rädd i bland??

solhattar

Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra åt mitt problem,jag har haft häst i ca 15 år och min nuvarande hästar har jag haft i 10 och 3 år.fram till 2008 var jag som vilken ryttare som helst jag älskade långa galopper och var egentligen inte rädd för nånting,sen hände det en olycka med min äldre häst där jag skadades rätt svårt och det har gjort mig lite nervös inför hästar.den äldre blev sjuk ganska snabbt efter olyckan och krävde inte nån mer ridning.därför köpte jag den yngre hästen.han är en underbar häst och när jag har honom i gång så känner jag ingen direkt rädsla,när jag känner det tex om han är på hugget och hoppar till för allting då hoppar jag hellre av.men ofta älskar jag fartfyllda galopper med honom,ska nu börja gå kurser med honom för att utvecklas mera.men nu när han stått ett längre tag pga en skada så har jag så svårt att komma upp på honom igen,jag har fortfarande olyckan i huvudet,men vet att när jag väl kommer upp så lossnar allt och jag blir säkrare,men just det här steget är jätte svårt mår nästan illa innan jag kommer upp.vet dessutom att om jag ramlar av och skadar mej igen så kommer jag förmodligen inte ens kunna gå längre.funderar på att köpa en säkerhetsväst för att se om det kan få mig att känna mogna säkrare.
 
Sv: rädd i bland??

Har du råd så investera i den säkerhetsutrustning du kan. Ny hjälm efter varje hård duns, säkerhetsstigbyglar, väst, rid inte med luva osv.

Är du nervös för att rida och hoppa upp är värst, hoppa då bara upp och hoppa av igen. Man får göra så.
 
Sv: rädd i bland??

Varför skulle man inte rida med luva?

(Har tyvärr inga råd att ge dig, TS, eftersom jag själv dras med en del ridångest efter en olycka. )
 
Sv: rädd i bland??

Inom några dicipliner i hästvärlden anses det både farligt och onödigt att rida en häst som av någon anledning har överskottsenergi, den lyssnar ändå inte.
Istället longeras hästen eller arbetas i rundcorall innan ridningen.
Först är den ibland seg, sedan eller från början har den väldigt bråttom och brallar vilket den tillåts göra under kontrollerade former. Efter det, när den börjar lugna sig och lyssna, arbetas den i olika tempon och gångarter i båda varven tills den upplevs som lugn och harmonisk.
En överpigg häst har ett visst antal bocksprång i kroppen och när den fått leva ut dem är det liksom slut på dem för den gången, utan att ryttaren behövde vara inblandad och uppleva det negativt att hästen är pigg o glad.
Det tar mellan 10 -15 min att göra det här och ridningen känns säker och meningsfull när hästen lyssnar från början och dessutom är den uppvärmd.
Har använt denna metod i många år och varken vill eller vågar sluta med den, varken för hästens eller ryttarens skull. Om hästen trots daglig träning alltid behöver detta får den troligtvis för mycket kraftfoder i proportion till det arbete den utför. MVH
 
Sv: rädd i bland??

Varför skulle man inte rida med luva?

Hästen får ha luva men inte ryttaren :D

Har du en huvtröja och en himla otur när du trillar av så han hästen få in en hov i luvan och sen kan du ju själv tänka dig hur illa det kan gå!

Tycker att solhattar först och främst ska investera i en säkerhetsväst, tycker att det är konstigt att det inte redan finns med tanke på skaderisken?!

Rasta hästen väl innan uppsittning om den har mycket överskottsenergi. Longera, tömkör, löshoppa.....

Släng upp en annan ryttare dom första gångerna så hästen kan spralla av sig utan att skrämma livet ur ryttaren.
Dessutom ser du att hästen är lugn och blir kanske lugnare själv?!

Mental träning är viktigt, att lära sig tänka positivt, allt som är trevligt och hur bra hästen kommer gå mm.
 
Sv: rädd i bland??

Jag har också åkt av ett antal gånger , på slutet har jag blivit lite fegare, jag gör så här ; jag tar min häst och leder honom i skogen där jag planerar att ta min första ridtur, jag ser att han är lugn , nästa dag går jag kanske samma runda , tredje dagen rider jag samma runda. detta sätt känns bra för mig och hästen är lugn ,:)
 
Sv: rädd i bland??

Men åhhhhhhh, jag fattade ju luva som = mössa! Jag kunde för mitt liv inte förstå varför en mössa under hjälmen skulle göra skada, det behöver ju inte betyda att hjälmen blir för trång liksom... :D Huva kallar jag det man har på hoodies. Jaja, men då så, då är jag med! :D
 
Sv: rädd i bland??

Säkerhetsväst är en bra investering...

De flesta som håller på med galopphästar vet vikten av att longera dem en kort stund innan man hoppar upp. Eller ännu hellre låter dem gå en stund i skrittmaskinen om man har tillgång till en sådan. När det handlar om galoppen prova rida på bana med hästen. Finns ju några stycken i dina trakter. Angarn har en fin bana och det är en upplevelse att rida där om man aldrig ridit på bana förrut. Känns och är ofta säkrare än att rida fort på skogsvägar och åkrar...

Personligen känner jag mig mycket säkrare med en galopphäst på banan än med en ridhäst i skogen. På banan vet alla vilka avstånd man skall hålla till varandra och vilka spår som man skall hålla beroende på hastighet. Det är sällan något djur hoppar upp och hästarna kan omgivningen.

Visst är det härligt med uteritter. Men när en del vill rida fort på grusvägar utan att ha en aning om inbördes avstånd eller har någon koll på om de klarar av att hålla hästarna när det börjar gå fort så känner jag ofta att det börjar bli onödigt farligt...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
503
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp