R.I.P Robin, min undulat <3 15/12-09

T

Tregly

Hej. I morse fick jag se något som förstörde min dag totalt. Jag skaffade en undulat för ett år sedan, Robin. Robin var en helt vanlig grön undulat. Han hade en kompis också som heter Rita. (En blå hona) Honan var väldigt dominant och gick på Robin lite. Robin var född 2001 och var alltså 8 år nu.
Jag visste att han inte hade lång tid kvar. Han hade ryckt av sej mktfjädrar. Inget som syntes på honom, men runt omkring buren var det fullt med fjädrar. Han hade också varit slö dom sista dagarna. Och nu i morse tyckte jag att det var ovanligt tyst. Ingen Robin som pinglade i sin älsklingsplinga. Ingen som kuttrade nöjt när han hörde mej komma. Fick naturligtvis en chock när jag såg honom ligga DÖD i botten av buren! :eek: Rita satt i andra buren, så nära hon bara kunde. Det såg ut som om hon grät. Jag grät också. Hon grät inga tårar. Men hon satt uppburrad och grät. Säga vad man vill om att fåglar gråter. Men Rita grät! :cry: Även om hon gick på Robin så att jag fick sära på dom, så älskade hon honom! :cry: Rita är inget tam i vanliga fall, men idag när jag grät som värst lät hon mej röra henne. Förstod hon mej?
Idag satt Rita helt tyst hela dagen tills jag kom hem från skolan klockan fyra. Jag satt och grät jämte hennes bur. Hon kuttrade och började kvittra lite. Jag blev ännu mer rörd och började gråta mer.

Jag kan lova er att Robin dog en stillsam död. Det såg ut som om han hade satt sej på botten av buren och bara lagt sej ner på magen och med huvudet lite på sne. han var så fin där han låg! Denna undulaten betydde så mycket för mej! När han flög runt i huset satte han sej ofta på mitt huvud. Han älskade att sitta på min axen när jag gick runt i huset. <3

Ok, nu kommer jag till min fråga;
Som sagt är Rita ganska dominant. Men hon behöver sällskap! Även om hon tydligen gillar mitt sällskap så behöver hon en som kan vara hos henne när jag inte är i skolan. Hon äter och dricker, men leker inte. Hon sitter på sin pinne och ser helt jätteledsen ut. Vad ska jag skaffa? Jag har inte tänkt ha ungar, och om man inte har ett riktigt bo till dom så blir det inga ungar. Men kommer det funka? Eller ska jag satsa på en till hona? Eller blir det bråk då?

Sv: R.I.P Robin, min undulat <3 15/12-09

rip Robin, må han vila i frid :(

vet tyvärr itne så mycket om undulater

Mvh Freddie:bump:

Ursh mycket tråkigt när sånt här händer :( tvivlar inte en sekund på att Rita blev lika ledsen som du, har vart med om det här många gånger och det är som du säger den överlevande undulaten ser ut att sitta och gråta den med, fruktansvärt hjärtskärande att bevittna.

Gick Rita på Robin så hårt att du var tvungen att sära på dem? Vad gjorde hon? Har aldrig hört att undulater skadar varandra i något annat fall än en hackkyckling i en större flock i för litet utrymme. Har de en väldigt liten bur? Tjivas och skrika kan de ju förståss göra men aldrig har någon av mina undulater bitit varandra. För undulater spelar det generellt sett ingen större roll om de får en kill eller tjejkompis, bara de har någon. Jag hade nog satsat på en större, äldre hane till Rita. men som sagt, det brukar inte spela någon roll :)

Får verkligen beklaga. Jag har själv haft mycket undulater och sörjt dom enormt när dom gått bort. Så jag vet hur du känner dej...:cry:

Jag hade nog skaffat en hane till din hona.:idea: Även om Rita var dominant mot Robin så är det ju inte säkert att hon blir det mot den nya.
Prova!
Lycka till!!:bow:

Hon gick inte på honom så att hon skadade honom, men Robin tyckte att hon var jobbig. Rita vaktade maten även om det var 2 olika matskålar. Så det var snällast för Robin att sära på dem.
Buren är väll ganska stor, ca 60x50 cm. Den är gjord för flera undulater. Fast nu det sista så hade jag 2 burar som var ihopsatta. Den lilla var nog 40x50 cm.
Aa, jag har funderat på en äldre hane. Helst skulle jag vilja ha en vit hona, fast hanar finns väll inte vita...
Jag har också funderat på att köpa en unge, men det vågar jag faktiskt inte med tanke på att Rita är lite elak.. :/

Stackare!
Klart Rita också blev ledsen.

60x50 är ingen stor bur, det är för litet för två som dessutom inte är riktigt sams.

Det kan nog funka med en unge, de vuxna kan "ta dem under sina vingar" så att säga, se den som sin egen unge att ta hand om, mata och passa upp på.
Du kan inte möjlighet att ta en fågel på prov, och om de inte trivs så byta mot en annan? Hos seriösa duraffärer brukar det gå bra, skulle tro att även uppfödare tillåter detta då det är viktigt att de trivs.

Kön kvittar, och du har rätt i att det blir inga ungar om du inte har någon holk i buren.

Stackare!
Klart Rita också blev ledsen.

60x50 är ingen stor bur, det är för litet för två som dessutom inte är riktigt sams.

En bur som skall vara godkänd för 2 fåglar är minst 50x50. I alla fall vad jag har läst och hört. Men nu i slutet hade jag ju 2 burar till dom som jag satte ihop. ;)

Jag hade nog satsat på en större, äldre hane till Rita. men som sagt, det brukar inte spela någon roll :)

Jaa, jag tror med att det är bäst.. Jag vill gärna ha en unge, men jag är rädd att hon kommer att gå på honom/henne för hårt. Rita är inte det lugnaste eller försiktigaste av sej.

Vad reglerna för vad en bur får vara minst, stämmer oftast inte med vad djuren egentligen har för behov, tyvärr. Det är som sagt verkligen minimimått!

Sen är det nog viktigt att de får ut och flyga ordentligt ifall de tjivas för mycket. Kanske blir för mycket överskotts energi annars?Vet faktiskt inte, för jag har aldrig stängt burdörren till mina undulater mer än när jag vädrar, de är fria att komma och gå som de vill inne i huset och de kommer väldigt bra överrens. :p

Vicious råd tyckte jag var väldigt bra, fråga om du kan få ha den nya undulaten på prov. Hae ju varit det bästa :)

Hoppas du hittar en bra kompis till Rita! En albino hanne kan du säkert hitta? Visst är vita fåglar något alldeles speciellt :love: Annars finns det ju skuggvingar som också ser ljusa och väldigt trevliga ut tycker jag (lite partisk.. ;))
bart_budgie.jpg

Senast ändrad:

Vilken tjusig kille! Väldigt härlig färg!

Tregly: Ja lagligt är det kanske men för att trivas behöver de ganska stor plats, särskilt om de är i buren mycket.
Vill du ha en äldre hane finns det säkert någon omplacering som behöver ett nytt hem, brukar (tyvärr) finnas en hel del på diverse annonssidor. Fast då kan du ju å andra sidan kanske inte ha honom på prov :p

Senast ändrad av en moderator:

Wow vilken fin undulat! <3 Jag har en undulathane på gång som jag kanske ska köpa. Jag trodde han var äldre, men idag visade det sej att han bara var 7 månader. Jag släpper ut Rita så att hon får flyga varje dag. men eftersom hon inte är något tam så är det inte lätt att få in henne i buren igen. Hon har haft 2 olika ägare innan, och jag vet inte hur dom har hanterat henne innan.. Tydligen inte alls bra eftersom hon bits och hugger efter min hand. När jag ska sätta upp till exempel en pinne som har ramlat ner i buren får hon panik..
:( Men hon får flyga varje dag. Har nån tips på hur hon ska våga lita på mej?:cry:

Rita är inte så försiktig av sej, så hon kan lätt skada en liten unge om hon blir stressad (vilket hon ofta blir) Då flyger hon runt i buren och man blir så rädd att hon ska skada sej. :cry: Men 7 måånader är väll inte för litet utan att han klarar sej bra själv? (Jag vet inte nåt mkt om deras ålder eller sånt)

Skickar dej ett Pm m länk t en bra sida,där du kan hitta mycket bra info om undulater:)

Själv har jag inte lyckats få min ena hanne (bubben) tam på åtta år ;) han vill inte helt enkelt, han tycker bara att jag är läskig och vill inte ha något med mig att göra. Min skuggvinge (pekka) är inte heller vad jag kallar tam, visst han sitter på fingret men han har ingen glädje av att umgås med mig. Enda anledningen till att jag köpte honom var att Bubben skulle få en kompis, för han deppade också ihop när min sista tama undulat dog, riktigt deprimerad. Så kort och gott har jag dem egentligen för deras skull och inte min, sen tycker jag förståss om dem och gillar att se dem umgås med varandra och må bra.

Du har inte möjlighet att ha Rita i ett speciellt rum, där du kan stänga dörren och hon kan få flyga fritt? Mina hoppar alltid in i buren när det är läggdags och hoppar in och ut under dagen. Rita kanske känner att hon inte får vara ute tillräckligt? Tycker det låter som det. Jag hade ett liknande problem med en av mina föredetta undulater som hade ett enormt flygbehov, han ville inte in i buren eftersom han visste att då var det slut med flygandet för den här gången. Låste man in honom höll han fast med fötterna i pinnen och flaxade allt vad han kunde och skrek för att visa att han ville ut! Denna fågeln var även oprovocerat aggresiv gentemot människor, ena stunden var han världens underbaraste och satt och kuttrade, andra stunden hade man en fågel som bet så hårt han kunde i fingret. Kanske liknar Rita lite? Det var en fascinerande och rolig, men krävande undulat. Och den konstigaste jag någonsin har ägt. :)

Jag upplever att känslan av frihet är mycket viktig. Mina nuvarande undulater flyger inte särskilt mycket utan håller sig mest i buren, men de vill ha burdörren öppen, så att de har valmöjligheten. Iallafall är det så jag tolkar det, och undulater är rätt så tydliga krabater.

Vad jag vet blir en undulat könsmogen vid 6 månader, om det kan ge dig en hint? Så 7månadsfågeln är väl tonnåring om man kan säga så? :p Den är antagligen lika stor som en vuxen undulat dock. Om det inte är viktigt för dig att ha en tam undulat, utan först och främst en kompis till Rita kanske det är lättare att hitta en?

Edit: Justdetja, såg detta på wikipedia:
Buren ska enligt lag vara minst 70cm lång, 45cm djup och 60cm hög. Har man undulater i en bur som är mindre räknas det som djurplågeri.
men i och med att du har två burar som sitter ihop borde det väl ändå vara okej? :)

Själv har jag inte lyckats få min ena hanne (bubben) tam på åtta år ;) han vill inte helt enkelt, han tycker bara att jag är läskig och vill inte ha något med mig att göra. Min skuggvinge (pekka) är inte heller vad jag kallar tam, visst han sitter på fingret men han har ingen glädje av att umgås med mig. Enda anledningen till att jag köpte honom var att Bubben skulle få en kompis, för han deppade också ihop när min sista tama undulat dog, riktigt deprimerad. Så kort och gott har jag dem egentligen för deras skull och inte min, sen tycker jag förståss om dem och gillar att se dem umgås med varandra och må bra.

Du har inte möjlighet att ha Rita i ett speciellt rum, där du kan stänga dörren och hon kan få flyga fritt? Mina hoppar alltid in i buren när det är läggdags och hoppar in och ut under dagen. Rita kanske känner att hon inte får vara ute tillräckligt? Tycker det låter som det. Jag hade ett liknande problem med en av mina föredetta undulater som hade ett enormt flygbehov, han ville inte in i buren eftersom han visste att då var det slut med flygandet för den här gången. Låste man in honom höll han fast med fötterna i pinnen och flaxade allt vad han kunde och skrek för att visa att han ville ut! Denna fågeln var även oprovocerat aggresiv gentemot människor, ena stunden var han världens underbaraste och satt och kuttrade, andra stunden hade man en fågel som bet så hårt han kunde i fingret. Kanske liknar Rita lite? Det var en fascinerande och rolig, men krävande undulat. Och den konstigaste jag någonsin har ägt. :)

Jag upplever att känslan av frihet är mycket viktig. Mina nuvarande undulater flyger inte särskilt mycket utan håller sig mest i buren, men de vill ha burdörren öppen, så att de har valmöjligheten. Iallafall är det så jag tolkar det, och undulater är rätt så tydliga krabater.

Vad jag vet blir en undulat könsmogen vid 6 månader, om det kan ge dig en hint? Så 7månadsfågeln är väl tonnåring om man kan säga så? :p Den är antagligen lika stor som en vuxen undulat dock. Om det inte är viktigt för dig att ha en tam undulat, utan först och främst en kompis till Rita kanske det är lättare att hitta en?

Edit: Justdetja, såg detta på wikipedia: men i och med att du har två burar som sitter ihop borde det väl ändå vara okej? :)

Rita är nog av den typen tror jag.. :) Fast idag skulle jag försöka närma mej henne med min hand. Jag fick till och medröra vid hennes fötter och hon satt bara och blundade. Inte likt Rita. Även om mamma inte tycker att jag ska släppa ut fågeln för ofta så gör jag det ändå. Rita bor ju i mitt rum, så hon brukar få flyga hela förmidddan. fast nackdelen är ju alla fjädrar. Men det får man tåla. ^^, Jag har luckan öppen hela tiden, men Rita vågar sej inte ut genom den. (eller så fattar hon bara inte att hon kan flyga ut där :D)

Det hade varit kul att ha en tam undulat. Lättast är ju då att köpa en unge som man kan vänja från början. Men jag vågar ju som sagt inte att köpa en liten unge.. :/

Aa, ingen av burarna är ju små, så de blir ju rätt stort ändå. Jag funderar på att inreda ett rum nere i källaren i ett rum jämte pannrummet. Där ska jag nog sätta in en värmelampa och med massa grenar och leksaker. <3

Det låter jättebra tycker jag! Hoppas att det löser sig.
Det är ju inte omöjligt att få Rita tam men det kommer kräva en hel del tid och tålamod från din sida, mycket mer än med en liten unge förståss. Men det kan det ju vara värt, så slipper hon vara rädd för dig också. Då kanske hon slutar stressa som hon gör till och med! :) Isåfall är det ett väldigt bra tillfälle just nu, medan hon är ensam.

Alla honor är dominanta mot hanar! Så hitta du en vuxen hane som är duktig på att uppvakta så blir hon nöjd när hon får kärlek! Men det finns såklart honor som är elakare än andra.
Minsta godkända bur ska vara 45 * 75 cm har jag för mig! Helst mycket större än så, samt minst 60 cm hög.

Beklagar sorgen =(

Du kan prova att bara ha mat i buren, och roliga leksaker utanför buren. Då blir det roligt och trevligt att vara ute, men mat finns bara i buren vilket gör att hon kommer tillbaka dit förr eller senare. Om hon inte vill gå in så försök inte fånga henne i händerna, det gör henne bara rädd och ännu mer otam. Om du MÅSTE ta henne, använd en liten håv eller handduk. Annars gör det inte något om hon är ute i rummet över natten, bara buren står där så hon vet vart den finns.

De blir också modigare av att vara två, så hittar du en hon accepterar så går det oftast bättre med det mesta, de triggar varandra att bli modigare.

Hirskolvar är super för tamträning, håll en i handen och låt henne komma själv, prata och fjäska med henne så förstår hon att du vill väl. Tvinga dig aldrig på henne och har du bråttom så strunta i det och kom tillbaka senare, det går inte att skynda sig.

Senast ändrad av en moderator:

:confused:Okej, jag har ju inte mätt buren exakt. Med den är ganska stor. ;)

Rita har blivit konstig... Jag vet inte om de är till det bättre eller till det sämre. På kvällarna när hon sitter på sin favvopinne så brukar jag sitta och prata med henne. Sen nån dag tillbaka så har jag fått ha handen precis jämte henne. Hon sitter bara och blinkar och gäspar och verkar inte bry sej. Igår fick jag till och med klappa henne på magen. Hon satt och var lite spänd, men hon tillät det och hon verkade inte rädd, bara lite nervös. :) Jag känner inte igen det... Men det går bara att göra så på kvällarna. Resten av dagen får man inte komma nära henne. :(

Hon har börjat lita mer på mej. :D Hirskolvar älskar hon. <3 Det ska jag prova :D Tack för tipset. ;)

Men sen har jag en fråga... Hur långa ska klorna vara på en fågel? Idag när jag släppte ut henne ur buren och hon satte sej på kanten lade jag märke till hennes långa klor. 2 av dom är mer än en halv centimeter långa och det ser inte alls naturligt ut. Jag har hört att man kan klippa klor på dom, men jag vill inte göra det på Rita nu när hon precis börjat lita på mej. Jag använder naturpinnar som jag plockar här alldeles utanför huset som borde slipa ner klorna lite.. :confused:

Vad roligt att hon litar mer på dig nu, låt det ta den tid det tar, men det låter absolut som ni är på rätt väg.

Jag hade inte klippt klorna, det kan förstöra allt som du säger. Det finns papper som man kan sätta på pinnarna istället som är täckta med ditklistrad sand som slipar ner klorna när hon rör sig. Finns att köpa på vissa icaaffärer och i djuraffärer :).

Usch, det är det värsta med djur! Att man inte får ha dem hos sig...:cry: Beklagar verkligen!

Hoppas du hittar en bra kompis till Rita iallafall :)

Liknande trådar

J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama