RÅD! Hjälp mig ..

I

Incontestable

Hej allihopa!

Det är såhär att jag har en hankatt som snart är två år.
Jag hade två från början.
Dessa är innekatter.

Från början skaffade vi en honkatt och en vecka senare kom hankatten och de växte upp tillsammans men för 3 månader sedan så var det någon hemma hos oss som öppnat fönstret och honkatten försvann.
Vi satte upp lappar över hela bostadsområdet med bilder och beskrivning.
Hon var även ID märkt i örat.

För tre veckor sedan ringde bovärdarna (De som sköter om gårdarna)och berättade att det hittat henne död i området där vi bor.
:cry: :cry:

Och till saken hör att sedan hon försvann så har min hankatt levt vidare ganska okej ensam.
Han jamade fruktansvärt första veckan och letade efter henne.
Jag kan ej ha honom som utekatt då han är blind på ena ögat och jag är rädd att han får stryk av andra gårdskatter.

Jag har nu gjort slut med min sambo och har flyttat till en etta på 45 kvadrat meter.
Och nu är min fråga då jag ska flytta honom hem till mig imorgon.
Kommer han att vantrivas från att ha bott i en tvåa och flyttas till en etta?
Jag har funderat på att köpa en ny kattkompis åt honom då jag jobbar ganska mycket och är borta hemifrån en del.

Jag tror att han nog trivs bättre med sällskap på en trång yta än ensam?

Vad ska jag göra??? :confused:
Vill att katten ska må bra!

/Lina

Sv: RÅD! Hjälp mig ..

45 kvm är rätt OK storlek på en lägenhet om man har katt. Jag hade två vuxna innekatter på 48 kvm utan problem. Tricket är väl att ge katten möjlighet att röra sig vertikalt också, i klösmöbler och hyllor eller liknande.

Börja med flytten och se hur katten acklimatiserar sig och avgör sedan om han behöver en kompis eller inte. En sak i taget.

Hej!

nu har katten bott hos min i 4 dagar idag.
Han tittade och funderade mycket i början såklart.
Han kan bli lite rädd när han hör konstiga saker.
Men han leker med sina bollar och busar med sig själv typ :grin:

Jag har dessvärre inte så mycket möbler än.
Jag har det vanliga en säng, köksbord, soffa och tv.
Han har slutat bajsa bredvid lådan vilket han gjort förut och det är bra. Han kan gå runt och jama ibland som om han letar efter någon,
eller så kanske han bara är uttråkad.
Jag ska köpa fler leksaker och klösmöbel åt honom.
I förra lägenheten hade han en enorm kattställning men denna får inte plats i min lilla lägenhet.

Vad tycker ni?
Låter det som att han behöver en kompis när jag är borta?
Han är väldigt kelig när jag precis kommer hem, sen bryr han sig inte så mycket alls faktiskt.
Och han äter som vanligt.

/Lina

Vänt du ett tag med att skaffa en kompis, katter kan mycket väl trivas ensamma, det är helt upp till den enskilda individen.

Så vänta och se är mitt råd.

Jag tycker det låter som att han är rätt så tillfreds med situationen så avvakta med en kattkompis.

Jag går emot strömmen :p
Jag tror din katt skulle bli glad utav en kompis! Jag tror dock inte att han är olycklig ensam, det låter inte så, men eftersom han haft kompis innan och jag lite för väl vet hur många katter det finns som desperat behöver nya hem så varför inte ge honom en polare igen?

Vissa katter är ju ensamvargar, avskyr andra katter och är små primadonnor men hade din kille varit sådan hade det ju inte funkat ihop med den gamla katten. Jag tycker att katter som trivs med andra katter, verkar få ut enormt mycket utav att ha en kompis. De leker ihop, de tvättar varandra, de sover ihop, de har ändå sitt egna språk och det är skönt att veta att de har varandra när man inte är hemma.

Jag skulle varmt rekommendera dig att vända dig till ett katthem eller någon kattförening i dina krokar och fråga om de har någon katt som kunde passa hos dig, som behöver ett nytt hem. Köper du en katt från ett katthem gör du ju också lite "dubbel nytta", dels ger du ju katten du köper ett alldeles eget hem, dels får katthemmet en plats ledig så att de kan ta in en ny katt i nöd, vi har ju ca 100 000 hemlösa katter i Sverige och katthemmen är överfulla. Men berätta noga om din katt, ditt liv och sådant, så att du får rätt katt för just er.

Lycka till, hur du än gör! :bump:

Efter att nu ha tänkt och tänkt på saken har jag slutligen
bestämt mig för att skaffa en kompis åt min kille.
Jag hade den turen att min granne fått kattungar och nu har en liten hona kvar.

Jag ska hämta hem henne imorgon och för mig känns det bra.
Jag tror att min katt kommer bli glad över en
kompis så att han slipper vara ensam så mycket.
När jag kommer hem jamar han oavbrutet i nästan en timme varje gång.

Jag hoppas att det kommer att gå bra med den nya flickan.
Även om vi aldrig NÅGONSIN kommer att glömma våran andra flicka.
Sheila, som försvann och vi aldrig mer fick se henne :cry:

Vila i frid älskade gumman :(

Och till er därute som säger "Det är bara en katt"
Hoppa och skit säger jag!
Ett liv är ett liv och så är det bara!

Tack för alla råd i vilket fall :D

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 853
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag blir sambo nu i månadsskiftet, jag och min kastrerade hankatt ska flytta in till min pojkvän i hans lägenhet, och där bor också hans...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama