Rädd katt! (långt)

yodadog

Trådstartare
Jag och min sambo har en liten halvperser hane som föddes i somras, han är innekatt och vi ville skaffa en kompis till honom.
Så igår åkte vi och kollade på en orange bondkatt som också föddes i somras. Han var jättekelig och kom fram och ville bli klappad och sprang runt och lekte.
Vi köpte honom och tog honom med oss på en gång.
När vi kom hem släppte vi honom i lägenheten. Våran andra katt fräste åt honom men det är väl ganska normalt.

Det konstiga är att den nya är så otroligt rädd hela tiden, han bara ligger och darrar. Han verkar rädd för mig och min sambo också. Vi har försökt med att sitta och klappa men det hjälpte inte.
Han vill inte äta eller dricka eller gå på lådan. Mestadels har han bara suttit under soffan med huvudet i ett hål och reagerar inte på tilltal.

Under natten fick våran andra katt vara instängd i ett rum så att den nya skulle få våga sig fram.
Matskålarna står under soffan men jag kan inte se om han har ätit.
Kattlådan står precis bredvid soffan men där har han inte varit.
Nu sitter han där under med huvudet i hålet och reagerar inte när jag pratar med honom.
För att få fram honom måste man lyfta soffan och det kan jag inte göra själv och min sambo är inte hemma.

Vad ska man göra?:/
 
Sv: Rädd katt! (långt)

Låt honom vara. Han är fortfarande ett barn som har kommit till ett ställe han aldrig varit på, han har blivit av med sin mamma och sina syskon och blivit "ihoptvingad" med en helt okänd katt. Han måste få vänja sig. Det har ju inte ens gått ett dygn än?

Prata med honom, men klappa inte om han inte söker kontakt. Han kommer att bli tuffare med tiden.
 
Sv: Rädd katt! (långt)

Precis, låt honom vara, bara. När vi skaffade katt nr två så satt hon under en fåtölj i nästan en vecka. Och gick inte heller på lådan de första dagarna. Men nu är katterna bästis och bundis.

Han kommer återgå till det glada, sociala jag som ni såg tidigare när han vant sig vid att bo hos er, och vid sin nya kattkompis.

Det är läskigt att flytta när man är en liten kisse!
 
Sv: Rädd katt! (långt)

Åh jag hoppas det! Han var ju så himla mysig.
Man blir så orolig bara. Och så ser han så ledsen ut!
 
Sv: Rädd katt! (långt)

Han är säkert rätt ledsen och rädd just nu, men det går ju över. Och inte så mycket att göra åt just nu, mer än att lämna honom ifred tills han känner sig lite modigare.
 
Sv: Rädd katt! (långt)

När jag köpte min första raskatt, en britthona på 6 månader, så var det också jobbigt i början. Hon köptes som sällskap till min huskatthona i samma ålder och jag valde raskatt för att den skulle ha ett positivt inflytande på huskatten. Lugna ner den alltså :grin: Det funkade inte, snarare tvärtom :angel:

Men Julia, britthonan, bodde under badkaret i drygt 2 veckor. Det hade väl inte gjort så mycket iofs, problemet var väl att Julia var (och är) en extremt verbal katt. Jag och min kompis som delade lägenhet fick sova med öronproppar, hon satt och hojtade därunder och ekot under ett badkar är bra!!! I början sprang vi dit och skulle trösta när hon skrek, men vi konstaterade ganska snart att det var mamma hon ropade efter och vi 2-benta (och den svarta fyrbenta) kunde dra till varmare breddgrader.
Efter 2 v började hon visa sig, efter 3 v satt hon som ett plåster på oss. Och så är hon fortfarande, maken till jobbig katt! Hon bor nu hos min syster med sambo och 2 hundar och är lika verbal och efterhängsen fortfarande. Snart 12 år gammal.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 090
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp