problem med bihålorna men efter att jag börjat med det är det ytterst sällan jag har problem numera. Det är totalt vidrigt men lättnaden efteråt är inte att leka med (dels pga att övningen är över och dels pga effekten).
Egentligen är det väl helt enkelt kört när man väl blivit smittad? Det finns ingen bot mot förkylning, bara lindringar.
Ja, men sist jag provade gjorde det så förbannat ont i bihålorna. Kallsup med saltvatten liksom.
Överväger dock att prova igen, eftersom jag i nuläget i princip nässköljer fast med Renons. Och bara tar smärtan liksom. Så jag kanske är redo för näskannan igen
.
Jag använder Neilmeds i plast: https://www.apotekhjartat.se/produkt/neilmed-sinus-rinse-nasskoljare-med-60-saltpasar/
Det är kanske inte optimalt ur alla synvinklar men det är enkelt eftersom jag flaxar runt så mycket, både i arbetet och privat. Och att det är enkelt krävs för att det ska bli av så ja, jag köper färdiga dospåsar också. Jag har råd och skiter i att det inte är komplicerat att göra egen lösning, det var som sagt det där med enkelt.
Senast jag var i Stockholm hade jag glömt att ta med sköljaren och bihålorna tyckte "ohh, pollen... PANG". Det kändes som om någon satt och bankade med en gummiklubba. Det var riktigt vidrigt när jag kom hem och kunde skölja, första vändan gjorde ONT men det blev verkligen bättre direkt.
Men ja, det är som en j-la salt kallsup...![]()
Jo, men tydligen finns det sätt att bli mer mottaglig för att bli smittad om det finns i omgivningen. De hade sprutat in virus i näsan på folk och låtit dem sova olika länge och det var olika risk att få förkylning.Egentligen är det väl helt enkelt kört när man väl blivit smittad? Det finns ingen bot mot förkylning, bara lindringar.
Det tror jag absolut! När man redan har symptom kan man inte göra mycket mer än lindra dem dock.Jo, men tydligen finns det sätt att bli mer mottaglig för att bli smittad om det finns i omgivningen. De hade sprutat in virus i näsan på folk och låtit dem sova olika länge och det var olika risk att få förkylning.
Dayquil/Nightquil is da shit, inte för att friskna till utan maskera symtomen. De är OTC i USA och andra länder - senast jag var där så köpte jag några, så officiellt antar jag att jag är en narkotika smugglare. De innehåller något ämne som är narkotikaklassat i Sverige.
Första gången, dessutom när det var det gamla receptet som Vicks slutade med eftersom missbrukare köpte mängder och sedan kokade ner, råkade jag ta en Nyquil på morgonen. Jag kände inte av förkylningen men kommer inte ihåg så mycket annat. Men jag var glad, även om jag hade en tendens att gå rakt ut på gatan utan att ha tittat mig om, har jag senare fått höra.![]()