Pulmonell stenos

MiniLi

Trådstartare
Undrar lite över pulmonell stenos..

Är det en defekt som synd vid obduktion?
Hur ser ärftligheten ut?

Skulle kunna ringa veterinären och fråga men tänkte först kolla om någon här vet.

Senast ändrad:
Sv: Pulmonell stenos

Det är en förträngning i ventilen mellan lungor och hjärta,blir det för trångt så måste hjärtat jobba hårdare och det kan leda till döden.
På människor opererar man in en ballong.
Och ja det syns på ob.

På oss tvåbeningar syns det vid obduktion.

Det är en förträngning i ventilen mellan lungor och hjärta,blir det för trångt så måste hjärtat jobba hårdare och det kan leda till döden.
På människor opererar man in en ballong.
Och ja det syns på ob.

Tack båda! Då vet jag det.

Det är ärftligt och nedärvs recessivt så båda föräldrarna måste ha anlag för defekten.

Okej. Då blir min följdfråga om det finns något gentest man kan göra på hund samt om man undersöker detta i samband med avel på en del raser?
Många i europa undersöker hjärta på RR men jag vet inte riktigt vad som innefattas då..

Förtydligar..

Man undersöker ju hjärtat i avelsutvärderande syfte på en del raser/i en del länder. Om jag fattat det rätt så lyssnar man då på hjärtat.
Kan pulmonell stenos märkas vid en sådan undersökning?

Skulle ni avstå från att köpa valp där tiken tidigare fått 1 (av 14) valp med pulmonell stenos?

Med doppler koll hörs det absolut (det gör jag (vet) på frallorna) och på människor hör man det även med vanligt stetoskop.

Jag skulle inte köpa från samma kombo och jag skulle vara extremt noga med att nya hanen inte har något sådant i släkten,det är som sagt reccensivt.

Senast ändrad:

Pulmonalistenos hörs när man lyssnar på hjärtat. Men man kan inte säga om blåsljudet man hör beror på pulmonalisstenos, vill man veta det så tar man oftast en röntgenbild där man ser vissa tecken som tyder på sjukdomen. Sedan gör man ett ultraljud av hjärtat för att få en slutgiltig diagnos och också vilken grad av sjukdomen hunden har.
Grav pulmonalisstenos behandlar man genom att med hjälp av en ballong spränga stenosen. Utförs dock inte vid alla djursjukhus (tror bara SLU i sverige).

Det är inte samma kombo jag är intresserad av, det är tiken med annan hane eller hanen med annan tik.
Problemet finns inte tidigare på någon sida, vad jag vet.

Jag som har en hund med pulmonalisstenos skulle INTE våga köpa en valp efter en tik som gett den defekten tidigare, jag är skiträdd för att få en hjärtfelshund igen :crazy: Tänker att eftersom det nedärvs recessivt kan ju fler avelsdjur bära på genen utan att det slagit igenom i tidigare kullar, just eftersom båda föräldrarna måste ha genen. Min hunds föräldrar har båda två flera kullar efter sig men mig veterligen har ingen av dem gett hjärtfel tidigare. Är defekten ovanlig inom rasen är det ju risken liten att man råkar ha otur två gånger så att säga, men jag skulle inte ta risken. Men jag kanske lite överdrivet försiktig, jag vet inte.
Det finns vad jag vet inget gentest för pulmonalisstenos.

Ballongsprängning utförs inte i Sverige (norden?) över huvud taget, på SLU hänvisar man till Storbritannien.

Senast ändrad:

Jag trodde det gjordes på SLU. I Tyskland görs det på universitetet i München. Lite enklare att ta sig dit från Sverige med tanke på resväg och inresebestämmelser :)

Jag tror dom kanske gjorde det på SLU tidigare, men att dom slutade utföra den av någon anledning.

Ja Tyskland låter ju onekligen lättare att ta sig till än Storbritannien :) Vad säger man om resultaten? Pratade med en veterinär på SLU som sa att de som utför operationen i Storbritannien inte var helt nöjda, att man inte vinner så mycket på det. Det känns inte aktuellt för min hund i vilket fall så jag frågade inte så mycket mer, men det vore intressant att höra hur andra som erbjuder operationen ställer sig.

Så kan det vara. De slutade kanske för att personen som utförde det också slutade :)
Här räknar man med att >80% av hundarna som behandlas med ballong-katheterisering tydligt förbättras. En väldigt bra siffra alltså. Om någon undrar ligger priset på ca 1200 euro+19% skatt (inklusive upparbetning av fallet, ultraljud, EKG och röntgen).
Professorn som utför operationen gör även många andra hjärtiperationer, blan annat insättning av pacemaker etc.

Jag hade inte köpt valp av en tik som tidigare gett avkommor med pulomanlisstenos.

Jag som har en hund med pulmonalisstenos skulle INTE våga köpa en valp efter en tik som gett den defekten tidigare, jag är skiträdd för att få en hjärtfelshund igen :crazy: Tänker att eftersom det nedärvs recessivt kan ju fler avelsdjur bära på genen utan att det slagit igenom i tidigare kullar, just eftersom båda föräldrarna måste ha genen. Min hunds föräldrar har båda två flera kullar efter sig men mig veterligen har ingen av dem gett hjärtfel tidigare. Är defekten ovanlig inom rasen är det ju risken liten att man råkar ha otur två gånger så att säga, men jag skulle inte ta risken. Men jag kanske lite överdrivet försiktig, jag vet inte.
Det finns vad jag vet inget gentest för pulmonalisstenos.

Ballongsprängning utförs inte i Sverige (norden?) över huvud taget, på SLU hänvisar man till Storbritannien.

Jag har funderat över detta typ hela natten och känner mig bara deppig.
Det är ett kullsyskon till min Alice som fått hjärtfelet (därför jag frågade om obduktion, men man hittade inga fel på hennes hjärta). Alice var ju liksom min drömhund och jag vill så gärna ha samma linjer igen.

Jag tror att hjärtproblem är ganska ovanligt på RR, så troligen är det inte så många som bär på genen. Men eftersom det inte finns något test så kan man ju inte veta.
Jag är väldigt tudelad. Samtidigt som jag absolut inte vill få en sjuk hund (och dessutom planerar att börja med avel) så vet jag ju att det inte finns någon hund som är helt fri från "dåliga anlag".

Har du fått någon orsak till varför din Alice dog?

Är det en valp från samma mamma men annan pappa du funderar på? Problemet är ju som sagt att blåsljudet inte alltid hörs från start, så även om valpen är vet.besiktigad vid köptillfälle kan den ändå ha missbildningen av hjärtat. Där måste du avväga om du vill ingå den risken. Självklart finns det alltid en risk att valpen man köper har någon sjukdom/kommer att utveckla någon sjukdom men det är ju en skillnad om man redan vet att det finns sjukdom i de linjer valpen kommer ifrån eller om linjerna hittills varit fria från nedärvningsbara sjukdomar.

Ja jag fick obduktionssvaret förra veckan. Hon dog av lunginflammation.

Både hennes mamma och hennes pappa har kullar på gång, men med andra partners sas.
Jag har iallafall tidigare varit intresserad av båda kullarna, men nu känns det mer osäkert.

Har ytterligare en fundering..

Om det nu är recessivt, visst borde fler valpar från kullen insjukna?
De är totalt 14 och om jag räknat rätt borde (rent teoretiskt) totalt 3-4 st få dubbla anlag och därmed insjukna?

Blir alltid de med dubbla anlag sjuka?
Hur vanligt är det att man inte upptäcker något tidigt?

Ja jag fick obduktionssvaret förra veckan. Hon dog av lunginflammation.

Både hennes mamma och hennes pappa har kullar på gång, men med andra partners sas.
Jag har iallafall tidigare varit intresserad av båda kullarna, men nu känns det mer osäkert.

Vad skönt att få veta vad som hände henne - Minns din tråd och det var så sorgligt att läsa! Var så glad och tacksam att mina hundar var friska & pigga, men tyvärr för en månad sedan (I morgon) omkom en av våra hundar i en bilolycka och sorgen går inte att beskriva när de tas ifrån oss så hastigt & oväntat.

Hoppas du finner en ny underbar hund igen.

//Linda

Har ytterligare en fundering..

Om det nu är recessivt, visst borde fler valpar från kullen insjukna?
De är totalt 14 och om jag räknat rätt borde (rent teoretiskt) totalt 3-4 st få dubbla anlag och därmed insjukna?

Blir alltid de med dubbla anlag sjuka?
Hur vanligt är det att man inte upptäcker något tidigt?

Det otrevliga med recensiva anlag är ju att det kan följa med i generationer,innan det blir "rätt kombo"
Vad gäller hur tidigt så beror det nog på hur stor förträngningen är,ju mer förträngning ju fortare tar hjärtat stryk,så om någon har en väldigt liten förträngning kan det säker ta ett par år innan det visar sig.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: cassina
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 282
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
935
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar