råd om 3-åring

R

rare

får hem min 3-åring imorrn!! yey! hon är riden i skritt, trav, galopp i form, osv. nu ska hon ju gå på bete hela sommaren, men tänkte höra hur ni lägger upp arbetet för en 3-åring sen till hösten?

hur många dagar i veckan rider ni den?
vad gör ni då? ridhus? skogen?

vad gör ni de dagar den vilar?
longering/tömkörning? promenad? vila helt?

första gången med så unghäst, kommer självklart ta hjälp o så, men vill höra lite hur ni gör!
tack för svar:)

Sv: råd om 3-åring

Min nuvarande häst fyller tre i sommar. Jag vet inte riktigt än hur höstens upplägg ser ut, det beror ju på hur han växer, vad vi gjort i sommar osv. Ska iaf rida lite i sommar, då han varit skadad, och vilat en längre period. Nedan skriver jag hur jag i dagsläget har tänkt mej upplägget, men som sagt, det är många faktorer som spelar in.

3 dagar, ev 4.
vad gör ni då? ridhus? skogen?
Blir det fyra dagars ridning, så blir det två på banan och två i skogen. Vid tre dagars ridning beror det på, hur han gått på banan/skogen tidigare dagar.

longering/tömkörning? promenad? vila helt?
Fyra dagars ridning = 2 dagars vila, 1 dag promenad, lr bara pyssel.

ok, men det lät ungefär som det jag tänkt mig, ev. byta ut en riddag då o då mot longering.
hur långa perioder rider du, innan det är dägs för en lite längre vila igen? tänkte ställa av henne igen alla fall när ler o mörker säsongen sätter fart.

Ja precis, jag har också tänkt att vissa dagar byta ut ridningen mot longeringen, så att det blir lite variation, och som sagt, allt beror ju på hur det har gått tidigare dagars träning, växtperioder osv.
Hmm, ja du, jag vet facktist inte hur jag kommer rida. Är så svårt att veta i förväg. Mina planer som jag hade nu innan betet var att rida ca 2 gng/v i 4 veckor (v 17-20), sen skulle han få vila hela sommaren, med enstaka ridpass lr promenader i augusti. Sen skulle jag börja rida igen, ca 3 gng/v för att se att kunskaperna satt kvar.
Men dessa planer sprack, då han för ca 3 veckor sedan blev skadad. Så han har vilat sedan dess, och kommer med stor säkerhet vila mins lika länge till. Så, när han blir frisk och kry, sätter jag igång med ridningen igen, där vi slutade ca 2-3 gng/v, så får det bli lite vila när höst/vintern kommer, beroende på hur det har gått, och hur han känns. Ang ridningen är det väldigt individuellt. Jag tror man känner bäst själv, när det är dax för vila.

(Som jag skrev i tidigare inlägg. Min häst fyller tre nästa månad, så det inlägget skrev jag, över hur jag tror hans utbildning kommer bli. I detta inlägg skrev jag hur närmaste tidens utbildning kommer vara. Hoppas det inte belv allt för förvirrande.)

Lycka till med hästen!

Senast ändrad av en moderator:

får hem min 3-åring imorrn!! yey! hon är riden i skritt, trav, galopp i form, osv. nu ska hon ju gå på bete hela sommaren, men tänkte höra hur ni lägger upp arbetet för en 3-åring sen till hösten?
Börjar i augusti med jobb vid handen och går igenom grunderna som vi lärde in som tvååring.

Från september börjar jag rida henne igen, ca 3 ggr i veckan a´30 minuter första månaden. Sen ökar jag ridtiden vartefter hästen blir stark.

vad gör ni då?
Skritt, trav, galopp, lite form, kondition etc

ridhus?
Max 1 gång i månaden för tränare

skogen?
Som regel, ja

Inte mycket, jag gör annat och hästen knatar i hagen.
longering/tömkörning?
Inte på vilodagar, nej
promenad?
Samma svar
vila helt?
Ja

ridhus?
Max 1 gång i månaden för tränare

verkligen? inte utebana lr så då? varför så sällan? bara lite nyfiken på dina åsikter då jag fått lite andra råd från föregående ägare...
men som vi alla vet det finns en miljoner sätt och åsikter när det gäller hästar...

Begär exakt samma av min häst ute som om jag red i ridhus/ridbana, får bibehållen framåtbjudning och arbetet blir roligare för oss båda;). Har aldrig behövt harva runt på bana, det går rätt bra på tävlingarna ändå...:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar