Rädd för sin häst, vad gör man??

K

koftena

Har haft mitt sto sen hon var unghäst. Hon har alltid varit en ängel att hantera men bråkig att rida. Vi sålde henne förra sommaren men fick tillbaka henne i vintras. När vi fick tillbaka henne var jag livrädd för henne. Vågade som mest skritta o det knappt själv. Observera att jag haft egen häst sedan jag var liten, är vuxen nu. Nu rider jag henne i skritt o trav o vissa dagar tar jag en kortare galopp på henne.Så vi har kommit framåt det har vi. Men jag är rädd för att rida henne. Min man säger att vi kan sälja henne, han rider oxå, om jag vill. Men vill jag verkligen det? Hon är en svårriden häst o jag tvekade innan vi köpte tillbaka henne men hon är ju ändå vår lilla tjej så vi gjorde det.
Är det lönt att vara rädd bara för att man älskar sin häst eller bör jag byta häst? Vi har bara haft henne hemma sen feb. Hon utvecklas hela tiden men även om hon vissa dagar är otroligt snäll så blir jag osäker såfort hon försöker stegra o sånt.
Hennes beteende är en ren olat så hon har inte ont, men jag vågar inte ta konflikten med henne när hon är som värst. Jag struntar i att trava eller galoppera de dagar jag känner att hon är på dåligt humör.För att inte visa henne att jag inte klarar av henne.

Vad gör jag, jag vill ha råd utav er!!

Sv: Rädd för sin häst, vad gör man??

Jag har inga erfarenheter av unghästar och sådant men det värkar som om hon vet att du är rädd och utnytjar det till sin fördel (slipper jobba) och trivs med det.

Kan inte säga vad du ska göra dte är bättre att någon med erfarenhet ger dej tips och råd.
Lycka till :bump:
Och du

"Tag Tjuren vid hornen" :banana:

Det ska vara roligt att ha häst! Givetvis ska du inte vara rädd för din häst. Jag tycker du ska sälja henne.

Det som är är att hon inte bara gör detta med mig. Hon är en svårriden häst. Min man har arbetat många år med problemhästar o hon gör precis likadant med honom trots att han varit med sedan hon föddes. Så det har inte med ryttaren att göra som man skulle kunna tro.:crazy:
Han är att tillägga INTE rädd för henne. Han snarare framkallar detta beteende med flit när han rider för att kunna arbeta bort det.

Senast ändrad av en moderator:

Om du känner dig rädd för henne och inte kan ta konflikterna kommer detta beteende bara förstärkas hos henne. Låt någon som vågar detta (som din man) rida henne ett tag om du känner att du vill ha kvar henne. Annars skulle jag nog sälja henne. En häst som inte är på det klara med vem som bestämmer kan bli en farlig häst.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

om du verkligen vill ha kvar henne fast du e rädd, skulle jag råda dej att skaffa en duktig medryttare.. hon kan säkert hjälpa hästen att gå ramåt o på så sätt kommer väl du bli mindre rädd oxå?

lycka till :smirk:

Jag tycker att du ska söka hjälp! Ingen ide att gå där hemma och inte våga rida sin häst. Jag förstår att du inte vill sälja henne eftersom hon är en del av din familj nu!
Ta kontakt med NH-tränare lr "vanlig" tränare och säg som det är, du törs knappt rida henne och hon drar fördel av det! Det finns lösningar på nästan alla problem om man bara är beredd att jobba lite för det!

Lycka till!:banana:

Använd inte " :smirk: " !

TS: Har du provat att träna NH för någon instruktör?

forst,
Du måste göra någonting drastiskt och det är nu! Lägger hon på alltför många olater kommer du inte få henne såld tillslut heller och då får du stooora problem:crazy:

Hade en häst som stod på bakbenen för det mesta. En jättesnygg o fin häst men jag gav upp:crazy: Det är inte värt det, att alltid vara rädd o ha ont i magen innan man ska rida. Det ska vara roligt att ha häst för man lägger ju såååå mkt tid o pengar på hästen o vill få något trevlig ut av det.

Så mitt råd ; sälj sälj sälj, har inte ångrat ett ögonblick att jag skaffade en annan häst som är ROLIG att rida. Livet är för kort för att slösas bort på hästar som inte känns roliga att rida /hantera. Och var rädd om dig....jag riskerar inget i onödan sen jag blev mamma:love:

Lycka till:banana:

Jag har varit i din sits. Var riktigt rädd för min häst ett tag (tordes inte rida ute eller galoppera, knappt trava), det blev bättre och jag vågade rida henne mer efterhand. Dock var det massor av jobb och knappast värt all oro och nervositet. Nu slutade det ändå med att jag slutade rida hästen. Fråga dig själv om det verkligen är värt det? Värt att må dåligt och vara orolig? Det finns fler hästar och fler ryttare. Finns ju dom som faktiskt gillar och vill ha lite galna hästar. Lycka till, hoppas det löser sig till det bästa för både dig och din häst!

Har haft mitt sto sen hon var unghäst. Hon har alltid varit en ängel att hantera men bråkig att rida. Vi sålde henne förra sommaren men fick tillbaka henne i vintras. När vi fick tillbaka henne var jag livrädd för henne. Vågade som mest skritta o det knappt själv. Observera att jag haft egen häst sedan jag var liten, är vuxen nu. Nu rider jag henne i skritt o trav o vissa dagar tar jag en kortare galopp på henne.Så vi har kommit framåt det har vi. Men jag är rädd för att rida henne. Min man säger att vi kan sälja henne, han rider oxå, om jag vill. Men vill jag verkligen det? Hon är en svårriden häst o jag tvekade innan vi köpte tillbaka henne men hon är ju ändå vår lilla tjej så vi gjorde det.
Är det lönt att vara rädd bara för att man älskar sin häst eller bör jag byta häst? Vi har bara haft henne hemma sen feb. Hon utvecklas hela tiden men även om hon vissa dagar är otroligt snäll så blir jag osäker såfort hon försöker stegra o sånt.
Hennes beteende är en ren olat så hon har inte ont, men jag vågar inte ta konflikten med henne när hon är som värst. Jag struntar i att trava eller galoppera de dagar jag känner att hon är på dåligt humör.För att inte visa henne att jag inte klarar av henne.

Vad gör jag, jag vill ha råd utav er!!

Sälj hästen om ni inte kan komma över nuvarande stadiet, det kan fast vara så att den funkar med en ryttare men inte med en annan, ibland beror mkt på personkemi.
Men en sak är säker, det blir aldrig bra om du ska gå & vara rädd för hästen.
Säljer du henne bör du upplysa spekulanten om hur hästen är med dig, men undersök även om det är ngt fel på hästen, den behöver inte ha ont, det kan sitta i huvudet & då skulle jag definitivt ta bort den, för allas bästa.

Jag skulle nog vilja säga som en del här inne:

Känner du att uppgiften är för stor för dig och du inte riktigt vågar ge dig på det, så sälj hästen.
Jag har varit i precis samma sits som du då jag för några år sen köpte ett halvblod.
Det funkade inte alls och jag hade inte alls rätt personlighet för en så tuff och dominant häst.
Jag sålde och det har jag aldrig ångrat.
Jag visste att jag inte skulle reda ut det hela utan att det skulle antagligen bara bli värre.
Jag tycker det är jätteviktigt att man har en häst man matchar med och framförallt ska det vara ROLIGT att rida och pyssla med sin pålle..

Men OM du ändå bestämmer dig för att verkligen försöka så tycker jag att du ska ta hjälp av nån som kan ge sig in i kampen med pålle lite.
Jag tror att du är rutinerad och så, det är nu inte det jag säger.
Men vissa hästar kan behöva en stark personlighet för att bryta beteendet.
Och har man inte rätt kemi till sin häst så är det svårt..

Lycka till hur som helst och vad du än bestämmer dig för så önskar jag dig all lycka! :bow:

Jag hade det likadant med min förra häst. Det är inte någon rolig situation att hamna i. Hon var så fin min häst och jag tyckte så mycket om henne men det fungerade inte. Jag sålde henne. Jag får fortfarande ångest när jag tänker på henne så jag försöker låta bli. Det är fyra år sedan.
Jag köpte genast en ny häst och allt med henne har fungerat från början.
Jag råder dig att göra likadant. Jag tror att det är bättre att sälja hästen så att den kan komma till någon som får ordning på den så den blir riden och går att använda. Annars hamnar man lätt i en konstig sits med en häst som inte går att sälja och inte går att ha kvar.

alltså..jag vet inte. men om din man som är van med sådana här hästar och inte är rädd inte får henne o sluta...kanske ni ska fundera på o ta bort henne? du kan ju få jätteproblem om du säljer denna häst. delvis kan den faktiskt skada folk...men sedan kan du få onöjda köpare om halsen. vilket kan leda till en del strul. och den som lider mest i slutändan är nog ändå hästen.

eller så säljer du henne om du tror att problemet går att jobbas bort i annat hem!
eller lämna henne hos ngn tillridare en period innan försäljning.

men behåll henne inte! du ska inte behålla en häst du inte vågar trava på ens vissa dagar. fy så tråkigt o ha häst om man känner det så..

eller så tar din man över henne helt och du skaffar en egen?

Ett alternativ är väl att sälja som "problemhäst".
Nackdelen med dessa hästar är att det är svårt att hitta ett garanterat passande hem till dem. Blir lätt vandringspokaler.,,
Hästen verkar vara ganska vass och skärpt och sen ett dåligt beteende på det..
Det är ju svårt alltså. :crazy:

Sälj hästen! Det är inte värt att gå att vara rädd.
Jag satt i samma sits med min fjording för ett par år sen, jag var då runt 20. Han skickade av mig så att jag landade tillräckligt illa för att bryta benet. Efter rehabiliteringen var det dax att hoppa upp i sadeln igen. Efter mkt tvekande och ett par månaders ridning på honom bestämde jag mig för att sälja honom.
Jag var nämligen aldeles för rädd. Minsta lilla muskel han spände så började paniken komma. Och han var ingen dum häst absolut inte... men han hade skrämt mig en gång för mycket. Men detta satte sig i mitt undermedvetna och jag kan än i dag några år senare spänna mig i onödan på div hästar. Men jag jobbar på det.
Till saken hör att denna underbara häst är en uppskattad ridskole häst nu som fungerar jätte bra med både barn och vuxna.
Så om du säljer henne..... så kanske hon kommer att hamna helt rätt hos en människa som förstår henne. Men se till att du är ärlig... mot dig och hästen.

satt mannen pa hasten, trana henne och salj henne efterat och beratta for kopparna att hon ar en svarriden hast.

Om du inte kan rida utan att vara radd for hasten sa ar det ju ingenting skojigt. Sa varfor inte rida en hast som du inte ar radd for istallet?

Du skriver att hon är motsträvig även när din man rider, som är van vid problemhästar och att hon är snäll ibland och besvärlig ibland.

Har jag fattat rätt?

I så fall beter sig din häst som hästar gör när de har ett fysiskt problem. Tyvärr har jag en del erfarenhet av hästar med kissing spine och vet att de kan gå bra några dagar för att sedan vara alldeles omöjliga.

Hade din hästa varit lätt för andra att rida men inte för dig så hade det nog bara varit relationen mellan dig och din häst som det brister i, men när hon är likadan mot alla ryttare så är det inte omöjligt att hon har ont någonstans.

Svårridna hästar är inte alltid svårridna, bara väldigt känsliga och/eller har smärta.

Jag tycker nog att du ska kolla upp henne. Och som någon ovan skrev: sälja kan innebära att någon annan råkar illa ut om hon t ex går över. Som att sälja en tickande bomb.

Lycka till hur du än gör.

A-K

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama