Rädd för älg

Sv: Rädd för älg

Jag håller med om att hon är ganska tuff och tycker att hon inte borde bli så himla rädd för älg...vet inte om hon har någon försenad 5-årstrots...:confused::angel:

Min häst är iskall på tävling, reagerar inte på något utan tuffar och går som vanlig.

Men han är livrädd för älg, och tyvärr blir det bara värre med åren.
Idag mötte jag på en hel hög:eek:, hann tyvärr inte räkna, det som räddade mig var att vägen från alla älgar:angel: var en brant uppförsbacke.

Jag har hört att älgar och hästar inte alls trivs i varandras sällskap, de kan till och med attackera varandra.
Att din häst springer iväg kan vara att den flyr från älgen, det kan vara doften från älgen som gör det..
Jag tycker inte du ska utmana ödet och rusa mot älgen i full fart som någon skrev, för du utsätter er för fara om älgen skulle attackera.
Och det gäller alla älgar, inte bara älgkor med kalvar som attackerar.
Då har du inte träffat på älgarna här- de som fanns innan de i princip har utrotats:mad:

En älg- Åke- kön okänt- var i eller alldeles brevid hagen där mina hästar gick i en vinter i 2 v.- en mindre hage. Efter det är de inte rädda alls.

Tror att han sökte hästarnas sällskap.
En gång följde han med hem från hagen- en bra bit:rofl:

Första och enda gången jag och pålle mött älg var en grå älg.
Den enda reaktionen hästen fick var att han gnäggade och ville dit..
Måste ha trott att det var en annan häst då vinden inte låg mot vårt håll..

Kan även nämna att min kompis shettis avskyr älg, hon jagar dem nämligen..rätt roligt att kika på när hon jagar livet ur de stackars älgarna som råkat passera genom hagen :rofl:

Jag har hört att älgar och hästar inte alls trivs i varandras sällskap, de kan till och med attackera varandra.
Att din häst springer iväg kan vara att den flyr från älgen, det kan vara doften från älgen som gör det..
Jag tycker inte du ska utmana ödet och rusa mot älgen i full fart som någon skrev, för du utsätter er för fara om älgen skulle attackera.
Och det gäller alla älgar, inte bara älgkor med kalvar som attackerar.

Nej, jag har inga planer på att börja jaga några älgar. Finns inga möjligheter till det ändå...Hedwig springer åt andra hållet innan jag har ens har hunnit reagera...
run.gif

Min häst är iskall på tävling, reagerar inte på något utan tuffar och går som vanlig.

Men han är livrädd för älg, och tyvärr blir det bara värre med åren.
Idag mötte jag på en hel hög:eek:, hann tyvärr inte räkna, det som räddade mig var att vägen från alla älgar:angel: var en brant uppförsbacke.

Låter ju inte så lovande...
triste6.gif

Igår stod det fyra älgar:eek: bakom de största hagarna...förstår inte vart de kommer ifrån. Visserligen verkar det inte som att de har jagat älg hos oss i år och jag misstänker att alla älgar har flyttat från de marker där de jagar till oss istället...
0130.gif

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 368
Senast: Nepenthe
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 190
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är en kille på 13 år och har ett problem, för ca 3 månader sedan så skulle jag rida lite i för väg ut på travbanan och...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna