Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser ärftligheten ut?
På oss tvåbeningar syns det vid obduktion.
Det är en förträngning i ventilen mellan lungor och hjärta,blir det för trångt så måste hjärtat jobba hårdare och det kan leda till döden.
På människor opererar man in en ballong.
Och ja det syns på ob.
Det är ärftligt och nedärvs recessivt så båda föräldrarna måste ha anlag för defekten.
Jag hade inte köpt valp av en tik som tidigare gett avkommor med pulomanlisstenos.
Jag som har en hund med pulmonalisstenos skulle INTE våga köpa en valp efter en tik som gett den defekten tidigare, jag är skiträdd för att få en hjärtfelshund igen Tänker att eftersom det nedärvs recessivt kan ju fler avelsdjur bära på genen utan att det slagit igenom i tidigare kullar, just eftersom båda föräldrarna måste ha genen. Min hunds föräldrar har båda två flera kullar efter sig men mig veterligen har ingen av dem gett hjärtfel tidigare. Är defekten ovanlig inom rasen är det ju risken liten att man råkar ha otur två gånger så att säga, men jag skulle inte ta risken. Men jag kanske lite överdrivet försiktig, jag vet inte.
Det finns vad jag vet inget gentest för pulmonalisstenos.
Ballongsprängning utförs inte i Sverige (norden?) över huvud taget, på SLU hänvisar man till Storbritannien.
Ja jag fick obduktionssvaret förra veckan. Hon dog av lunginflammation.
Både hennes mamma och hennes pappa har kullar på gång, men med andra partners sas.
Jag har iallafall tidigare varit intresserad av båda kullarna, men nu känns det mer osäkert.
Har ytterligare en fundering..
Om det nu är recessivt, visst borde fler valpar från kullen insjukna?
De är totalt 14 och om jag räknat rätt borde (rent teoretiskt) totalt 3-4 st få dubbla anlag och därmed insjukna?
Blir alltid de med dubbla anlag sjuka?
Hur vanligt är det att man inte upptäcker något tidigt?