puh...färdigfoder nästa??

höstmåne

Trådstartare
jag och min mor har nu suttit hela kvällen och försökt räkna ut foderstater.
men det blir inte alls som vi vill. att vi ska behöva ge bl.a 2 kg lucern till hästarna och ca ett halvt kg havre = en liter, till hästen som har så mkt energi och som vi därför har undvikit att ge havre till.
det verkar som vi ska behöva ge kilovis med kraftfoder vilket inte känns sådär jättebra.

är det någon som har stött på något färdigfoder ni kan rekommendera.? har en tvåring som växer till kanske 550 kg och en lättfödd äldre. båda behöver protein e.s. höet har ganska dåligt proteinvärde. antar att jag kanske kommer att få komplettera med havre el likn. till unghästen isf.
jaja. alla tips hitåt :d
 
Jag brukar aldrig lägga mer än 1 kg lucern i foderstater för hästarna brukar tröttna på det om om det blir för mycket.

Det finns andra fodersorter med mycket protein i, ex vis Nya Groov, Krafft Breed, Krafft Protein, soja, Hippo Alfa etc etc.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Har ett hö som jag verkligen inte får ut en vettig foderstat ur. Nu har jag testat alltihop båda fram och tillbaka, men det går bara...
Svar
10
· Visningar
1 717
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: fleur
·
S
Foder & Strö Har suttit och skrattat för mig själv en stund då jag läste i en tidning som jag hade då jag var med i 4h med min ponny. Man kunde vara...
2
Svar
36
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp