Rädda maken från att dö värmedöden i klädkammaren

Tassetass

Trådstartare
Maken ska få flytta in sitt kontor i klädkammaren nu när dottern ska få eget rum. Klädkammaren ligger mitt i huskroppen och har varken fönster eller någon yttervägg (rummet angränsar mot hallen, badrummet, grannens kök och trapphuset). Eftersom karln sysslar med en del högljudda spel så måste dörren dit in vara stängd när han spelar, detta kombinerat med att han har en dator som producerar en hel del värme innebär att det kommer att bli varmt där inne.

Det finns en tilluftsventil i klädkammaren, så maken kommer inte dö av syrebrist, men finns det något man kan göra för att kontrollera temperaturen? En AC funkar väl inte, för att leda ut värmen i hallen känns inte som någon vidare idé? Hallen angränsar även till vårt sovrum (dit dörren inte kan vara stängd pga katt) och dit vill jag sannerligen inte ha någon extravärme. Har kollat på kylfläktar men ingen verkar nöjd med sin, antingen kyler de inte alls eller så blir det väldigt fuktigt (vilket ju säger sig själv med tanke på hur de funkar).

Någon som sitter på en magisk lösning, eller är det bara att tejpa fast en kylklamp vid tilluften och ge honom en fläkt som gäller?

Vad har ni för uppvärmning? Vi har bergvärme i vårt stenhus som blir kokhett sommartid. Tydligen gick det att använda nån restkyla till att kyla ner huset. Kostade 16 000:- ex. ROT för den största maskinen och installation men då hade sambon förberett med rören. Nu har vi i princip gratis AC på övervåningen, maskinen håller 20° stadigt där uppe.

Vad har ni för uppvärmning? Vi har bergvärme i vårt stenhus som blir kokhett sommartid. Tydligen gick det att använda nån restkyla till att kyla ner huset. Kostade 16 000:- ex. ROT för den största maskinen och installation men då hade sambon förberett med rören. Nu har vi i princip gratis AC på övervåningen, maskinen håller 20° stadigt där uppe.
De bor nog i lägenhet.

Instämmer med @ptr, att försöka flytta ut datorn utanför rummet borde vara steg ett.
(Ifråga om ventilation får man förstås inte heller glömma att det behövs både frånluft och tilluft för att få vettig luftväxling, ska man befinna sig i rummet med stängd dörr räcker det inte med en eventuell liten glipa i dörr/tröskel.

Tyvärr bor vi i lägenhet precis som @escodobe skrev. När vi bor i hus är min plan att karlns dator ska få ett eget litet hus någonstans på tomten... :angel:

@ptr och @Snubbelfot : Vore ju toppen om man kunde ställa datorn någon annanstans och det enda alternativet skulle väl då vara hallen. Jag ska dock erkänna att jag absolut inte känner för att ha det där åbäket stående i hallen (för den måste ju stå hyfsat fritt för att inte överhetta), men det är nog en idé värd att överväga.

Tyvärr bor vi i lägenhet precis som @escodobe skrev. När vi bor i hus är min plan att karlns dator ska få ett eget litet hus någonstans på tomten... :angel:

@ptr och @Snubbelfot : Vore ju toppen om man kunde ställa datorn någon annanstans och det enda alternativet skulle väl då vara hallen. Jag ska dock erkänna att jag absolut inte känner för att ha det där åbäket stående i hallen (för den måste ju stå hyfsat fritt för att inte överhetta), men det är nog en idé värd att överväga.
Insåg det sen när jag läste ditt ursprungsinlägg en gång till, slarvigt läst av mig från början. :) Lycka till!

Förstår inte heller varför ni inte investerar i ett par bra, bekväma hörlurar. Dessutom hade jag varit mer rädd för co förgiftning än värmen med tanke på läget av rummet.

Förstår inte heller varför ni inte investerar i ett par bra, bekväma hörlurar. Dessutom hade jag varit mer rädd för co förgiftning än värmen med tanke på läget av rummet.

Som tidigare sagt så är ljuden från datorn inte största problemet utan ljuden från maken.

Han har haft datorn i den aktuella klädkammaren förut, så jag känner mig trygg i att han inte kommer att koldioxidförgiftas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka