Rabicano på halvblod?

copernica

Trådstartare
Finns rabicano på halvblod? Och i så fall, vilka gener är det som ger rabicano?

Mitt halvblodssto har många vita stickelhår bak på magen, och har også lite 'racoon tail', det vill säga vita hår på varje sidan på toppen av svansen. Hennes far vad jag ser brun, hennes mamma väldig lik Niña, men vet inte om hon også var stickelhårig.

Om det kan hjälpa, finns Niñas stam här:
http://www.allbreedpedigree.com/gato+de+la+ninja

OM detta kan vara rabicano, hur kommer det att kunna ärvas vidare till eventuella föl/avkommor?

Tacksam för svar om någon vet :)

Sv: Rabicano på halvblod?

Jag vet att det finns en blodslinje på Öland där skunksvansen förekommer. Kunde inte se samband med ditt sto, men det finns säkert.
Och jag har ingen aning om vilka gener osm nedärver det...

Jag har sett ett par med rabicano. Den ena vet jag inte stammen på, och den andra har jag för mig var e.Beach Boy, var också väldigt stickelhårig.

Mitt ena sto är rabicano hon har både skunksvansen och mkt stickelhår, vad gäller stickelhåren så har det blivit mer och mer under åren (är 9 nu haft henne sedan hon var 5). En rolig sak som jag har registrerat är att när hon nu var dräktig så har nästan stickelhåren minskat istället.
Fölet trodde jag först inte fått hennes anlag men efter några dagar så såg jag att hon har fått skunksvansen men än så länge bara några vita strån på var sida. längst upp.
Så nu får vi ännu svårare att färgbestämma fölis då vi inte vet om hon kommer att förbli svartbrun eller blir skimmel som sin pappa. Nu vet vi ju inte om det är stickelhår från rabicanoanlaget som dyker upp eller om det är som hon skimlar av.

För övrigt är hon efter Come Back II så hon har ju snarlik stam på pappans sida som din om det kan vara därifrån det kommer.

Vi har en efter Beach Boy som har lite stickelhår uppe vid virvlen vid ljumsken och lite på länden och den andra är efter Elmshorn och hon har rätt mycket stickelhår på magen.

Mitt 9 dagar gamla föl e Feliciano - Ceylon har skunksvans, och jag har sett bilder på Gnägg av ett föl e Chess som också har det, och Feliciano och Chess har samma mamma. Jag har ingen aning om ifall anlag kommer därifrån.

Kan du förlara vad rabicano är, för det vet inte jag:o

ameo skrev:
Jag vet att det finns en blodslinje på Öland där skunksvansen förekommer. Kunde inte se samband med ditt sto, men det finns säkert.
Och jag har ingen aning om vilka gener osm nedärver det...

Jag Googlade runt lite och då hittade jag det här:
"Det är inte är rabicanogenen som ger skunksvansen, utan att det kallas "silvertail" och är en modifiering av flaxen-genen (som ger vit man och svans på fuxar)."
Nu vet jag inte om det stämmer men tänkte att det kunde vara intressant.:)

Rabicano är ett anlag som ger glesa stickelhår, mest på bakdelen, och "randig" svansrot ("skunksvans"). Tyvärr vet jag inte hur det nedärvs.

Jag känner till en häst som hade det, en selle francais e Oberon du moulin - Prince Igor x

Aha!

Min lille har som sagt skunksvans med ordentligt mycket vitt på sidorna, och det ser ut som att han har en ål på väg upp mot korset, men där tar det slut.

Kan det vara Ceylon som spökar? Trådskaparens häst har ju honom till morfarsmorfar.

Varför tror du det är Ceylon? Hadde han några udda tecken eller något liknande?

:love: mitt ceylonsto hade också "skunksvans", (eller har men är inte i min ägo längre)...dock inga stickelhår alls, men hade ål. :love:

Kan mkt väl vara från Ceylon, man ser ofta att rabicanoanlaget hänger ihop med sabinoanlaget, dock är jag osäker på om det är rabicanosvans som bla din fölis har (alltså de som har mkt vitt så att säga ner i det långa - ser ut på dina bilder som om din har så kan egentligen tänka mig att det är det som kallas silvertail och alltså inte rabicano kan dock ha fel), på de rabicanobilder jag sett håller sig det vita till den översta delen av svansroten, så har min bla naturligtvis har jag ingen bild på hennes svans och just nu är den rejält demolerad efter dräktighetskliandet så man ser inte så bra nu. En rabicano häst har alltid även stickelhår som breder ut sig från ljumskarna kan tom ha så mkt att det ser ut som en skimmel på bakkroppen annars är det inte det anlaget, hinner inte just nu men skall leta upp några länkar till sidor med rabicanobilder jag har sparade någonstans. Återkommer senare.

Ceylon gav ofta hästar med mycket vitt. Jag har träffat flera hästar efter honom med lyktor och höga strumpor. Jag vill minnas att en också har skunksvans men det var så länge sen jag såg honom så jag minns inte helt säkert.

Sebastian Numminens Sails away e. Cruising är väl stickelhårig på ena sidan baktill och har väl, om jag inte minns helt fel, en del vitt i svansen. Rabicano?

Upptäckte idag något lite annorlunda på mitt sto som är både rabicano och sabino, var ute i hagen hos henne och fölis och manen (som nu fått växa fritt under dräktigheten och nu är lång) blåste upp och jag såg ut såhär :eek: hela undersidan av hennes kolsvarta man var täckt av vita hår (ungefär halvvägs upp på halsen såg manen ut så) - har tidigare varit helsvart.
Tog en dålig bild med mobilkameran och min fråga är nu kommer detta från rabicano anlaget, eller är det sabinoanlaget eller vad fasiken är det ?
Någon som sett detta på någon häst innan ?
Photo0116.jpg

interessant.. Har bara sett liknande på gamla hästar tidigare. Någon som vet?

Mitt föl efter chess har vitt högst upp på svansroten, som den på gylles bild.. Vet doch inte vilken färg hon får fö än men hon blir nog mörkbrun.Det kommer se ganska underligt ut med det vita på svansen till en fö såpass mörk häst... Kan tillägga att när jag var och hälsade på Chess i våras lade jag märke till att han var stickelhårig på sidorna.

Vår tant har också lite stickelhår precis vid ena höftbenet plus vita hår i manen...
Nu vet jag inte om jag får vara med i diskussionen eftersom min är en quarter och inte ett halvblod, men jag har aldrig tidigare hört talas om vad det kallas för när de har på det viset...:)

/Carina :eek:

*knapplån*
Min kompis har oxå en som är stickelhårig med skunksvans. Det vita i svansen har iofs blivit mindre (hon är 2 år nu) men stickelhåren har blivit fler. Innan var där lite ljust i manen men nu är den helt svart.

Förra veckan, klicka för större bild

Förra sommaren

Nu är hon ju iofs en halvblodskorsning men undrar ändå vart det kan komma ifrån, pappan (new forrest) är mörkbrun utan stickelhår o mamman är brun, vet dock inte om hon är stickelhårig.
http://www.allbreedpedigree.com/sunflower19

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
4 943
Senast: Molekyl
·
Avel Min häst, en varmblodstravare, har så länge jag ägt henne haft ett fält med vita stickelhår från manken och, mer eller mindre, rakt ner...
Svar
5
· Visningar
946
Avel Mitt sto skall tillhöra denna familjen, och jag vill fråga om någon vet något om familjen, eller vet var jag kan hitta information? Har...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Görel
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 782
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka