råd till en nybörjare

vinkelina

Trådstartare
har starka funderingar på att betäcka mitt sto till våren, bara hon blir frisk o kry.

men vad skall jag tänka på? när skall man bestämma hingst, hur tar man kontakt (jag har alltså noll koll på detta, visserligen så har de nog betäckt på ridskolan där ja var förr, men då vad det bekanta hingstar de använde, dvs de kände ägarna)

när är bästa tidpunkten att betäcka. mitt sto är idag 16 år, hoppas att hinna betäcka henne innan maj, då hon då fyller.

hon har haft ett föl 1998.

skulle vara kul med ett eget föl efter henne, bla med tanke på hennes ålder pluss stammen hennes

Sv: råd till en nybörjare

Hur du gör blir lite beroende på ras och betäckningssätt. Vissa raser har ju nästan bara seminering som alternativ andra bara naturligt.
Är det en hingst på semin så vet jag inte hur det går till i Finland. Men i Sverige måste man i sådana fall ta stoet till en seminstation. Om det är samma i Finland så kan de där hjälpa dig med allt som behövs. Är det naturligt så får du ta kontakt med station som hingsten finns på eller ägaren till honom.

Det du ska tänka på förutom hur det går till i Finland är en del som gäller stoet. Vad är hennes positiva sidor som du vill att hon ska ge avkomman? Vilka negativa sidor vill du inte att hon ska föra vidare? När du har svaret på de frågorna så börjar du leta efter en hingst som som har så många av de positiva egenskapena som möjligt utan att ha de negativa. Då har du störst chans att få den avkomma du vill ha.

oftast så är hingstarna här på "stationer" här, o man kan då ganska långt välja seminering eller naturlig betäckning. vissa ägare skickar även sperier på posten, men det är jag lite tveksam till

Då tror jag att du kan få bäst hjälp med vad du behöver och var du hittar information genom att vända dig till en "station". Kan ju vara en del saker som skiljer ganska mycket mellan Sverige och Finland. Vet att det skiljer en hel del mellan Sverige och Tyskland.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka