B

Black_Angel

Min lilla kanin är just nu ganska så sjuk (ligger nu i min famn invervad i flies täcke). Han har haft super mycket hosta och snor och föll ner i buren för ca 1 timme sedan...
Är så rädd att det här är kattsjukdomen som har vart där jag jobbar (vi avlar på perser). Många av våra kattungar har nästan dött vid den... och en dog...
Det är ju sama sak det där hostan och snoret, kan vara att han har feber just nu.... :(
Får inget hända för honom :cry:

Sv: Rädd

Nog har de väl veterinärer på island (det är väl där du är).
Jag rekommenderar att du ringer, en sjuk kanin är inget gott tecken!

Vi gjorde det nästa dagen, han var då ite lika dålig som natten innan (var nästan vaken hela natten med honom). Men dom tror att det är kattsjukdomen. Där jag jobbade i sommras var den. Vi hade sen vart med alla katterna i vetrinär cheak för att se om det fanns något som dom kunde göra. Dom sa bara att ge dom penscelin och vi får hoppas och be om att det går int ner i deras lungor (en vuxenkatt levde inte det och en kattunge dog också.)
Så nu håller vi på att ge kaninen penscelin och jag tittar som en hök över våran andra kanin (vi har honom i ett annat rum) för han är lite snorig han med och är det första tecknet att den där sjukdomen håller på att komma upp :(
Känns hemskt att inte kunna göra något...

Dark_angel: Kom ihåg att tvätta händerna varje gång du /någon annan hållit på med den sjuka kaninen och byt kanske kläder också annars finns det en stor risk att den andra kaninen också smittas om den inte redan har blivit smittad....

Håller tummarna för att det ska gå bra.!

Kaniner dör av penicillin så jag hoppas att du menar antibiotika som t.ex. Baytril.

vad är det för preparat du ger den sjuka kaninen?
baytril "tar allt" och är mycket effektivt.
stoppard: visst är det så att kaniner inte tål konserveringssubstansen i fucithalmic? har för mig att vi diskuterade det för länge sedan?

obs! glömde att jag numera heter cipramil, mitt gamla nick slutade funka eftersom jag inte ändrat lösenord vid omställningen. jag är alltså gamla "empty" :bump:

Jag tror inte att det är ngn fara. I min kaninmedicinbok rekommenderar de Fucithalmic och jag tror att de flesta ögondroppar innehåller samma konserveringsmedel. Jag vill gärna veta om någon annan vet ngt annat.

Har också använt Fucithalmic till min kanin, då han har kroniska besvär med ögonen. En del har sagt att det är farligt att använda, men min vet. har rekommenderat det och jag har varit i kontakt med djursjukhus osv. Alla säger att det inte är nån fara.

enligt chefsveterinär bo runsten på blå stjärnan tål kaniner inte en av komponenterna som ingår i konserveringssubstansen hos fucithalmic. jag frågade eftersom jag blivit rekommenderad fucithalmic av en veterinär, och sedan fått veta av en veterinär med kompetens på exotiska smådjur att fucithalmic var i det närmaste livsfarligt. bo gav den senare veterinären rätt.

Hade ett marsvin som fick Fucithalmic och dog för många år sedan. Nu vet jag inte om det var pga salvan för hon var ju inte pigg. Men hon dog dagen efter att hon fått salvan...
Kaniner tål väl Terramycin?

Kan det vara så att vissa kaniner är extra känsliga??
Har använt Fucithalmic i ca 2 år nu av och till och kaninen mår utmärkt!

Liknande trådar

Däggdjur min granne som bor typ 20 meter ifrån oss, har haft två kaniner.. ena dog för ett halvt år sen ungefär förmodligen då andra grannens...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Tinuri
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: TantEster
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama