Quarterhäst

A

alpha

Finns det någon på forumet som är bra på quarterhästar?

Ska räkna foderstat åt en ung individ och skulle bl.a. behöva veta lite om hur de utvecklas i förhållande till andra raser. Det kanske rent av finns någon med en uppfattning om energibehov?

Vad jag hört behöver de ganska mycket proteiner, eftersom det är lite "belgian blue" över dem... ;) Mycket muskelmassa! Jag har HÖRT att de behöver mer proteiner än "vanliga" hästar för att hålla muskelmassan.

Det har du nog helt rätt i!
Dock borde muskelmassan vara relaterad till vikten (och därmed behovet), och jag har tur - hästen är nyligen vägd!

Hej!
jag äger 2 quarterhästar!
Och vad det gäller uppfödning så behöver inte en quarterunghäst mer än "normala" unghästar behöver. Däremot tycker jag att det verkar som om att en riden quarter kan behöva mycket protein för att sätta sina muskler.
Det är ju i regel en del fullblod i quartern så lite efter deras behov kan man gå på, de brukar ju behöva lite mer i arbetstillägg än andra raser.
Hur gammal var din quarter? Gör den någon form av arbete?
Och som vanligt, beräkna efter dina analysvärden på grovfodret!!

Inte min häst!
Sto, tre år, sutten på, skall ridas in inom kort (antar jag).
Det jag funderar på är hur quarten utvecklas - ska man räkna med att hon växer mycket eller lite till? Foderrekommendationer för halvblod (d.v.s. standardrekommendationer) kan ju vara mer eller mindre applicerbara på olika raser.

Jag hade valt att fodra efter ett fullblods utveckling då dessa är ganska lika.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024