Quarter avelshingstar

Loretta713

Trådstartare
Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker jag att det är mycket enklare att hitta avelshingstar, finns flera listor och många människor som har bra koll på just de raserna. Men känns så svårt med quarter, så tänkte att jag kollar i denna gruppen om någon vet vart man kan hitta quarter hingstar i avel? Vi ska inseminera, så ingen naturlig betäckning om det gör någon skillnad.
 
Se till att minst en av hästarna är negativt testad för frame, OLW - overo lethal white, då det är väldigt vanligt bland amerikanska raser, inte bara Paint, det kan finnas hos hästar utan något vitt alls på kroppen.
En frame gen är ok och kan ge ett fint skäck-mönster, vid 2 frame gener utvecklas inte ändtarmen och fölet dör eller måste avlivas kort efter födsel. Om båda föräldrarna har vars en frame gen finns en risk på 25% att man får ett dött föl. Att färgtesta är en billig försäkring för att undvika en tragedi. Lycka till med letandet! ^^
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 855
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 996
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 242
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp