Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft honom på foder i snart ett år. Jag noterade i hans hästpass att den nuvarande ägaren inte står som registrerad ägare på hästen hos ASVH, vid ägarbyte är det väl brukligt att man skickar in uppgifter om nya ägaren? Eller finns det upplysningar om ägarförhållanden någon annanstans? Jag ska givetvis fråga ägaren men ville ha lite feedback först. Nu vill man ju tro det bästa om folk, men rent tekniskt, hur vet jag att det faktiskt är hennes häst?
Nästa fråga gäller då betalningen, vi bor långt ifrån varandra och jag antar att vi skriver ett köpekontrakt och att jag överför pengar till hennes konto. Är det något här jag bör tänka på som jag kan tänkas missa?
Jag låter kanske helt paranoid...men har hört en del skräckhistorier
Nästa fråga gäller då betalningen, vi bor långt ifrån varandra och jag antar att vi skriver ett köpekontrakt och att jag överför pengar till hennes konto. Är det något här jag bör tänka på som jag kan tänkas missa?
Jag låter kanske helt paranoid...men har hört en del skräckhistorier