Puls i alla fyra - överutfodring?

dreampower

Trådstartare
Mitt fullblod får tyvärr ofta puls i alla fyra efter skoning, brukar få metacam och sen blir hon bra. (Skos på klinik...) Nu i veckan hade hon precis blivit bra efter skoning, jag red ett par gånger - men så svällde blodkärlen och hon fick puls i alla fyra igen? Svårt att avgöra om hoven är varm för hela hon är varm pga värmen. Trodde hon fått ett återfall först - MEN, så blir min andra häst, som aldrig någonsin haft problem med hovarna och är ett halvblod i full kondition oxå lite svullen och har puls på alla fyra?! Kan det vara överutfodring? Bytte till nytt hösilage för två veckor sen och har inte hunnit få analys på det ännu, så jag fortsatte med proteintillskotten då jag alltid hört att de bara kissar ut proteinöverskott. De går i stor gräshage, så de äter även mycket gräs. Kan det vara proteinet? Har tid bokad på klinik imorgon, men undrar om någon har några kloka erfarenheter :)

Varför ge proteintillskott när de går på gräs med? Gräset är rejält proteinrikt såhär års. När min dam gick greenguard de 12 hon går m nn. försvann gallorna, hon slutade kissa floder och blev inte tjock i benen de 12 h de står inne. Dvs hon slapp hantera ett proteinöverskott. Och jag har naturbete...

Varför ge proteintillskott när de går på gräs med? Gräset är rejält proteinrikt såhär års. När min dam gick greenguard de 12 hon går m nn. försvann gallorna, hon slutade kissa floder och blev inte tjock i benen de 12 h de står inne. Dvs hon slapp hantera ett proteinöverskott. Och jag har naturbete...
Jag inser att det var dumt och jag har ju tagit bort det! Hur lång tid bör det ta för pulsen att försvinna om den berodde på proteinöverskott?

Vet inte om protein från gräs är annorlunda än det från hö, men jag har då aldrig hört talas om något egentligt problem med proteinöverskott...?

Däremot, hösilage, hur förvarar ni det? Såhär års blir en hösilagebal antagligen dålig på ett dygn eller två om den står i solen, kan de ha blivit sjuka av det?

Vet inte om protein från gräs är annorlunda än det från hö, men jag har då aldrig hört talas om något egentligt problem med proteinöverskott...?

Däremot, hösilage, hur förvarar ni det? Såhär års blir en hösilagebal antagligen dålig på ett dygn eller två om den står i solen, kan de ha blivit sjuka av det?
Hösilaget förvaras i ett höhus med plåttak och höghuset står dessutom i skugga på em - den solen som förstör mest. Känner på maten flera ggr om dagen och det är alltid kallt ända till slutet. Tänkte inte ge ngt mer hösilage nu för nu bör de klara sig på bara gräs ett tag.

Jag inser att det var dumt och jag har ju tagit bort det! Hur lång tid bör det ta för pulsen att försvinna om den berodde på proteinöverskott?

Tror inte de får puls av proteinöverskott. Det är ju inte farligt, bara onödigt.

Då skulle jag mer fundera på om den kan ha IR, det är mycket socker i gräset etc?

Min erfarenhet av plötslig puls strax ovanför hovarna är att min ponny kan få det om hon ätit mkt gräs. Eftersom hon har haft fång pga insulinresistens så har jag alltid antagit att det har varit sockret i gräset som har orsakat den kraftigare pulsen. Den går ner när hon stått inne ett tag. Det behöver naturligtvis inte vara sockret men eftersom höga blodsockerhalter hos min ponny leder till ökade insulinhalter i blodet och detta i sin tur kan påverka blodkärlen, enkelt förklarat, så tror jag mer på det än på höga proteinhalter.

Därmed inte sagt att ts häst har fång.

fullblod har tunnare hovväggar och hovslagaren kanske satt sömmen för långt in. en skoning kan ju vara en belastning första dagarna, så man kan behöva ta det lite lugnt.

Vad är anledningen till att hästen alltid puls (och ont, antar jag?) efter skoning?
Hon skos för tajt, alltså får ont av sömmarna. Efter x antal ggr som Hovis på kliniken inte lärt sig har nu klinikveterinären lovat komma ut till mig och droga så jag kan välja hovis själv - hon har tråkiga erfarenheter plus har haft ont så hon måste tokdrogas :(

fullblod har tunnare hovväggar och hovslagaren kanske satt sömmen för långt in. en skoning kan ju vara en belastning första dagarna, så man kan behöva ta det lite lugnt.
Direkt efter skoning är det alltid så, det luriga nu var att hon blev bra några dar för att sen få tillbaka pulsen - så har det aldrig varit tidigare!

Som info om ni är nyfikna: :)
Imorse när det har regnat och varit "kallt" (15-10grader) var det helt borta hos båda - kan vara att de rört sig lite mer när det inte varit så varmt oxå, för nästan alla gallor var helt borta oxå. Veterinären kände ingen puls alls idag och sa att hon hade känt puls på flera hästar med ytliga blodkärl de senaste dagarna fastän de inte visat ngt som helst problem med hovarna. Vi har haft väldigt varmt senaste dagarna så hon trodde att det hade med värmen att göra.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?