rädd för ingången till hagen

R

ratjacks

Mina hästar en nordis & en shettis har börjat att vägra gå genom grinden till ena hagen, den är drygt 3 meter bred så den är inte liten precis. när vi skall in till boxarna på kvällen så brukar jag koppla nordisen och leda honom igenom men på sista tiden har han börjat rygga precis vid öppningen för att sedan rusa in med mej hängande i snöret sedan får jag gå efter shettisen och göra om samma sak igen, på morgonen är det samma cirkus ut till hagen fast nu har jag börjat att inte försöka ta ut dom utan bara släpper ut dom från boxarna så får dom själva välja om dom vill ut till hagen där det finns bete eller stanna där dom är.
vad jag vet har inget hänt vid grinden som skulle kunna orsaka fenomenet, det ligger en kabel nergrävd under grinden som matar staketet men jag kan inte höra att det slår över någonstans men hästarna kanske känner det ändå ?
tacksam för ide'er o råd.

MVH Göran

Sv: rädd för ingången till hagen

Tror att det kan vara kabeln som spökar...

Ligger kabeln nedgrävd som den är? Eller ligger den i ett rör?

Ligger den inte i ett rör så finns risk att det skavt hål i isoleringen kring kabeln. Alltså finns det en teoretisk möjlighet att platsen just där är strömförande. Inte så att det blir farligt på något sätt... men tillräckligt för att hästarna skall känna obehag.

den ligger inte i rör utan bara nedgrävd cirka 50 cm
fick byta frammatningskabel innan i sommar då den var så dålig att det blev sprickor med 1 cm mellanrum och det slog gnistor när det regnade ( kabeln var inköpt på granngården i våras så den var inte gammal utan troligen fabriks fel ) och jag kommer inte ihåg om det är från samma rulle som den här kommer från.

Göran

Tror också det är kabeln som spökar, hästar är mycket bra på att känna av sånt.

Jag tror också det är eltråden som spökar. Kan du inte stänga av strömmen när du tar in eller ut för att se om det gör någon skillnad?

Men räkna med att hästarna ändå är lite skärrade i början - de är ju inställda på att det är obehagligt. :) Stäng av strömmen och testa några gånger.

Har varit o köpt ny kabel nu samt rör o skall byta i kväll, tror att det är som ni säger och kommer ihåg att krämen minskade från 7200 volt till 4200 för någon månad sedan och har inte kunnat finna orsaken har kollat alla kopplingar och rensat under understa tråden så något skumt är det, återkommer med rapport.

Göran :idea:

Som Bellafjella skriver... Ge hästarna några dagar att inse att det otäcka är borta.

Jag är ganska säker på att det är kabeln som spökar...särsklit när det är blött, och ajajaj-om pållen är skodd.

Gräv upp den och dra den 2½ upp i luften istället, så blir du säkert av med bekymret!

Hej alla ! grävde upp kabeln igår och den var av på mitten så det var inte konstigt att det spökade. krämen ökade från 4200 volt till 9000 så det förklarar varför pållarna tyckte att det var obehagligt, nu är den utbytt och nergrävde i ett rör så det skall inte va något problem så nu återstår att få pållarna att inse detta också :banana:

MVH Göran

Härligt att hitta orsaken...

Själv har jag valt bort lösningen med nedgrävda kablar... Att lägga matarledningen i rör hos mig blir för kostsamt. (Många hagar och långa av stånd)

Jag har en "luftburen" matarledning.... sen kopplar jag på aktuell hage till matarledningen när hagen skall användas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka