Råd vid sjuk häst!!

T

Tail

Hej
Björjar med att skriva att vi har vet-kontakt. Skulle behöva lite hjälp med vad som kan vara fel på min 2åring. Hon har oklara symtom veten säger att vi ska av vakta min mag skänsla säger något annat.
Här kommer hennes symtom

slö å loj näst intill vinglig
feber 39.7 nu i morse 39.4
har inte ätit å druckit sedan frukost i går
har lätt buk smärta reagerar vid beröring
har bara lämnat 2 små högar träck sedan i går kväll
visar ej vanlig koliksymtom

mvh Tail

Sv: Råd vid sjuk häst!!

Hejsan!
Har en häst som hade samma problem,vet kom ut och tyckte jag skulle avvakta.Men timmarna gick och han blev bara sämre, tillslut med kolik symptom! Vet ut igen, det blev remiss direkt till Strömsholm!Väl där konstaterades akut bukhinneinflammation!!Han blev kvar en vecka och alla prover togs och ingen kunde förstå varför han blev så sjuk!
Skulle jag vara du så skulle jag åka in på en gång om han verkar sämre,för jag var nästan för sent ute med min..

Är hästen svullen i benen?

Vinglighet i kombination med hög feber och ingen matlust kan vara erlichia. Dock har de vi haft som fått erlichia (3 st) haft klart högre temp än så, drygt 40,5 och svullna ben.

Min häst visade inte heller på kolik symptom när jag åkte in med honom dock fick vi diagnosen: förstoppning i blindtarmen alltså kolik.... temp 38,5- 38,6 (sk. smärt feber då vi åkte in) Allmänt lojj och ville inte äta, el åt lite så där, bajjade smått och kissade lite, tänkte inte alls på kolik då. allmänt nere häst. nått som inte stämmer tänkte jag. Hade dessutom varit in till vet. och fixat med tänderna på torsdagen och detta visade sig på måndagen ja el redan på söndagen. jag trodde att han fått en infektion i någon tand då el likn. eftersom han inte visade de vanliga symptomen. Ringde kliniken och hon sa kom in BUMS så där ska han inte må. När vi skulle åka så bajjade han igen och i transporten samma sak, det stärkte min tro på att det INTE var kolik... suck.... dumma mej. Vet berömde mej för att jag varit så uppmärksam över hans allmäntillstånd och att vi kommit in så fort att de snabbt kunde sätta in en behandling.

Så mitt råd, åk in och kolla pållen =)

Tillslut kom vet ut han sa att allt lät som det skulle, ingen kolik men tror att det kan vara borelia eller virusinfektion skulle av vakta tills i morgon. Var aldeles nyss ute hos henne då slog det mig en ny tanke. Jag har ingen som helst erfarenhet av ston har bara haft hingstar å val aldrig varit med å upplevft ett stos första brunst kan det vara det hon mår dåligt av? Kan ston må dåligt innan brunsten börjar ? hon började brunsta ca 1 halv timme efter att vet varit å kollat henne. Hjälp mig ,rätta mig om det är helt fel i detta fal relaterade jag till oss människor vi kan ju må riktigt dåligt vid mens framför allt vid första mensen.
Mvh Tail

Liknande trådar

T
Avel Hej vet inte om jag skriver på rätt ställe om det är fel ber jag om ursäkt men snälla hjälp mig. Det är så att min 2års märr blev jätte...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: annalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka