Råd inför hästköp

Divan

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft honom på foder i snart ett år. Jag noterade i hans hästpass att den nuvarande ägaren inte står som registrerad ägare på hästen hos ASVH, vid ägarbyte är det väl brukligt att man skickar in uppgifter om nya ägaren? Eller finns det upplysningar om ägarförhållanden någon annanstans? Jag ska givetvis fråga ägaren men ville ha lite feedback först. Nu vill man ju tro det bästa om folk, men rent tekniskt, hur vet jag att det faktiskt är hennes häst?
Nästa fråga gäller då betalningen, vi bor långt ifrån varandra och jag antar att vi skriver ett köpekontrakt och att jag överför pengar till hennes konto. Är det något här jag bör tänka på som jag kan tänkas missa?
Jag låter kanske helt paranoid...men har hört en del skräckhistorier:o
 
Sv: Råd inför hästköp

Kolla hästen här http://blup.se/sv-SE/pages/short_intro för att se vem som står som ägare på honom. Är det inte den du ska köpa av så se till att få klara papper på att den som säljer verkligen kan sälja hästen. Tyvärr är det många som struntar i ägarbyte för det kostar några hundra att göra det. Men den kan ju också vara så att den som äger hästen faktiskt inte är den som ska sälja den.
Sedan så om allt är OK med ägandet så ska det finnas ett papper som ska följa hästen som heter "Hästägarbevis" och det är på det man gör ägarbytet. Finns det inte och det ändå som det ska (kan ju ha kommit bort) så måste man ha ett köpeavtal underskrivet av bägge parter som man skickar in tillsammans med en kopia av passet till ASVH för att göra ägarbyte. Du kommer då att få en räkning på kostnaden och ett eget ägarbevis.
 
Sv: Råd inför hästköp

Kolla hästen här http://blup.se/sv-SE/pages/short_intro för att se vem som står som ägare på honom. Är det inte den du ska köpa av så se till att få klara papper på att den som säljer verkligen kan sälja hästen. Tyvärr är det många som struntar i ägarbyte för det kostar några hundra att göra det. Men den kan ju också vara så att den som äger hästen faktiskt inte är den som ska sälja den.
Sedan så om allt är OK med ägandet så ska det finnas ett papper som ska följa hästen som heter "Hästägarbevis" och det är på det man gör ägarbytet. Finns det inte och det ändå som det ska (kan ju ha kommit bort) så måste man ha ett köpeavtal underskrivet av bägge parter som man skickar in tillsammans med en kopia av passet till ASVH för att göra ägarbyte. Du kommer då att få en räkning på kostnaden och ett eget ägarbevis.

Tack för ditt svar! Har kollat länken och mycket riktigt så står denna säljare inte som ägare. Men som du säger, det kan ju vara av bekvämlighets skäl att man inte orkat eller brytt sig om att skicka in ägarbytet och betala kostnaden. Men ska jag nu kräva ägaren på att få se hennes kvitto/köpeavtal? Och måste den ägare som står registrerad också skriva på hästägarbeviset sen?
 
Sv: Råd inför hästköp

Det här kan bli hur mycket problem som helst.

Kräv att säljaren styrker sin äganderätt, på något sätt. Lämpligen genom köpehandling. Gå inte på snyfthistorier om dödsfall, vanvård, cancer, trafikolyckor etc - det finns en uppsjö.

För att du inte ska köpa på dig problem, gör klart vem som äger hästen innan köpet genomförs. I värsta fall betalar du, men äger inte hästen utan en helt annan person dyker upp och har rätt till hästen medan du betalt pengar för ingenting.

Det finns ju flera historier där fodervärd och andra än ägaren sålt en häst som inte varit deras.
 
Sv: Råd inför hästköp

Säger som de andra.
Ett köpeavtal men någon annan än ägaren är inte giltigt! Det är ni två som är parterna i ett avtal och ingen annan.

Betala ingenting/ kom inte överens om någonting förrän du har kontakt med ägaren. Tänker dessutom på tidigare skador och annat som är essentiellt för köpet. Vissa saker reserverar ägaren sig för i ett köpekontrakt (t ex. kissing spines).

Ägaren har en upplysningsskyldighet till dig men framförallt har ju du en större undersökningsplikt som potentiell köpare. Om inte vissa aspekter inte har avtalats bort genom att ägaren använder sig av ett försäljningsstall. Då sköts ju affären av denne som företagare och då är det inte köplagen utan konsumentköplagen som gäller. I dennes intresse är det mycket mer intressant att berätta om ev defekter/ tidigare skador då man som köpare har större möjligheter att reklamera hästen.
Är säljaren en privatperson har ett mycket vidare ansvar, även om du ändå har det s a s.
Ägaren skall svara på de frågor som du har rörande hästen och det viktigaste som du "köper" står i kontraktet. Te x Regnr, utbildning, reservationer, försäkringsgrad, olater etc.
Att inte detta är tydligt vid en affär luktar skumt...
Lägger till:
Betalas en handpenning skrivs detta kvitto på (läggs ofta in i kontraktet) och kvitteras av ägaren.
Själv betalade jag innan jag fick hem hästen, men litade på ägaren som var uppfödare och sålt en hel del hästar tidigare. Men det är ingenting som jag rekommenderar. En postväxel vid överlämnandet av hästen är säkrast.
 
Sv: Råd inför hästköp

Tack för era svar! Jag får helt enkelt kräva att se köpeavtalet där hon kan styrka sitt ägande av hästen. Hittills har vi haft ett mycket seriöst fodervärdsavtal och vi ska givetvis skriva ett köpekontrakt. Eftersom jag redan haft hästen så pass länge så har vi redan klarat av reservationer som kan finnas med, det står ju i fodervärdsavtalet det mesta, så det blir inte så mycket nytt egentligen.
Om nu allt till sist verkar seriöst och i sin ordning, när det kommer till betalningen. Om vi då skriver i ett kontrakt (som vi får posta till varann och skriva under) att hästen kommer att ägas av mig från och med att jag betalat in beloppet till ägarens kontonr. Då har vi väl säkrat upp från båda håll? Då har jag ju ett köpeavtal och skriftligt på att jag köpt hästen och hon behöver inte oroa sig eftersom hästen inte kan bli min förrän pengarna är säljaren tillhanda.
Funkar det eller har jag glömt nåt?
 
Sv: Råd inför hästköp

För att ha både byxor och hängslen s a s bör affären göras upp in real life. Så du ser att hon tar emot dina pengar och kvitterar på avtalet. Dessutom skall ägarbytet (som sker genom att köparen skriver under ägarbeviset liksom du) ske samtidigt. Så du har det i handen när ni skiljs åt och sedan skickar in det till ASVH. Finns alltid "jag har inte sett några pengar på kontot" osv.
 
Sv: Råd inför hästköp

För att ha både byxor och hängslen s a s bör affären göras upp in real life. Så du ser att hon tar emot dina pengar och kvitterar på avtalet. Dessutom skall ägarbytet (som sker genom att köparen skriver under ägarbeviset liksom du) ske samtidigt. Så du har det i handen när ni skiljs åt och sedan skickar in det till ASVH. Finns alltid "jag har inte sett några pengar på kontot" osv.

Jo jag håller med om att IRL vore det bästa. Men samtidigt känns det ganska säkert med att posta kontraktet från varsitt håll....hon får ju inga pengar innan jag fått hennes underskrivna del av kontraktet och det är inte svårt för mig att bevisa att jag fört över pengarna. Man får väl också lägga till i kontraktet att hon förbinder sig att skicka ägarbeviset (troligen måste jag ju ändå skicka in köpekontraktet till ASVH eftersom hon verkar sakna ägarbeviset) Och, icke att förglömma, hästen finns ju redan här:)
Men fortfarande, nummer ett är att hon får bevisa att hon faktiskt äger hästen!
 
Sv: Råd inför hästköp

Veterinärbesiktning ? Har den några skador som uppkommit under fodervärdstiden eller kanske gamla som kan bli problem senare.
 
Sv: Råd inför hästköp

Veterinärbesiktning ? Har den några skador som uppkommit under fodervärdstiden eller kanske gamla som kan bli problem senare.

Hästen gick igenom besiktning utan reservationer för snart ett år sedan. Inga skador har tillkommit under tiden hos mig. Jag har dessutom en massör och kiropraktor som kommer varannan månad och går igenom hästarna. Hästen är även kollad på tandklinik och allmänt noga kollad eftersom det hela tiden var en potentiell häst att köpa. Synad i sömmarna helt enkelt:-)
Verkar inte en extra besiktning just nu lite överdrivet? Eller vad kan jag missa nu som kan ha tillkommit?
 
Sv: Råd inför hästköp

Säkert ingenting. Jag köpte själv min förra häst som jag haft på foder utan besiktning.
Men jag lite nojig då hästen först fick knäledsinflammation men det var efter ett par år, vet. ville döma ut varför vet jag inte, men det tog lång tid att läka.
Sedan fång och spatt med ett års mellanrum för att avsluta sitt liv med akut kolik.
Efter allt detta elände så tycker jag varenda häst ser sjuk ut.
 
Sv: Råd inför hästköp

Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft honom på foder i snart ett år. Jag noterade i hans hästpass att den nuvarande ägaren inte står som registrerad ägare på hästen hos ASVH, vid ägarbyte är det väl brukligt att man skickar in uppgifter om nya ägaren? Eller finns det upplysningar om ägarförhållanden någon annanstans? Jag ska givetvis fråga ägaren men ville ha lite feedback först. Nu vill man ju tro det bästa om folk, men rent tekniskt, hur vet jag att det faktiskt är hennes häst?
Nästa fråga gäller då betalningen, vi bor långt ifrån varandra och jag antar att vi skriver ett köpekontrakt och att jag överför pengar till hennes konto. Är det något här jag bör tänka på som jag kan tänkas missa?
Jag låter kanske helt paranoid...men har hört en del skräckhistorier:o

Nu behöver jag er hjälp igen! Jag fick rådet att se till att ha bevis för att den som säljer hästen verkligen är ägaren eftersom denne inte står som ägare hos ASVH. Tänkte att då får hon väl bara skicka med det köpekontrakt hon själv skrev under då hon köpte hästen. Men det visar sig att det har stått flera personer som ägare på hästen, jag kan ju knappast få tag på allas köpekontrakt. Är det personen som står reggad som juridiskt sett äger hästen? Säljaren säger att hon aldrig gjort ägarbyte på någon häst som hon köpt..Vad gör jag nu?
 
Sv: Råd inför hästköp

Låt säljaren ordna upp detta innan hästen säljs.

Att säljaren aldrig gjort något ägarbyte tycker jag säger mycket, att säljaren är en notorisk strulputte och snåljåp t ex. Vad finns det annars för (ärlig) anledning att inte stå som ägaren i registret?
 
Sv: Råd inför hästköp

Låt säljaren ordna upp detta innan hästen säljs.

Att säljaren aldrig gjort något ägarbyte tycker jag säger mycket, att säljaren är en notorisk strulputte och snåljåp t ex. Vad finns det annars för (ärlig) anledning att inte stå som ägaren i registret?

Det var rätt vanligt förut att man ej gjorde ägarbyten. För de nsakens skull behöver folk inte vara sturlputtar. :grin:

Och de hästar som jag köpt nu som har en bruten ägarföljd, de har jag skickat med en kopia på mitt köpekontrakt och sen har ägarbytet genomförst.
 
Sv: Råd inför hästköp

Jag har bara köpt häst direkt från uppfödare tidigare, jag förstår faktiskt inte varför man inte vill registrera sig som ägare på en häst man köpt. Ingen skulle ju till exempel köpa en bil av någon som inte står som ägare på bilen....Rent tekniskt och juridisk är det väl den registrerade ägaren som är den faktiska ägaren? Såvida inte alla kan styrka vidare köp med köpekontrakt...men i mitt fall talar vi om en kedja på 3 personer.
Säljaren kan prestera ett köpekontrakt på den hon köpt hästen av. Men vad säger det mig egentligen? Om jag skickar in ägarbyte till ASVH så kommer väl dom bara acceptera underskrift från den som står som ägare hos dom? Om jag nu inte kan presentera samtligas köpekontrakt och visa hela kedjan.... Detta är inget som säljaren verkar vilja göra....Herregud vad struligt detta blev:-(( Vad exakt ska jag be säljaren göra nu?
 
Sv: Råd inför hästköp

Det var rätt vanligt förut att man ej gjorde ägarbyten. För de nsakens skull behöver folk inte vara sturlputtar. :grin:

Och de hästar som jag köpt nu som har en bruten ägarföljd, de har jag skickat med en kopia på mitt köpekontrakt och sen har ägarbytet genomförst.

Räckte det med ditt köpekontrakt även fast någon längre bak stod som ägare? De krävde alltså inte att den registrerade ägaren skulle skriva på utan bara den du köpt av?
 
Sv: Råd inför hästköp

Jag har haft hästen på foder under lång tid och ägaren har varit seriös och lätt att kommunicera med, seriösa kontrakt finns och hon framstår inte som en strulputte....men för mig är det mycket pengar och jag vill verkligen vara försiktig och ha koll.
Har noterat att i vissa förtryckta köpekontrakt så finns det klausuler där säljaren måste skriva under på att de verkligen äger hästen osv...där måste man väl ändå vara lite skyddad? Utom då förstås ifall den riktiga ägaren kommer och hämtar sin häst...kanske får jag mina pengar tillbaka men förlorar ju ändå hästen....
 
Sv: Råd inför hästköp

Vad förr? Jag har ägt häst i 20 år nu, och det har inte under den tiden varit vanligt att man struntat i ägarbyte.
 

Liknande trådar

Ridning Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp