Råd om kaninavel

L

LindaMidinette

Efter att ha fått många förfrågningar om ungar efter våra lejonhuvuden bestämde jag mig för 5 v sedan att para mina 2 honor. Jag lånade en hane som fick vara hos dem i 2 veckor och det funkade jättebra.

Nu har den ena kaninhonan fått 4 underbart fina ungar men den andra honan har inte fått några. Det är 34:e dagen i dag. Jag kan inte känna några ungar genom buken och hon har inte boat. Däremot boade hon som attan ett par veckor efter befruktningen så nu misstänker jag att hon är/var skendräktig.

När kan jag prova att släppa på hanen igen?? Jag VET ju inte att hon inte är dräktig och det känns ju väldigt elakt att släppa på hanen på en högdräktig hona, samtidigt vill jag inte vänta för länge, leveransen blir så sen och ungarna är ju faktiskt preliminärbeställda.

Så frågan är; skall jag släppa på hanen eller vänta lite till??:confused::confused:

Sv: Råd om kaninavel

Vänta några dagar till men om hon brunstar kan du i princip vara säker på att hon inte är dräktig. Låter som skendräktighet, ja.

Är du säker på att parningen skedde just i början då?
Om han gått hos honorna i 2 veckor kan ju parningen lika gärna skett i slutet av den perioden.

Tack för svar.
Nej, jag har inte en susning om när parningen 'tog sig', jag såg ju att de parade som hejsan första dygnet och sedan lugnade det ned sig och de bodde lugnt och fint tillsammans.

Hon brunstar definitivt inte men det stör mig att jag inte kan känna om hon är dräktig.

Det är väl bara att vänta och se antar jag. :)

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 073
Senast: Emine
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag vet att det ær vanligast att man læmnar sin hona hemma hos hanen men det passade inte hankattsægaren så dærfør lånade jag hem honom...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: bengeten
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur