A

annizz

hur kommer man över rädslan?
Har precis fått ett jobb i ett stall där jag ska träna hingstar och unghästar men jag känner mig lite rädd när jag rider..
iof har jag haft ett uppehåll från hästarna i ca 2-3 år.. sen var jag och kollade på ett jobb i ett hoppstall för ca 1 månad sen och de va då jag blev rädd när jag red.. fick rida 3 hingstar och ett ungt sto.. och de va kalabalik från när man satt upp till man klev av..
I vanliga fall så har jag ridit islandshästar.
några tips på vad man kan göra?

Sv: rädd..

jobbigt läge :S
Jag har haft typ samma problem, jag var rädd för att ta in min föra medryttare häst från hagen och ibland när jag red. Det var väldigt jobbigt att vara rädd, sen fråga jag min sj vf jag var rädd. När jag hade tänkt lite på det var jag inte rädd längre =D

Ja det var non mitt lite tips elr ja min lilla historna
Hoppas det var till lite hjälp

Varför ta ett sådant jobb om du är rädd? :confused:

Du gör både dig själv och hästarna en björntjänst.

asså jag känner mig inte rädd jämt.. bara när hästen tex skenar..
vill verkligen komma över de..

Tror kanske inte att det är rätt jobb för dig.

men unghästar måste man vara lugn och orädd, dom suger åt sig allt som en disktrasa och man måste tänka både en och två gånger innan man gör något, har själv en unghäst och ridit till en annan unghäst så jag vet en del.

Kanske du skall rida lite på ridskola eller liknande för att komma över din rädsla?

jobbigt läge :S
Jag har haft typ samma problem, jag var rädd för att ta in min föra medryttare häst från hagen och ibland när jag red. Det var väldigt jobbigt att vara rädd, sen fråga jag min sj vf jag var rädd. När jag hade tänkt lite på det var jag inte rädd längre =D

Ja det var non mitt lite tips elr ja min lilla historna
Hoppas det var till lite hjälp

Tankens kraft!

Imponerande! Allvarligt asså!

Tycker nog inte heller att du ska ha det jobbet, du borde nog jobba med lite lättare hästar om du känner dig så osäker. Det är ju som Onelove skrev; att man måste vara väldigt lugn och trygg själv om man ska hålla på med unghästar.

Men jag tycker inte det är så konstigt om du är rädd när hästen skenar, finns det någon som inte är det?! Men jag hoppas att det inte hör till vanligheterna i det stallet.

Ngt jag själv upplever efter ett iof relativt kort uppehåll på ca 5 månader, med inslag av ridning och hästar, är att man tappat lite självförtroende.

Jag har aldrig varit osäker kring hästar men efter dessa månader upplever jag en viss osäkerhet hos mig själv i vissa situationer. Har nu haft min häst i snart 2 veckor.

Jag tror att det kan ha att göra med att man inte har fått bre på sitt självförtroende i hästsituationen under en tid. Man har inte fått lyckas inom hästeriet/ridningen och hålla uppe känslan av att man klarar av allt och vet hur man ska agera i alla situationer. Man tappar lite vana, kanske lite känsla. Men det är nog inget som håller i sig om man ger sig in i leken igen om det inte är så att man då direkt upplever endast nederlag och misslyckanden. Pga att man ger sig på för stora saker som kräver lite mer självförtroende.

Jag fick en riktig skjuts framåt bara under en enda dag i stallet, för att jag kom dit med rätt inställning, rätt tänk och såg till att lyckas med det jag tog mig för. Jag provade att vara lite mer öppen, oförsiktig och på. Lite mindre ödmjuk faktiskt. :o Men självklart inte dum. Efter detta har jag kunnat behålla denna gnutta självförtroende som jag fick den dagen och det gör det lättare att hämta hem ännu mer. :) Låt det ta lite tid och försök att plocka lite motivation, självförtroende och jävlaranamma här på buke eller nån annanstans så kanske det blir lättare vissa dagar.

Jag beslutade mig för att inte ta jobbet.. skulle nog ha varit ok om det bara gällde dom äldre tävlingshästarna men inte unghästarna..
Men jag vet inte hur jag ska göra för att komma över rädslan/osäkerheten.. Jag är ju som sagt inte rädd jämt..
När jag red en hingst i stallet som var väldigt kaxig och hela tiden testade mig genom att bocka, stegra m.m. sig då var jag inte rädd. Utan rädslan kom när jag red ut och han skyggade för en sten eller när vi var på väg mot en lång och brant uppförsbacke (som dom brukade galoppera uppför) och han började bli piggare och piggare.. då tänkte jag att "tänk om han skenar och jag inte får stopp på honom"..
De känns som att det är mina tankar som gör att jag blir osäker.. väldigt jobbigt.
Samtidigt vill jag ju rida dom här piggare hästarna, om jag rider en lugn och snäll häst så blir jag lätt uttråkad..

Ja visst är det så (att det är tankarna som gör att man blir osäker!). Tänk om......................

Det är situationer när man inte har - eller är rädd för att tappa - kontrollen som gör rädslan "fysisk" och det är då det blir ett hinder (hear, hear, vardagspsykologen talking!). Jag rek att du ska fortsätta att rida iaf halvjobbiga hästar så att du tänjer dina gränser lite (utvidgar din komfortzon som det så vackert heter). Det finns inte möjlighet att vara "gå-med-och-göra-lite-praktikant" i det stallet under en tid? Alltså inte ha ett regelrätt jobb (med krav på prestation och resultat)?

De känns som att det är mina tankar som gör att jag blir osäker.. väldigt jobbigt.
Samtidigt vill jag ju rida dom här piggare hästarna, om jag rider en lugn och snäll häst så blir jag lätt uttråkad..

Jag tycker det är intressant att du trots rädsla hävdar att du hellre vill rida piggare hästar "eftersom lugna och snälla hästar tråkar ut dig".
Jag vill inte nedvärdera dig som ryttare, men kan ändå inte låta bli att ifrågasätta din åsikt. Mot bakgrund av det du skrivit om din rädsla och osäkerhet undrar jag om du inte borde hålla dig till att rida just snälla och lugna hästar och lära dig behärska den sorten innan du ger dig i kast med unghästar, hingstar och som du kallar dem "piggare hästar".

En lugn och snäll häst är inte per automatik tråkig. Ibland kan det vara så att det krävs mer raffinerad ridning för att plocka fram essensen ur en sådan än ur en "pigg" artfrände- och för mig är det då bland det roligaste med ridning och hästar, att de är olika så att man får tänka till lite ibland!:)

Beträffande din rädsla så är det klart att det är dina tankar som ställer till det för dig.
I umgänget med hästar ställs man gång på gång inför hårresande situationer och överrumplande händelser som placerar hjärtat i halsgropen på vem som helst. Att bli rädd är helt naturligt, men om man nu skall hålla på med hästar och ridning måste man hitta metoder att hantera denna rädsla.

Att snarast sitta upp i sadeln igen efter att ha ramlat av vet vi ju alla att man skall göra, men man måste också lära sig att "ta sig upp på hästen igen" mentalt.
En början för dig vore att lära dig styra tankarna medvetet. Du är ju tydligen medveten om att du i situationen med den laddade hästen tänkte gång på gång "tänk om han sticker". Nästa gång du hamnar i en liknande situation får du istället träna på att tänka "det här skall gå bra. Han ska banne mig inte sticka med mig!"

Hästar läser av dina känslor, så sitter du och tänker negativa tankar så spänner du dig troligen automatiskt och då kan du faktiskt ge hästen budskapet att "här är det fara å färde, bäst att sticka".

Jag har precis tagit upp ridningen efter ett låååångt uppehåll.
Brukade vara en riktig "tuffing" på hästryggen och red b.l.a in min förra häst själv vilket resulterade i både ett och två blåmärken :)

Nu är jag medryttare på ett smågalet arab sto, första gångerna jag red henne tänkte jag -Hjälp, det här går aldrig! Hon kände förstås detta och pep iväg med mig lite som hon ville. Dom är inte dumma hästarna, dom känner direkt om ryttaren är osäker.
Men nu för ett par veckor sedan tänkte jag -Nej för fan, jag kan ju det här, det är ju KUL att rida!
Och vips, "galen" hästen blev som förbytt, rädslan är borta och vi har jätteskoj ihop!
Som några nämnt innan, mycket sitter i psyket, säg till dig själv att du vågar, att du KAN!

Lycka till! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama