Pudlar - Skälliga?

Home

Trådstartare
Hej!
Efter att ha läst runt på flera forum har jag blivit lite förvirrad. ;)
Pudlar - Är dom i regel skälliga? Skiljer det mellan till exempel en dvärgpudel och en storpudel? Om dom är skälliga, hur lätt är det att träna bort?

Förutom den (viktigaste) frågan blir jag jätteglad om ni skulle vilja berätta era erfarenheter av pudlar, hur dom är till sättet till exempel...
Om det är någon speciell individ ni tänker skriva om, skriv gärna vilken storlek det är på pudeln.

/Home ;P (Blir jätteglad om någon skulle vilja svara!)

Sv: Pudlar - Skälliga?

Jag har själv en dvärgpudel och för mig är det helt klart den optimala rasen. Skälliga är ganska individuellt och inte rastypiskt. Överlag tycker jag att de små är skälligare än de stora. Nästan ingen av de storpudlar jag träffat skäller så man tänker på det. Min lilla kille skäller aldrig när han ser andra hundar. Han skäller däremot ibland när han vill leka och få igång någon. Han är lite osäker när det är mörkt och kan skälla vid enstaka tillfällen om han tycker någon verkar skum.
Därmot skäller han när någon ringer på dörren och då skäller han ganska kraftigt och är svårt att få tyst på. Det mesta går att träna bort men sen har så klart vissa individer lättare för att ta till ett skall medans vissa hundar nästan aldrig skäller.

För mig är som sagt pudeln en underbar ras. Den är pigg, livlig och glad. Följsam och är med på det mesta. Det är en lättlärd ras på gott och ont. Det gäller att vara konsekvent för de lär sig dåliga saker lika fort som de lär sig bra ;) Det är en ras som kräver en del motion för att få utlopp av sin energi och även en del hjärngympa och aktivering. Jag tycker tyvärr man ser alltför många ostimulerade pudlar som är bjäbbiga och ouppfostrade och inte får den motion som de behöver.

Min pudel orkar i stort set hur mycket som hellst och när man tror att han är slutkörd så väntar en liten extra runda med bus :laugh: Han är nöjd med det mesta och älskar att springa och leka och busa. Är snäll mot allt och alla och för mig den helt perfekta hunden:love:.

Nej
Jag har träffat massor med pudlar och tycker inte det är en skällig ras.

DEt är ju heller ingen vakt/larmhund, pudlar är ju en sällskapsras som varit jakt/apport? hundar från början.

jag upplever dom allra flesta pudlar som väldigt glada och pigga hundar, lätta att träna i princip vad man vill, dom är alltid så positiva.

Tycker också dom flesta pudlar är ganska ointresserade av främmande människor, men älskar sina egna.
Dom har också mycket lätt att umgås med andra hundar oavsett kön, nu pratar jag om småpudlarna, har ingen erfarenhet av storpudel.

DEt är fruktansvärt synd att småpudlarna fått en "tantstämpel",för det är hundar som verkligen vill och orkar följa med ut på långa promenader, träna, följa med på ridturer osv.

Även om småpudlarna är små så har dom en bra kroppsbyggnad för att motionera mycket, med långa ben och en lätt smidig kropp.

En stor hund i liten kropp helt enkelt=)
Ofta underskattade tycker jag.

Har man sett ett pudelfnatt glömmer man det aldrig måste jag tilllägga=D

Man skrattar gott när dom tar sina racerundor och pudlar leker ofta som unghundar hela livet=)

Det är nog väldigt individuellt, jag skulle inte kanske säga at det är en väldigt skälliga ras, men inte en tyst heller. De allra flesta jag har träffat inklusive min egen, "buffar" när dom hör något. I bland buffar dom för ingenting alls.

Jag är ju också väldigt partisk, men jag skulle också säga att pudeln är den optimala rasen(för mig iaf). Enka, roliga och aktiva hundar som är med på allt, dom kan springa i timmar, men kan slappna av också.

Jag tror dom blir vad man gör dom till, vissa kräver inget andra kräver motion. Min mellanpudel behöver minst 2 timmars fysisk motion och lite för hjärnan.

Det är otroligt synd att den har fått en sån tantstämpel, men det är ju bara synd för dom som missar en trevlig hund ;)

Pudel = 50% hund, 25% katt och 25% apa. (Fast en pudelägande kompis undrade om det inte skulle vara 50% apa...;))

Jag har två dvärgpudlar, Hans Pudliga Höghet som just fyllt fem och hans systerson Pudliga Prinsen som blir tre till sommaren. HPH är mer åt katthållet, han är inte intresserad av att jobba med sina människor. Vi är till för att passa upp på honom! :p

PP tycker det är kul att jobba, men tröttnar fort. Rallylydnad är perfekt för honom!

Båda är helt överens om att spår är ointressant, de kan om de vill, men vill oftast inte. Jag vet andra pudlar som är rena spårmaskiner, så mina är inte typiska.

PP är väldigt skällig, men det har nog en hel del med bristande fostran under hans första år, innan han kom till oss.

Båda är mycket frusna, så det är tröja och täcke som gäller under halva året. HPH hade helst stannat under mitt täcke vinterhalvåret och ger oss mördande blickar när vi tvingar ut honom så han blir kall och blöt om de små pudeltassarna. PP är tuffare, men hans favoritplats om vintern är ändå nära vedkaminen när vi eldar i den.

Här är de med "storebror" isländska urhunden, det är HPH som sitter i mitt knä för att slippa bli kall om den fisförnäma pudelrumpan...

Mars-11013.jpg

Det verkar vara väldigt individuellt. Känns som att ju mindre desto mer ska de höras och inte så specifikt just pudel då heller.

Pudlar är i mina ögon underbara:laugh: Vår dvärg pudel tik på gränsen till mellan pudel är som Jappisen skriver när man tror att pudlan är helt slut har en växel till om det behövs. Pudlan gillar människor och går lika gärna på crusing som marknad eller vanlig promenad.
Skäller ja speciellt om det kommer någon eller om det är något som inte stämmer ur hennes synvinkel. Hon vaktar hus och bli ordentligt. Skällandet är en uppfostings fråga men endel är mer skälliga. Vi har uppmuntrat att hon skall skälls när det kommer bil, mc på vår väg och när det går någon osv då vi bor på landet med lång bit till grannen.
Pudlan älskar att jobba. Pudlan är mycket bra på eftrer sök och personsök. Kan öppna burkar och klura ut kluriga saker tämligen lätt. Älskar att vara med överallt. Åka bil, lastbil, hjulastare då är hon nöjd. Pudlan är med till stranden någon timma eller så på sommaren. Men Pudlan tar lika gärna en soffdag. För mig är det den ultimata hunden. Sen luktar pudlar gott!:love:

Senast ändrad:

Sen luktar pudlar gott!:love:

Word! Inte har dom fet päls heller :)

kl

Lägger till lite, min pudel är väldigt lätt motiverad, och har man något extra bra (favorit benet ;)) tröttnar hon aldrig :) En av det bästa grejerna hon vet är att åka längdskidor, vi tränar agility och freestyle också, vilket passar henne som handen i hansken. Närstan alla pudlar jag träffat är rikigt fenor på de! hon gillar spår också, och sök ännu bättre ;)

KL

Spår? Sök? Freestyle? Öppna burkar? Arbeta:eek: Hans Pudliga Höghet trevar efter luktsaltet...

Men det här med att vara med precis överallt och tycka det är toppen gäller absolut för mina pudlar. Det kvittar om det är stökigt och skramligt eller ute i lugn natur. Och de älskar uppmärksamhet, clowner som de är. Clowner och divor!;)

Hej! Min förra hund var en storpudel. Trots att han varit död i 2 år o 3 månader har jag ett hål av saknad efter honom. Glad, pigg, snäll, rolig o den bästa hunden jag haft. Han var inte det minsta skällig. Jag blir totalt såld när jag ser en storpudel. Jag tror att småpudlarna har lättare till skall.

DEt är fruktansvärt synd att småpudlarna fått en "tantstämpel",för det är hundar som verkligen vill och orkar följa med ut på långa promenader, träna, följa med på ridturer osv.

Även om småpudlarna är små så har dom en bra kroppsbyggnad för att motionera mycket, med långa ben och en lätt smidig kropp.

En stor hund i liten kropp helt enkelt=)
Ofta underskattade tycker jag.

Jag kan bara hålla med. Jag blir så besviken på alla de som köper pudel för det är en lätt hund som man bara kan gå runt huset med. Sååååå fel upfattning om pudlen.

"Spår? Sök? Freestyle? Öppna burkar? Arbeta Hans Pudliga Höghet trevar efter luktsaltet...
"

:rofl: Helt underbart.

Nej, pudlar är generellt sett inte skälliga. Jag har en mellanpudel och enda gången han skäller (gäller både inne och ute) är när det kommer någon vid dörren. Då kan han "moffa" alternativt skälla en eller två gånger innan han inser att det är pussvänligt folk som kommer och då blir han lycklig.

Pudel är den absolut gladaste rasen jag har träffat. De är lyckliga i princip hela tiden, det är helt otroligt! Jag sa att jag aldrig skulle ha en pudel men nu ångrar jag mig inte en sekund. De är kärleksfulla, lekfulla, smarta och har galet med energi. De nöjer sig inte med bara några promenader om dagen utan man måste jobba med sin pudel, både fysiskt och psykiskt, för att den ska må bra. Vi håller på med drag och tricks mestadels och det är han helnöjd med. De kan ju självklart vara soffvärmare ibland också men enligt min erfarenhet måste de få bli av med åtminstone en stor del av sin energi. Jag har aldrig lyckats dränera honom totalt iallafall..

Pudel är den absolut gladaste rasen jag har träffat.

Absolut! Mina två påminner väldigt mycket om Piff och Puff på julafton, när de kommer insteppande med käpp och halmhatt...:D

En rolig sak; under mina snart fem år som pudeltant har jag träffat både jägare och bruksfolk som alla tyckt att pudlar, även de minsta, är jättetrevliga hundar "om de behandlas som hundar".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle...
2
Svar
23
· Visningar
3 021
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka