Pysslar ni med dom själva?

D

Dennis

Jag håller på med min 4 åring, vi tar det oerhört lugnt och sansat, mycket markträning av alla de slag. Han är inriden hos "prof. inridare", det gjordes förra hösten sen stod han länge då jag skadade mig och jag har nu under sommaren och hösten tagit tag i honom igen...

Undrar nu hur ni gör? Jag har honom hemma och pysslar dagligen ensammen med honom, däremot rider jag aldrig själv. Detta gör ju att han inte rids mer än 1-2 ggr per vecka och han blir duktigare för var gång men jag känner att jag vill trappa upp snart:angel: rida lite oftare och kanske lägga in trav...

Hur skulle ni gjort? Ridit ensam eller?:confused: Egentligen onödig tråd då jag VET att jag inte borde göra det men det går så långsamt...

Sv: Pysslar ni med dom själva?

Varför skulle du inte kunna rida honom själv?
Berätta för någon var du tänkt rida så de vet om det skulle hända något. Ha mobiltelefon med dig. Jag rider alltid ut mina hästar själv när de är över tre år. Har aldrig varit något problem. Visst jag har trillat av men det är fåtal gånger.

Jag har ramlat av riktigt ordentligt nu 3 ggr och känner att jag har blivit lite rädd, det är därför jag är osäker inför att rida själv, men borde nog ta mig i kragen snart...:angel:

jag har ridit 3 ggr på min 2,5 åring, varje gång ute bland trafik och massor sånt, och varje gång ensam.

om det är så att hästen kastar av dig så är något fel, om han har ont eller om du inte är ledare, det vet ju inte jag... men jag skulle börja på marken med hästen, gå ut och gå, jogga eller cykla med den...

jg gör alltid allting själv med mina unghästar, satt på henne första gången, helt själv och allt det där, aldrig varit några problem!

:eek:gud vad tuff du är!:eek:

Kanske borde tuffa till mig lite som sagt..

Min kille är oerhört trevlig och väluppfostrad, han är helt säker, lyssnar på mig helt och fullt och jag har hans fulla förtroende (tror jag;)) det finns egentligen ingenting som skrämmer honom utan det är jag som är fjantig...

men då så! då är det bara att ta dig i kragen, och senare idag vill jag läsa om hur du red ut själv på honom, och att det gick jätte bra...

:) idag kan du tyvärr inte höra nåt från mig, jobbar till 21, och börjar 5.30 imorrn så det är sängen för mig när jag kommer hem...:(

men imorrn em kanske om jag törs..:crazy:

men då så! då är det bara att ta dig i kragen, och senare idag vill jag läsa om hur du red ut själv på honom, och att det gick jätte bra...

Det är inte så lätt att bara ta sig i kragen som du säger, är man rädd eller har ramlat av och slagit sig så känner ju hästen det tvärt hur duktig och snäll den än är, om man är osäker.

Viktiga är att trådskaparen verkligen känner sig till 100 % säker på att hon vill rida, isåfall sätt små mål, kanske bestäm en runda du skall rida, ha mobilen med dig.

Rid lugnt och andas lugnt, blir du minsta osäker i någon situation så kliv av och led hästen resten av vägen.
Man skall inte ta onödiga risker bara för att man måste bli tuffare, det kommer med tiden, självförtroendet ökar om det går bra med de små målen... :) lovar att även du, TS kommer att kunna rida ut på din häst ensam, men ta det lugnt.

Lycka till!!

Det är inte så lätt att bara ta sig i kragen som du säger, är man rädd eller har ramlat av och slagit sig så känner ju hästen det tvärt hur duktig och snäll den än är, om man är osäker.

Viktiga är att trådskaparen verkligen känner sig till 100 % säker på att hon vill rida, isåfall sätt små mål, kanske bestäm en runda du skall rida, ha mobilen med dig.

Rid lugnt och andas lugnt, blir du minsta osäker i någon situation så kliv av och led hästen resten av vägen.
Man skall inte ta onödiga risker bara för att man måste bli tuffare, det kommer med tiden, självförtroendet ökar om det går bra med de små målen... :) lovar att även du, TS kommer att kunna rida ut på din häst ensam, men ta det lugnt.

Lycka till!!

så gör alltid jag när jag blir rädd, det är bara att ta sig i kragen och ignorera rädslan, jag kan, varför skulle inte någon annan kunna det då?

Jag verkligen känner hur lusten och självförtroendet kommer tillbaka, känns bra men konstigt hur den totala orädslan försvann med ålder och avramlingar (mellan 20-25 var det aldrig några problem)... :angel: Man är liksom mer medveten om vad som skulle kunna hända samt hur lång tid det tar att läka innan man är uppe på hästryggen igen:angel::(

Jag är på rätt väg i alla fall och det känns skönt, kanske ska pusha mig själv vid rätt tillfällen och ta det lugnt vid andra...:confused:

så gör alltid jag när jag blir rädd, det är bara att ta sig i kragen och ignorera rädslan, jag kan, varför skulle inte någon annan kunna det då?

Det klart att alla kan ta sig i kragen, men vi är alla olika personer, endel behöver mer tid för att nå samma mål som du kanske når snabbare.

Jag verkligen känner hur lusten och självförtroendet kommer tillbaka, känns bra men konstigt hur den totala orädslan försvann med ålder och avramlingar (mellan 20-25 var det aldrig några problem)... :angel: Man är liksom mer medveten om vad som skulle kunna hända samt hur lång tid det tar att läka innan man är uppe på hästryggen igen:angel::(

Jag är på rätt väg i alla fall och det känns skönt, kanske ska pusha mig själv vid rätt tillfällen och ta det lugnt vid andra...:confused:

Jag vet hur du känner dig, speciellt om man har trillat av och gjort sig rejält illa en eller att par gånger, då inser man att man inte är odödlig längre ;)

Det är bra att du känner att du är på rätt väg, fortsätt i din egen takt och när det känns rätt att rida, ta "säkra" rundor i början, där du känner dig hemma och är trygg.
Ta inga risker bara, utan ta det bara lugnt.

Det klart att alla kan ta sig i kragen, men vi är alla olika personer, endel behöver mer tid för att nå samma mål som du kanske når snabbare.

klart att det ar tid, men igentligen är det enda mman kan göra är att ta sig i kragen... för man kan ju inte sitta på hästkraken rädd... det funkar inte... det tror jag alla vet.... även om jag har slutat hoppa... men det är inte för mmin rädsla utan det är på läkarens order... (han tyckte jag skulle sluta rida helt, men då bara garvade jag åt honom, hur skulle det gå till liksom???)

klart att det ar tid, men igentligen är det enda mman kan göra är att ta sig i kragen... för man kan ju inte sitta på hästkraken rädd... det funkar inte... det tror jag alla vet.... även om jag har slutat hoppa... men det är inte för mmin rädsla utan det är på läkarens order... (han tyckte jag skulle sluta rida helt, men då bara garvade jag åt honom, hur skulle det gå till liksom???)

Nä såklart kan man inte sitta och rida och var rädd för varje steg hästen tar, men endel kanske inte bara kan slänga sig upp och rida rätt ut i skogen bara sådär.
Det är det jag menar med att ta i små steg, så att det inte händer något som gör att man hamnar på ruta ett igen.

Men du har rätt också :)

jag klarar inte små steg, då blir jag livrädd varje gång jag ska ta ett steg till, däför tar jag hela steget på en gång, då behöver man bara vara nervös en gång...

men en del kanske tycker det är bättre att ta många små steg, men dt klarar inte mina nerver!:smirk:

Nog tycker jag att det är dags att lägga in fler ridpass och definitivt trava och galoppera (är överhuvudtaget allergisk mot att sitta ner på ryggen på en unghäst alltför länge utan väljer själv att hoppa av och leda under längre skrittpass och hoppar upp för trav och galopp).
Kanske du kan lägga in ett tömkörningspass i mitten av veckan samt löshoppning varannan vecka så att du får en mer kontinuelig träning där han också har chansen att rasta av sig.
Varför har du ramlat av? Hade det kunnat hjälpas om du longerat några varv före ridning så att han blir av med energi och du känner dig säkrare? Har du möjlighet att få någon hjälp av en kunnig och säker medryttare?
Jag hoppas att det ordnar sig med ridingen, ta på säkerhetsväst och sätt ett stigläder runt halsen som extra handtag!

Första gången jag skadade mig skulle jag hoppa ner från en pall då ena unghästen började trilskas lite, då slet jag av korsbanden... Efter det var jag inte rädd även om det tog lååång tid att komma tillbaka.

Andra gången hoppade jag upp på andra unghästen fast det var jättefel läge, han bockade av mig och jag stukade svanskotan illa, känner fortfarande av det fast det är över ett år sen, efter det lite skraj men det gick över efter ett par turer och jag kände mig helt trygg och tog hand om en jättetrevlig kallblodstravare som efter ett tag stegrade över och tog mig med... jag var ca 4 centimeter från att bli helförlamad... Efter det, jävligt skraj!!:cry:

Men vill komma tillbaka och känner mig riktigt otrygg ensam... det är därför jag jobbar honom så mkt från marken då jag känner att vi börjar få världens kontakt och han verkar lita på mig till 100%, önskar bara att jag kunde känna samma sak...:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama