Rädd att katterna fryser!

Narcissa

Trådstartare
Ja nu kommer jag här med fler, kanske dumma, frågor men jag kan ju inte mycket om katter så jag måste ju vända mig någonstans. :D

Jag har två katter, hanen har varit ute i början av sitt liv (hos en kattsamlare) och har sedan varit inne i 2 år och honan har aldrig varit ute innan hon kom till mig och hon är sex år.

Nåväl, jag har provat att släppa ut dem och det har gått bra. Honan är ganska försiktig och håller sig mest i förrådet. Hon krafsar på dörren när hon vill in och hon får alltså sova inne. Honan har alltid varit tam.

Men så är det ju min gentleman, han verkar så lycklig över att vara ute att han leker vildkatt och försöker smita när man närmar sig honom. Han är superkelen inne och väldigt sällskaplig. När man väl lyckas klappa honom ute så njuter han i fulla drag. Jag är ju nu lite rädd att dessa katter ska frysa när de är ute och då speciellt hanen eftersom han är ute dygnet runt. De kan som sagt gå in i ett förråd och där står ett element på men det huset är oisolerat så värmen försvinner mest ut (slöseri på pengar) och sen hänger det även en infraröd värmelampa över en kattbädd men jag tycker att den värmer ruskigt dåligt plus att jag är lite rädd för brandrisken så den har en timer så att det går av och på lite när som.

Man märker såklart skillnad när man kommer utifrån och går in i katternas rum men jag är ändå rädd att de ska frysa.

Vad tror ni?
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Om de har möjlighet att gå in i ditt hus när de vill så gör de säkert det om de fryser.
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Det kan de inte däremot. Honan krafsar på dörren när hon vill in men hanen skulle aldrig göra det. Men jag ska kolla temperaturen inne i förrådet idag. :)
Hanen vill iaf absolut inte in. Jag tog in honom igår men då fick jag mig en omgång. Haha.
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Men prova att göra det till en rutin att du ropar på dem vid samma tid varje kväll och ger dem god mat när de kommer in. Då kanske han vill komma in sedan?

Jag har ju en vild katt i stallet och hon bor bara i stallet när det är riktikt kallt ute då hon har lärt sig att då stängs dörren. Kunde hon lära sig fördelarna när hon fortfarande var så vild att hon helst inte ville vara i stallet samtidigt som vi så kan nog din katt lära sig att det är skönt att vara inne när det är riktigt kallt.

Än så länge så är det ju bara några minusgrader på natten och det far inte en välnärd katt illa av när den har ett såpass bra utrymme att gå in i som dina katter har. När det blir kallare så kanske han ändrar sig och vill vara inne på nätterna.

Jag tycker inte att du behöver oroa dej men kanske ska du fundera på någon form av isolering i deras hus? Kanske kan du ställa halmbalar runt väggarna eller vanlig frigolit?

Mina stallkatter har en egen box med fullt med halm, ett riktigt tjockt lager då det är en hel rundbal halm där inne. Sedan har de en stor bädd som står i halmen och ligger på en pall. Under bädden ligger vanliga trasmattor för ytterligare isolering. Ovanför bädden hänger en värmelampa och det är riktigt varmt och skönt om man känner på bädden. Det går ingen nöd på våra stallkatter så länge de får tillräckligt med mat och vatten. I stallet blir det heller aldrig minusgrader då en fläkt går igång automatiskt när det går under nollan där. Våra stallkatter vill absolut inte komma in utan anser sig leva ett bra liv i stallet.
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Det finns väl inga dumma frågor om man bryr sig om sina djur...:)

Jag har sett frigolithus som är till för att vara koja åt katter som går ute, då behöver du ju inte värma för kråkorna heller. Kolla upp det, och bädda med någon reflekterande filt så borde det inte gå någon nöd på dem. Jag tänker som med hästarna i det fallet: god tillgång på bra mat och väderskydd (även om katter är sämre rustade för kyla än hästar).
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

De har ju filtar och bäddar där. Jag är kanske lite väl nojjig. ;)
Men man vill ju att de ska kunna komma in i värmen. Honan kom precis in men hanen ser jag inte röken av och det är han som vill sova ute.
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Jag kom att tänka på, för att slippa värma för kråkor eller brandrisk:
Hela förrådet behöver ju kanske inte vara varmt?
Du kan väl bygga något liknande en hundkoja med värme i? I mindre format då!
Så får han ett mysigt krypin med värme. Det är ju bara bygga en isolerad koja med lämplig uppvärmning i. Har för mig att man kan använda ngn form av värmeslinga?
För övrigt blir jag alldeles varm i hjärtat av alla här som bryr sig så om sina kissar. Dom flesta låter ju bara katten komma o gå o klara sig bäst själv..
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Bygga något är uteslutet för jag kan inte. Haha.

Förrådet är ett hus med murade stenväggar så det är ingen dålig byggnad som tur är. Jag ska snart ut och kolla tempen där ute.
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Jag var ute och kollade nu och temperaturen ligger på ca 10 grader i luften. Varmare vid elementet och under värmelampan.
Temp ute ca -1.
 
Sv: Rädd att katterna fryser!

Låter väl helt tillräckligt! Om du vill kan du ju bulla upp med en eller två balar halm eller hö som de kan göra egna varma grottor i.

Min ena katt, som gärna övernattar ute, bor hos kossorna eller i höet när det är kallt. Inte för att det fryser där men det är bra nära om det har varit kallt ett tag.

Om katten fått vara ute under hösten får den ju vinterpäls också! Jag tror han klarar sig utmärkt bara han får mat. Vissa katter trivs helt enkelt bättre ute. Andra är riktiga soffpotatisar. (Precis som vi...;))
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. Inte varit aktiv på flera år men nu är jag helt rådvill och behöver hjälp så vänder mig hit i hopp om hjälp. Jag har alltid haft...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: ako
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
A
Övr. Katt Vi har en kattunge på ca 3 veckor som hittills har bott inomhus ca 2 veckor av sitt liv. Idag vände jag ryggen till i max 5 min och då...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Sol
·
Övr. Katt Ni som har erfarenheter av döva katter kan väl berätta lite. Jag har en 8-månaders hane (vit!) som visade sig vara döv. Jag funderar...
Svar
11
· Visningar
4 105
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp