Råd om foder till promenixhäst

Tussinussen

Trådstartare
Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab.

Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga analyser är opraktiska. Jag har letat upp schablonvärden för svenskt hö som jag hittat på Internet och matat in dom i SLU:s och Freefarms foderstatsprogram.

Hans förutsättningar är att han är 17 år och promenadrids lätt/tränas lätt ca. 4 timmar i veckan, mest i skritt (gammal skada spökar) med väldigt korta stunder trav/gallop ibland. Går ute 11-12 timmar just nu och det blir en del motion o bus i hagen också förstås.

Mitt problem är att när jag matar in hans förutsättningar i foderstatsprogram så kommer det alltid upp att han får för mycket mat, t o m om jag bara matar in hö (jag gick efter vintermängderna). Måste ner till vad jag tycker är orimiligt små mängder hö för att det ska stämma med hans energibehov enligt programmet. Dessutom vet jag sen tidigare att om jag bara ger honom hö blir han hemskt bukig, det hände i våras.

Just nu får han: frukost 2 dl havre, ca. 1 liter lucernhack. Betar på dagen. Middag, 2 dl havre, 2 dl betfor (torrmängd), mineraler, samt 1kg lucern + 3 kg hö.

Han är i överhull men inte fet, om man säger så. Pigg och glad.

Skulle ni byta ut något mot något annat/dra ner på nåt/trappa upp nåt?

Tacksam för förslag :bow:

PS önskar att jag hade frågat innan jag tingade 80 kg havre hos en bonde :o:o
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

funkar han bra på det han äter nu, finns det väl ingen anledning att byta? :)
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

funkar han bra på det han äter nu, finns det väl ingen anledning att byta? :)

Mjo...det är väl jag som blir stressad av foderstatsprogrammen tror jag ....:rofl:
Sen vore det trevligt om han kunde minska i vikt lite (men det är ju svårt när han inte motionerar mera).
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

om du vill att han ska gå ner i vikt hade jag tagit bort endel av krafftfodret.. det är av kraffoder dem blir tjocka..

min häst blir tjock av ingenting och han rids ganska hårt 5 dagar i veckan, han äter bara hö och vitaminer/miniraler, samt en dl uppblött betfor för att skölja ner vitaminer/miniralerna.. men vi har iofs ett hö med riktigt höga värden..

men en häst som bara går lite lätt, klarar sig ofast bra på bara hö..
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Går han på bete fortfarande?
Om inte är 3 kilo hö om dagen på tok för lite.

Varför ger du lucernhacket?
Och pelletsen?
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Mitt problem är att när jag matar in hans förutsättningar i foderstatsprogram så kommer det alltid upp att han får för mycket mat, t o m om jag bara matar in hö (jag gick efter vintermängderna). Måste ner till vad jag tycker är orimiligt små mängder hö för att det ska stämma med hans energibehov enligt programmet.

Hur lite menar programmen att du ska ge? Det är inte alls ovanligt att de lägger vissa hästar på för lågt behov eftersom de går efter tabellhästar och kan inte ta hänsyn till individer. Strunta i vad de säger i så fall! Gå efter hur mycket han BRUKAR gå på - t ex om han brukar få 10kg hö och 1kg kraftfoder (och ser bra ut på det) och programmet säger att det räcker med enbart 7kg hö och inget mer så har nog programmet fel för just din häst. Han behöver helt enkelt mer än en tabellhäst.

Dessutom vet jag sen tidigare att om jag bara ger honom hö blir han hemskt bukig, det hände i våras.

Ofta blir dom det när höet är proteinfattigt - vilket ÄR vanligt. Särskilt för sent skördat hö. Och proteinbrist börjar ofta synas på vårkanten... de tappar överlinjen men behåller den stora buken.

Om man inte har analys och har svårt att fixa det, som i ditt fall, skulle jag helt enkelt göra som du redan gör. Ge minst 1-2kg lusern (eller mer!) för att undvika ev. proteinbrist. Det är inte säkert att ens DET räcker om det nu är väldigt lågt proteininnehåll i höet men det hjälper iaf en bit på väg så han inte faller ut helt på vårkanten då proteinbrist börjar synas på dom.
Med lusern behöver man ju inte vara rädd för ev. proteinöverskott för det är inte skadligt när det kommer från grovfoder (som lusern räknas till).

Just nu får han: frukost 2 dl havre, ca. 1 liter lucernhack. Betar på dagen. Middag, 2 dl havre, 2 dl betfor (torrmängd), mineraler, samt 1kg lucern + 3 kg hö.

De där mängderna kraftfoder (havre och betfor) du ger har nog ingen större betydelse - gör varken till eller från. Mest krubbskrammel. Lusernet däremot borde göra en del!
Och gräset ute är näringsrikt (oftast men om det t ex är ett gammalt naturbete som inte betats av på nåt år så kan det vara näringsfattigt). Så just nu borde han iaf inte lida av proteinbrist! ;)

Han är i överhull men inte fet, om man säger så. Pigg och glad.

Dra ner litegrann på något då. T ex ta bort allt det lilla kraftfoder han får och minska höet till 2.5kg på kvällen. Eller ta bort delar av lusernet - han borde få i sig tillräckligt med protein så länge han BETAR på dagen. (så länge det är vanligt grönt, närinsgrikt bete)
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Dra ev bort 1 kg hö om du tycker att betet på dagen räcker. Annars hade jag väntat med att "banta" tills vintern då det är lättare att kontrollera intaget.
Foderstatsprogrammen räknar på en medelhäst. Det är inte säkert att din arab ligger på dessa medelvärden. Försök hitta balans i foderstaten och kolla sedan hästens hull för att justera.
// Linda
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Går han på bete fortfarande?
Ja, han är ute ca. 12 timmar.

Varför ger du lucernhacket?
Och pelletsen?


Som jag skrev, han blir bukig av att bara få hö, började ge lucernhack efter att ha frågat om foder här på Buke i våras och tycker det funkar bra. Ingen pellets, han får havre + Betfor. Jag tog bort all kraft utom lite lucern under sommaren när han blev rund på betet men har lagt tillbaks det nu för att jag tyckte han blev tunn över revbenen men bukig när gräset började ta slut.
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Jo, men det är detta med bukigheten...han verkar ha lätt för det. Vet inte om det är vanligt med araber.
Känner att jag ständigt söker en kompromiss mellan att ge honom för mycket mat för att han inte ska vara bukig och att ge honom lite mindre för att han inte ska bli fet. Om du förstår :crazy:
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Foderstatsprogrammen räknar på en medelhäst. Det är inte säkert att din arab ligger på dessa medelvärden. Försök hitta balans i foderstaten och kolla sedan hästens hull för att justera.
// Linda

Tack jag behöver nog strunta i dessa program :crazy:
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Nej, du ska inte strunta i dem. Använd dem för att hjälpa dig att räkna. Säger programmet att din häst ska ligga på 60MJ (påhittat värde) och du vet att hästen är bättre på 70 MJ så lura programmet med att öka vikten eller träningen på hästen.
Jag har själv arab och han har alltid legat högre än tabellerna. Han måste dessutom ha mer protein än medelhästen. Detta är ju sånt man lär sig av att räkna på sin egen häst och som gör det lättare år för år.
// Linda
 
Sv: Råd om foder till promenixhäst

Vet inte om det stämmer men jobbade med en som haft araber i hela sitt liv och hon sa att de flesta araber behöver mer protein generellt än "normal" hästen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 245
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 349
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp