Råd önskas, utdömd häst *långt*

H

Hast_agare

Sedan ett år tillbaka har min 14-åriga häst varit halt i omgångar.
Första vändan sprutades en framkota efter två graders hälta, diagnosen var då vrickning. Röntgen påvisade inga förändringar. Vid återbesök efter tre veckor var hästen fortfarande halt och då även andra framkotan, behandlade båda ben. Vid andra återbesöket blev hästen friskförklarad men hade en lite reaktion vid böjprov båda fram.

Efter att hästen är igångsatt och i full kondition veterinärbesiktas hästen igen och går inte igenom, för kraftiga reaktioner båda fram. Hästen får en rundsmörjning i blodet och vid återbesök är hästen frisk igen. Nu träffar vi equiterapeut flera gånger eftersom hästen är stel och sned i ryggen. Efter flera behandlingar är vi nöjda med resultatet och hästen sätts långsamt in i jobb igen.

Nu i juni besiktas hästen igen, hälta påvisas båda fram men framförallt vänster kota. Ingen utredning kunde göras vid tillfället. Jag bokar tid på annan klinik hos erkänd veterinär, nu vill vi veta vad som är fel! Vid första besöket konstateras det att hästen är halt lite överallt, hästen reagerar även kraftigt vid böjprov båda fram. Veterinären anser att att det inte är någon ide att gå vidare, vi måste släcka småhältorna för att hitta den riktiga skadan. Blir hemskickad med metacam och galoppträning (2x15 min i fri galopp dagligen) och återbesök två veckor senare. Hästen är fortfarande lika halt men reagerar något mindre vi böjprov. Efter sex timmar på kliniken och sex bedövade leder har veterinären sett nog. Vi blir inkallade på kontoret och får veta att hästen behöver scintas för att vi ska få veta vad som är fel. Veterinären misstänker att det är något högt bak eller rygg. Men det kan även vara något i benen, bla kotbensförändringar (eftersom hästen reagerar så otroligt kraftigt på böjprov men sen inte är så halt). Scinten kommer kosta ca 30000 och de pengarna har jag tyvärr inte.... Försäkringen täcker inte ens hälften. Prognosen är tveksam och troligen är det något ganska allvarligt men frågan är ju vad? Hästen kan dömas ut idag av veterinären utan problem.

Hästen fungerar inte idag med den träning som utförs även om hästen faktiskt känns riktigt fin vid ridning, är helt fantastisk och gör allt man ber hästen om. Hästen är ju lite halt runt om så jag tror det är därför man inte känner något. Jag ser ju att bedövning släcker hältan även om den inte är stor.

Vad är alternativen?? Låta hästen stå i hage ett år och se om det blir bättre sen? Låna pengar till scint och sedan ta konsekvensen av resultatet; operation, behandling, avlivning? Behandla alla (minst sex) leder och se om det hjälper? Eller det sista och absolut tråkigaste... kanske inse fakta och ta bort denna underbara, vackra, finaste hästen :(

Tillägg, hästen tränas idag dressyr på lätt/msv nivå.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd önskas, utdömd häst *långt*

Usch! Det är en skitjobbig sits du befinner dig i, vet mkt väl vad du går igenom då jag sitter i samma sits. Jag har kämpat i 3 år och provade att ge honom nästan 1 års vila i stoooora hagar och han blev bättre tills man började rida igen. :cry:

Nu efter 3 års tårar och bergodalbana så betalade jag ur egen ficka en MRI för att få verkligen få veta. Och resultatet hade aldrig gått att vila bort, tyvärr.

Vad jag vill säga är att det kanske hjälper din häst att vila i ett år, men långt ifrån alla skador "självläker" och det är otroligt jobbigt känslomässigt att gå o hoppas och få bakslag om och om igen.

Nu med facit i hand så hade jag gjort en MRI för längesedan och fått veta vad felet är, istället för att försöka och hoppas under så lång tid..

Även om det är mkt pengar så kostar det minst lika mkt att hålla hästen med foder o skor under 1 år och utöver det åka in o ut på kliniker.

jag tycker faktiskt att du borde fundera en extra gång på avlivning. Hästen börjar bli till åren och har redan nu gått ett år med div hältor som inte blir bättre. Oavsett vad ni hittar på röntgen så är det inte säkert hästen blir bra. Att låta en halt häst gå ett år i hagen tycker jag inte är snällt, den är uppenbarligen besvärad av sina ben.

Jag tog bort min 6åring med liknande symtom för ett tag sedan, trots att försäkringen tog det mesta var det ändå 5 siffriga belopp jag fick stå för utan att det hjälpte det minsta.

Hästen kan dömas ut idag av veterinären utan problem.

Ursäkta men hur kan den för dagen dömmas ut av veterinären "utan problem" när veterinären inte ens verkar veta vad den ska dömmas ut för???

Det låter som att den har ett långt tidigare trauma högt upp bak (förmodligen i bäckenet) som senare lett till en kronisk skada i ländryggen.

Mkt vanligt och otroligt att inte flera veterinärer/hästägare snabbt ser allvaret i när en häst går omkull med bakdelen först. Sättningarna blir enorma,, 650kg som handlöst faller minst 1.50 meter rakt ner i backen..

Detta leder alltid till secundära påfölder i hästens framdel eftersom den avlastar sin bakdel och överbelatar sin framdel.

Tråkigt men vila är inte lösningen så vida den nu inte för all framtid ska ha vila. Så snart den åter sätts i ökat arbete så kommer det secundära problemet tillbaka så vida man inte har hittat och åtgärdat den primära skadan.

Jag vet inte hur du ska lösa problemet mer än att om du inte har en försäkring som täcker, så får du nog välja mellan att trappa ner på kraven på individen eller helt enkelt "ta bort den".

Trist *tycker synd om dig*

Inte redigt svaret på din fråga, men hur mkt skulle scintas om beloppet skulle bli 30000?? :confused:
Min häst fick scint i rygg/länd/kors/bak för ca 10...

Hur länge har hästen gått i HELT vila?
Min fick ett år, men blev inte bra och då valde jag att ta bort faktiskt.
Det var iofs kanske inte lika allvarligt (?), hon verkade inte påverkad av det mer än att hon haltade på böjt spår. (Plus att hon fick kronisk fång, därav beslutet)

Med tanke på upprepade hältor kanske hästen aldrig kommer hålla till den sortens arbete du vill, så vill du träna så är det väl nästan bäst att ta bort. Det är varken kul för dig eller häst när den är "överbliven" sas..
Är du beredd att ge den tid och pengar kanske du kan ha den till promenadridning såsmåningom.(Fast med ändrad/annan träning) eller kanske som sällskapshäst.

Jag känner väl som så, att om hästen faktiskt lider så bör den tas bort, om den mår bra av att gå i hagen, ska man ge den en chans med en längre vila.
Men det är ju upp till var och en och vilket du än väljer så är det inte fel!

är det inte så att veterinär dömer ut just för att den inte hittar felet?
Jag tycker du bara har 2 alternativ, röntga för att verkligen hitta felet, eller tyvärr ta bort hästen.
Usch vad jobbigt för dig, har själv tagit bort en KS häst, känner att det var helt rätt även om han bara var 6 år, han hade inte mått bra i psyket av att bara vara sällskaps häst.

Stod ungefär där du står nu, för tre år sen. En halt häst som vet inte kunde hitta orsaken till. Vi kunde inte ens bedöva bort hältan, trots bedövning i hela benet och inga reaktioner vid böjning på övriga ben, inga reaktioner i rygg, korrekt i bäcken osv. Han erbjöd sig att döma ut hästen. För mig var det dock inte ett alternativ. Dels hade vi ingen diagnos och det ihop med att hästen inte hade tillräckligt ont för att inte kunna gå i hage obehindrat.

Bokade tid för MR, men vad? Ansvarig MR-vet gick igenom henne, förstod inte heller något. Ville inte söva för att göra MR utan att veta exakt inom vilket område man kunde förvänta sig att hitta något. Så ingen MR, alternativet blev scint, typ hela kroppen, troligen ej ersatt alls. Nej, där slutade jag. Jag betäckte och gav hästen vila, lugna skritturer, lättare trav under dräktigheten, sen full vila igen vid fölning och efterföljande höst. I dec 1.5 år efter utdömning satte jag igång på allvar, med mål att komma upp i full träning (ridningen under dräktigheten var ju mest för att få rört på oss båda, helt kravlöst). Först nästan ett år senare, i nov, började jag hoppa igen. Under hela våren nu har jag hopptränat och tävlat regelbundet. Ingen tillstymmelse till orenhet på aktuellt ben.

Jag är oerhört glad att jag inte tog beslutet att acceptera vets erbjudan om utdömning (även om det som sagt aldrig var ett alternativ). Jag har fått 3 år till med min pärla varav 1.5 år drygt nu, med kvalitativ ridning, vi är båda bättre nu än vad vi någonsin varit, jag har fått en ridbar häst, typ. Det är 1.5 år jag aldrig skulle velat vara utan. Sen att jag har en tvåårig pärla numera också, som ett resultat av detta, gör ju inte saken sämre. ;)

Vet inte om det hjälper dig så mycket mer än att jag vill berätta att det går att få en hel häst igen efter långa tråkigheter och utan fullständig diagnos. Självklart skulle det vara fantastiskt att ha vetat vad det var men nu är hon ok, skulle hon bli halt igen på det benet, ja då är det något annat för annars hade det redan kommit tillbaks.

Tack för alla svar!

Hästen fungerar vid ridning och träning, konstigt nog :crazy: Tränare och åskådare tycker hästen är så otroligt fin! Det är en tjej som vill köpa hästen det är därför vi vid två tillfällen besiktat hästen med förhoppning att NU ska den äntligen vara fräsch.

Det hade varit mycket enklare om hästen varit synligt halt och verkligen visat smärta och obehag vid ridning. Inga gallor eller värme, hästen är i god form, glad och positiv.

Hältan syns vid böjprov men det är endast den fjärde veterinären som hittat hältor lite överallt, och bara med några veckors mellanrum mellan de två veterinärernas böjprov. Där emellan har hästen joggats och då undrar man ju hur hästen helt plötsligt kan bli halt överallt?

Det som starkt talar emot är hästens lilla karprygg, som den alltid haft. Det är ett tecken på att något i kroppen är fel. Sista veterinären ser att hästen är markbunden och springer som på glödande kol. Det går att jämföra med att stötdämpning inte fungerar och alla stötar tas upp i lederna i benen, fick jag förklarat.

Inte lätt det här... Försökte få tag på veterinären igår men han ringer inte tillbaka. Har tid bokad för scint, men det är nästan uteslutet i dagsläget.

Senast ändrad av en moderator:

Har ni varit till en ET? HL är den jag rekommenderar.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 396
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
417
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama