Sv: rädd..
De känns som att det är mina tankar som gör att jag blir osäker.. väldigt jobbigt.
Samtidigt vill jag ju rida dom här piggare hästarna, om jag rider en lugn och snäll häst så blir jag lätt uttråkad..
Jag tycker det är intressant att du trots rädsla hävdar att du hellre vill rida piggare hästar "eftersom lugna och snälla hästar tråkar ut dig".
Jag vill inte nedvärdera dig som ryttare, men kan ändå inte låta bli att ifrågasätta din åsikt. Mot bakgrund av det du skrivit om din rädsla och osäkerhet undrar jag om du inte borde hålla dig till att rida just snälla och lugna hästar och lära dig behärska den sorten innan du ger dig i kast med unghästar, hingstar och som du kallar dem "piggare hästar".
En lugn och snäll häst är inte per automatik tråkig. Ibland kan det vara så att det krävs mer raffinerad ridning för att plocka fram essensen ur en sådan än ur en "pigg" artfrände- och för mig är det då bland det roligaste med ridning och hästar, att de är olika så att man får tänka till lite ibland!
Beträffande din rädsla så är det klart att det är dina tankar som ställer till det för dig.
I umgänget med hästar ställs man gång på gång inför hårresande situationer och överrumplande händelser som placerar hjärtat i halsgropen på vem som helst. Att bli rädd är helt naturligt, men om man nu skall hålla på med hästar och ridning måste man hitta metoder att hantera denna rädsla.
Att snarast sitta upp i sadeln igen efter att ha ramlat av vet vi ju alla att man skall göra, men man måste också lära sig att "ta sig upp på hästen igen" mentalt.
En början för dig vore att lära dig styra tankarna medvetet. Du är ju tydligen medveten om att du i situationen med den laddade hästen tänkte gång på gång "tänk om han sticker". Nästa gång du hamnar i en liknande situation får du istället träna på att tänka "det här skall gå bra. Han ska banne mig inte sticka med mig!"
Hästar läser av dina känslor, så sitter du och tänker negativa tankar så spänner du dig troligen automatiskt och då kan du faktiskt ge hästen budskapet att "här är det fara å färde, bäst att sticka".