Råd om Rockard!

KungTulle

Trådstartare
Jag har erbjudits att köpa en rockard till ett relativt facilt pris. Visst den behöver målas och lite plankor bytas men den verkar stabil och bra annars.

Nu till saken.

Vår ponny är 112 cm i mkh, rockarden har använts till en shettis som är 98 cm i mankhöjd enl säljaren.

Rockardens skackelmått är följande: Skackellängd ( totallängd från framände tills där den övergår i fotkorg för passageraren )= 141 cm, Bredd mellan skacklarna längst bak vid fotkorgen= 80 cm och bredd mellan skacklarna längst fram= 40 cm.

Bredden längst fram går ju att justera relativt enkelt genom att helt enkelt böja ut skacklarna till erforderlig bredd men annars är det ju inte mycket att göra åt det hela.

Vad tror ni ska jag slå till och köpa rockarden?

/Anna

ps/
Det rockard vi haft innan är lånad och sagt att passa till en B-ponny men den är alldeles på tok för stor till vår ponny. Däremot är den på tok för liten till vår andra ponny som är prick 135 cm hög.

Sv: Råd om Rockard!

Min ena shettisrockard har skaklar som är 1.80m och de är bra mkt längre än min andra som jag kör hinder med. Dock tycker jag att 1.41m låter lite kort till ett russ, men å andra sidan beror det hemskt mycket på skillnaden mellan olika hästar OCH olika vagnskonstruktioner vad som passar bäst så det är nog bara till att pröva.

:o förlåt, tog nog det mest för givet av anledningar jag inte ens själv förstår(kanske girls night out efter jobbet idag gjort sitt till :angel: ), var nog inne på min rockard med de 1.80m långa skaklarna som går att ändra till större ponny (=russ) då det är en travrockard..... Tror ändå det bästa är att du försöker testa! :)

När det gäller längden på skacklarna ska du ju mäta från där skackeln sitter fast i selen. Mät hästen från samma ställe och till has-spetsen. Mät sedan samma på skackeln och då ska den vara 50 cm längre än hästen var.
Nu kännner jag att det blev rörigt, men förstod du? Det ska alltså vara 50 cm från hasen när hästen står stilla till svängeln. Om inte sån finns, mät till längst fram på korgen. Sluttar den mycket inåt, och överkanten är högre än hasen kan det vara lite kortare mellan has och framkant.
(Nu är detta sådant jag lärt mig i andra trådar här, ursäkta om tonen blev "besserwisser" det var inte alls meningen!)
Lycka till med din rockard!
Lotta

Jag förstår vad du pratar om men det är väldigt svårt att göra sådana mätningar.
Jag mätte mina vagnar häromdagen och jag kör som sagt var shettis och har tre olika vagnar med tre olika skakellängder. En annan tjej i stallet har en stor grov d-ponny (liten häst?) och hennes fyrhjuliga maratonvagn har skaklar är nästan i samma längd som min tvåhjuliga dito och då är det milsvida skillnader i storlek på våra hästar och även milsvida skillnader i typ av vagn. Tricky businees helt enkelt....

Nja, mäta tycker jag går an, men sen är det ju inte säkert att det stämmer, alltid! ;)
Alltså, det gör ju inte så mycket om man bara motions- och vardagskör att skacklarna är längre, 50 cm är ju det kortaste det ska vara. På min gamla flakvagn har jag mycket längre, och den enda nackdelen är att jag får längre svängradie, men med den är jag ju inte ute i terrängen och kör!
Lotta

mät längden på hästen från skakelfästet till haserna sen lägg till 50cm räcker vagnen då???

FYI :p , det är inte jag som har problem med skakellängden!

FYI ;) , det är inte jag som har problem med skakellängden!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka