Puckade grannar (vid ev. tjuvparning vem betalar abortspruta?)

Cezzan

Trådstartare
Grannarna över oss har en hanhund som är ungefär jämngammal med vår tik.
Just nu lever vi i ständig skräck, då hon löper och de alltid har sin ouppfostrande (milt sagt) hund lös.
Han har överumplat oss många gånger förrut, kommit flygande som ett jehu när vi vart ute med vår tjej och han är väldigt svår att mota bort, och lyssnar inte alls på sina hussar.
Och nu är det ju extra oroande iom att hon löper, har inte precis lust att få valpar, och defintivt inte med den hunden (dobbis/rottis/golden/dalmatiner...)

Hussarna är ena riktiga tomtar, två brorsor och den ena är inte bättre än den andra.
Lillebrorsan verkar vara lite sinnesslö, svår att prata med och ger ett "slött" intryck, storebrorsan är stor som ett hus och går/gick på anabola (min pappa jobbar med honom, så det är inte bara lösa antaganden)
Så lillebror går inte att prata med om att de ska koppla upp hunden, och storebror vågar man knappt prata med :crazy:

Just nu är de ute och letar efter sin hund, som tydligen dragit sin kos, de stod och visslade en halvtimme utanför huset innan lillebror tog apostlahästarna och storebror SUVen och gav sig ut och leta.
Känns väldigt tryggt inför sista kisserundan...

Nu till min undran, om de skulle lyckas få till en tjuvparning (jag tvivlar starkt att jag kan mota bort åbäket om han får vittring och kommer flängandes) kan jag då kräva att de betalar abortspruta?

Sv: Puckade grannar (vid ev. tjuvparning vem betalar abortspruta?)

Du kan få ett av mina dressyrspön att ha med dig på promenad.;)

Till den hunden krävs det nog snarare elpistol :crazy:

Man har strikt hundägaransvar, så: Ja, de är skyldiga att betala.

Jag vet inte hur reglerna är nu. Men jag fick en tik tjuvparad ca 1993. Och då var det inte självklart att hanhundsägaren fick stå för kostnaderna. Tikägaren har ju också strikt ansvar och ska ha koll på sin löpande tik.
Jag minns att jag tog kontakt med skk och juridikavdelningen, och de sa varekn bu eller bä, men det var inte självklart att hanhundsägaren hade fullt ansvar.
Jag orkade inte gå vidare med detta, så jag vet inte hur det hade gått om jag gjort det.
Det jag kände var att hanägaren hade mindre ansvar än tikägaren, eftersom jag ska ha koll på min tik som löper. Men som sagt, det var då det...

Jag vet inte hur reglerna är nu. Men jag fick en tik tjuvparad ca 1993. Och då var det inte självklart att hanhundsägaren fick stå för kostnaderna. Tikägaren har ju också strikt ansvar och ska ha koll på sin löpande tik.
Jag minns att jag tog kontakt med skk och juridikavdelningen, och de sa varekn bu eller bä, men det var inte självklart att hanhundsägaren hade fullt ansvar.
Jag orkade inte gå vidare med detta, så jag vet inte hur det hade gått om jag gjort det.
Det jag kände var att hanägaren hade mindre ansvar än tikägaren, eftersom jag ska ha koll på min tik som löper. Men som sagt, det var då det...

Vad mer kan man göra än att hålla sin tik kopplad? Hon måste ju få komma ut.

Ja om jag har min tik kopplad och deras hane kommer flängandes lös så kan jag ju inte hållas ansvarig rimligtvis...

Hunden är f.ö fortfarande borta, stackarn, han kan ju kommit hur långt som helst vid det här laget.

Ta med en rejäl vattenpistol på promenixarna.
Och ett extra koppel - få tag på kräket och bind honom vid närmsta träd och ring polisen.

men elpistol....hunden har ju bara instinkter,ägaren skulle väl ha en släng av elpistolen isådana fall!!!!!strikt hundägaransvar så dom ska stå för kostnaden!

KL. Det är faktiskt inte ovanligt att folk släpper ut sin löptik utan tillsyn o sen gnäller över hanhudsägaren som inte haft koll på sin hund.
PL

Jag menade inte seriöst med elpistol....

KL. Det är faktiskt inte ovanligt att folk släpper ut sin löptik utan tillsyn o sen gnäller över hanhudsägaren som inte haft koll på sin hund.
PL

Nä, det förstår jag. Jag tänkte mer på vad som skrevs, att om man hade tiken kopplad när man är ute och går..

Oj, såg nu att du hade skrivit KL ;)

Så lillebror går inte att prata med om att de ska koppla upp hunden, och storebror vågar man knappt prata med :crazy:

Skulle du våga stå på dig om att de skulle betala för sig? Blir inte frågan väldigt hypotetisk om du inte kan be dem hålla hunden kopplad innan, men ska försöka kräva ersättning om det händer?

Jag tycker nog att du antingen borde prata med dem om att koppla hunden eller rusta för avvärjning. Vattenflaska och koppel är ingen dum idé. Tyvärr hjälper det inte att man har rätt i sak, om man inte vågar driva igenom det hela. Och vågar man driva igenom det hela så borde man också våga tala om saken innan det händer, för då behöver man inte gå i konflikt.

Om hunden kommer tillbaka (den har vart borta i snart tre dygn :( )
har min sambo lovat att han ska prata med ägarna.
(Hur det nu går är en annat problem. När vi skulle prata med dem om att våran hund hade kennelhosta gick vi upp tillsammans och plingade på dörren. Vi hörde att någon var där inne, och att denne person stod precis innanför dörren, men öppnade inte... de är lite knepiga...)

Så är det ju naturligtvis. Man kan aldrig veta hur det går, men försöka kan man ju alltid.

Hoppas för hundens skull att den blir upphittad. Det börjar vara kallt ute nu på nätterna, speciellt om näringstillförseln är dålig. Kanske kommer ägarna att ha den kopplad i fortsättningen om den kommer tillbaka....

Tycker så synd om honom, speciellt eftersom det regnat och vart kallt de senaste nätterna.
Samtidigt är jag förundrad över hussarna, hade det varit min hund hade jag var hysterisk.
De har inte satt upp lappar eller någonting, och deras försök att hitta hunden känns lite halvdana.

Jag och sambon har faktiskt muttrat till varandra att detta borde lära dem att ha hunden kopplad

Vet inte, har inte sett till ägarna på senaste.
Men jag har inte hört honom skälla eller yla (vilket han gör dagligen annars) så befarar det värsta :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka