Råd om erlichia behandling..

C

Cessan

Tänkte höra med er här som har erfarenhet av erlichia om hur ni behandlat den och hur det har gått med hästarna. Om de blivit bra mm.

Detta handlar inte om min häst så jag har inte alla fakta framför mig men tar lätt reda på det då det är min sambos systers häst..

Hästen insjuknade hastigt en dag för några veckor sedan. Symtomen var som fång men han hade inga varma hovar eller höjd puls. Men som sagt han stod som en fånghäst.. Hovslagaren och veterinären kallades ut.. Ingen trodde riktigt på fång men han fick fenylbutason (osäker på stavning)(om han svarar bra på) samt det togs prover på borelia och erlichia..

Proverna visade sedan att han hade för borelia 1:160 samt erlichia 1:640. Behandling sattes så att han blev sprutad i 5 dagar. Då han fortfarande inte var bra så fick han butta ytterligare 1 vecka och den har nu gått ut (sista dagen i lördags och i söndags var han lika dålig igen..).

Jag tycker att det låter som han fick en för liten kur pencilin (vet ej vad han fick men kan som sagt ta reda på det).

Kan tilläggas att detta är en liten stor häst (ponny och halvblodskorsning) som är ca 22 år gammal och inte försäkrad (var för gammal att försäkra när de köpte honom som läromästare..). Så det är ju begränsat vad man kan göra men vi vill ju ändå ge honom en ärlig chans och tjejen är jätte orolig..

Vad hade ni gjort? Vill ha massa tips och idéer. Nu så har veterinären som behandlat semester så de försöker få tag på en annan för att fortsätta behandlingen (de har ringt runt nu på morgonen men jag har ännu inte hört av dem)...

Sv: Råd om erlichia behandling..

Min tös fick erlichia i vintras. Såg hängig ut och på kvällen hade hon fått ca 40 graders feber och var mkt trött och hängig. Behandlades då med penicillin i fem dagar, därefter blev hon frisk på någon vecka.

Har inte sett några efterverkningar utan hon har varit pigg och glad sedan dess.Hon är dock bara 8 år gammal.

Efter vad jag har lärt mig av insatta veterinärer så är det sällan det räcker med en kur utan det behövs oftast minst en till kur intravenöst i 5dagar.

Min häst fick borrelia och erlichia för ca 10 år sedan, hon fick bara en behandling, var mkt dålig, feber blockhalt till och från mm mm mm.
Idag så blir hon av erlichian?(svårt att skilja dom åt)blind till och från(tack och lov kommer synen tilbaka av ett homeopatmedel mot nervskador, vilket erlichian kan ge)
känslig mot en del ljud så hon tycker det är hemskt ibland med småfåglar och möss på loftet, själv har hon också tomtar på loftet;)
Av Borrelian? Så tål hon inte kyla så det är täcke som gäller året runt förutom på sommarn undantag när det regnar, hon får ont i kroppen och blir stel så fort det blir under ca 10grader på vintern är det tjockt täcke med hals som gäller.

Men annars så mår hon prima:) älskar livet och är en riktig fighter som klarat alla tuffa perioder när vi själva varit på väg att ge upp

Min dam fick erlichia hösten -04 och fick då stå på penicillin intravenöst i 10 dagar, hon hade aldrig någon feber men ben tjocke som tele-stolpar och FRUKTANSVÄRT nedsatt, det såg ut som om det gjorde om på henne av att bara titta på henne!!:cry: Åhh vad matte led...:(

Det krävdes 2 blod prov innan vi fick svaren, hon visade dock "bara" 1:166, och med tanke på att eran häst hade 1:640:eek: så tycker jag nog att 10 dagar på engång hade varit bra..men jag är ingen vet.:angel:

Men det var först i höstat som hon började kännas riktigt fräch igen,sviter efter erlichias skiten är att hon har bla fått heltäckande tjocka sulor fram (hon ömmade så pass mycket att hon praktiskt taget blev blockhalt

Sen TAR DET TID innan pållarna blir frächa igen (om dom blir det överhuvudtaget..:() Räkna med 2 år...så sa min vet...

Jag håller tummarna för er och massor av kramar:crazy:

När jag läst tråden lite bättre:o så såg jag ju att h*n faktiskt fått med i 10 dagar....

Jag har inte ens tänkt på att det är så få som repar sig så lätt. Har i princip haft inställningen att det var klappat och klart efter penicillinkuren. Nu är det bara att hoppas att inga mystiska symptom börjar dyka upp. Hon var iaf helt feberfri och glad och fräsch väldigt snabbt efter kuren.

Hej!
För några årsen fick min häst erlichia, han hade mkt dåliga värden bland de högsta. Det enda alternativet för mig var att köra in honom till kliniken och var där i fem dar på behandling. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket preparat han fick men jag minns att det var väldigt starkt! erlichian kan sätta sig i huvudet som det gjorde tyvärr på min häst, han var inte samma häst längre. Han blev mer "stressad" och inte lika lugn som han var förr.

Sen som sazzalove skrev... Det tar tid innan hästen blir bra...
Mvh Emma

Min nordis fick erlichias för några år sedan. Trött och magrade så man kunde räkna revbenen. Distriktsvet. hittade inget, hade ute dem flera gånger och tog olika prover dock ej borrelia/erlichias då det enligt dem var en modenyck. Åkte till klinik och tog prover. Efter några dagar var det bara att åka tillbaka(hon hade de högsta värdena) för att få en 5 dagars behandling på kliniken. Medicinen ska visst vara stark, men minns inte vad den heter. Hon har även efter detta haft förhöjda värden av erlichias, men hon har inte behövt någon behandling då värdena varit rätt låga.
Nu för tiden är hon inte samma häst som hon var innan.Hon ser spöken över allt, blivit stallmodig m.m.

svarar till alla..

Tack så jätte mkt för era svar!

Det verkar som ni har fått lite olika utveckling av det hela.. Hästen i fråga har vad vi kan se inte ändrat något i sin personlighet utan han är kollugn då han faktiskt har mkt ont och därför inte vill gå mer än han behöver.. Hästen är lugn även i vanliga fall..

Vissa av er har ju bara gett hästarna 5 dagars kur och det har hjälpt. Det är ju alltid något.. Jag tyckte det lät som en alldeles för kort kur - vilket det i och för sig verkar ha varit för denna hästen..

Ägarna fick tag på en veterinär igår som skulle komma idag (jag har lovat att vara med) och titta på honom. Den veterinären jag tyckte de skulle ta ut (duktig hästvet men lite speciell och inte alltid så jätte trevlig att prata med :angel:) ville inte komma ut utan ansåg att de skulle in och röntga honom. Det vill de ju inte göra då de inte hört något om att det kan ske några förändringar i sklettet av erlichia - har ni?

Hoppas att den vet som ska komma ut är duktig på hästar så de kan ge oss svar svart på vitt hur stor chans det är att han blir bra. Om det är lönt att behandla eller inte.. Jag menar inte att låta kall men hästen är dock 22/23 år gammal och han är inte försäkrad. Han är även triangelmärkt så han är inte helt frisk i grunden. Det lilla tjejen rider håller han dock till och hon älskar honom så vi vill verkligen att vet ska ge en positiv prognos..

Nu blir jag lite förvånad !!
Stämmer det verkligen att dom kan bli " personlighetsförändrade "
av erlischias ??
Jag har aldrig hört talas om det, men mycket skulle falla på plats för mig och mitt sto som har haft oturen att få det 2 ggr.
Hon är verkligen knepig i bland, men hur vet jag att hon inte skulle varit de i alla fall ??
Även hästar som inte haft E kan ju se spöken !
Har ni ngt belägg för detta ??

Hej från en mycket undrande Hambo:confused:

Jag har aldig hört något om att de kan bli personlighetsförändrade.. Men de verkar ju som folk här anser att deras hästar blivit det så jag vet inte.. Och som sagt detta är första hästen i min närhet som råkat ut för detta (däremot borelia har jag känt några som fått...) så jag har ingen som helt erfarenhet av det.. Men som sagt läser man här så verkar de kunna bli det och eftersom det är en sjukdom med mkt diffusa problem så tror jag nog det kan stämma..

Då har dommen tyvärr kommit.. Hästen kommer avlivas imorgon pga hovbensänkning av fånget :cry::cry:.

Fy vad sur jag blir över att förra veterinären insisterade på att hästen inte hade fång utan det endast var erlichia som han hade ont av. Hästen gick i några dagar i liten hage för att sedan bli utsläppt på veterinärens order pga att det absolut inte var fång.. Jag har som sagt bara själv sett hästen första gången veterinären var ute (ca 3 veckor sedan), så jag har inte sett hur han betett sig däremellan..

Hästen hade alltså både fång och erlichia + borelia (dock inte lika höga värden där). Men då veterinären sa att hästen kunde gå i hagen som vanligt har han ju gjort det.. När jag och veterinären nu tittade under hoven så har hela hovbenet sänkts och stålen och sulan är jämna.. Så tyvärr finns det inget att göra..

Usch vad jag tycker synd om tjejen. Hon är 14 år och älskar verkligen sin häst - detta blir inte lätt för henne..

En annan fråga - Är detta något man borde anmäla? Inte som hämd på veterinären då jag har full förståelse att de gör fel. Men mest så att det inte händer något liknande igen. Jag hatar när veterinärer är nonchalanta vilket jag anser att denna veterinär har varit och hästen kanske hade kunnat räddats om så inte var fallet (han hade ingen hovbensänkning för 3 veckor sedan)... Jag vill bara få vet uppmärksam att om man är osäker så är det bättre att erkänna det och kanske säga att man ska åka in och kolla närmare eller att man ska kolla med en kollega..

Kan tillägga att veterinären jag sa till dem att ringa till hade rätt utan att ens kolla på hästen när hon sa att hon inte kunde kolla på den utan den borde in och röntgas.. Nu hade det ju gått så långt att det syntes ändå men hon hade sagt till tjejen att det var vanligt att det blev fång av sånt här och att hon ansåg att de skulle röntga hästen.. Så sant.. Ser hellre att vet säger så..

Nu blir jag lite förvånad !!
Stämmer det verkligen att dom kan bli " personlighetsförändrade "
av erlischias ??
Jag har aldrig hört talas om det, men mycket skulle falla på plats för mig och mitt sto som har haft oturen att få det 2 ggr.
Hon är verkligen knepig i bland, men hur vet jag att hon inte skulle varit de i alla fall ??
Även hästar som inte haft E kan ju se spöken !
Har ni ngt belägg för detta ??

Hej från en mycket undrande Hambo:confused:

Jag har hört att erlichia kan orsaka knepigt beteende pga ökad ljuskänslighet. Och vi människor kan ju få hjärnhinneinflammation av det, vilket i sin tur kan orsaka både det ena och det andra så det är nog inte alls otroligt.

Jag fick avliva min fina hopphäst hösten 2005 med kapacitet för högre klasser i hoppning. Hon blev 8 år...hade problem med hovar och hälta till och från, i slutet betedde hon sig precis som en fånghäst...gud vad ledsen jag har varit och vad jag saknar henne fortfarande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
504
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 441
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka