Quick Hitch till rockard?

Comfort

Trådstartare
Funkar det eller blir det för tungt för fästena?

Vagnen det gäller är en Victory rockard. Är den lika tung som en hudik?

Sv: Quick Hitch till rockard?

På jobbet kör vi i en Grafströms rockard utan några som helst problem, denna vagn används både i backe och på flacken. Har dock alltid bredbrösta med ett tjockt typ selunderlägg (teddy) på bröstan med, bröstan sitter åt ordentligt med och fästs i draglinor på rockarden så att hästen verkligen drar med den och så lite som möjligt i selen.

Känns dock som att en rockard sitter stabilare med en remsele, men det fungerar givetvis att köra med QH också.

jag kommer köra på grusvägar nästan enbart.

långbrösta?

Jag skulle använda en kort bredbrösta, sätta tjockt teddyunderlägg på. Givetvis måste det finnas draglinor på vagnen, annars fungerar de ju bra med en lång bredbrösta också, men det är jobbigare att remma längs skalmen ;)

fasen med, jag som har både kortbrösta och långbrösta - fast smala :(

Går ju säkerligen att använda smala med, men tycker de breda fördelar trycket bättre när man har lite tyngre vagnar.

jo jag håller med, men ett underlägg vid bogen borde ju hjälpa åt.. hmm jag tror jag kör med långbröstan, orkar inte greja med draglinor:D Får se hur hon verkar tycka om det, om hon blir galen eller bara galet het:angel:

förr hade man långbröstor som var smalare....men sätt ett typ selunderlägg på bröstan så blir det lite bredare anläggningsyta

Det går att köpa till ett typ underlägg som gör att en smalbrösta blir till en bredbrösta

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Körning Har en enkel rockard som ligger toppen i balans och stilla i skritt, men upplever att när vi ska trava "gungar" den plötsligt i sidled...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Skruttan
·
Körning Jag har en hemmabyggd rockard på bilaxel som jag köpte för några år sen för att fixa i ordning till min storhäst jag hade då. Nu har jag...
Svar
8
· Visningar
2 923
Senast: kryddelydd
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka