Psykologen ska sluta

_FiA_

Trådstartare
Nu blev jag ångestladdad och ledsen. Jag har gått i terapi i ca 2 år. Innan jag började terapin så var jag verkligen på bottens botten. Låg inne på psyk en vända och hade svårt tvångssyndrom. Men jag fick en underbar psykolog och fick börja på en gång eftersom jag var så pass dålig. Vi gjorde upp en plan i KBT terapin, där vi började med små utmaningar. Och jag hittade någonstans en otrolig kämparglöd, jag hade bestämt mig för att hur helvetes jävla jobbigt skulle bli så skulle jag kämpa för livet, för detta var min chans. Jag la verkligen ner hela min själ i uppgifterna jag fick, och jag grinade hysteriskt av ångest, men gjorde dom ändå. (psykologen sa att hon aldrig träffat någon som varit så lojal gentemot hemuppgifterna). Första året var ett helvete med exponeringar och jag kämpade på och blev mycket mycket friskare. Efter årets slut så talade psykologen om att hon var med barn och skulle gå på mamma ledighet snart. Jag fick totalt panik och kände att allt skulle rasa totalt och att jag verkligen inte var nöjd och färdig med resultatet, jag ville ju bli FRISK , helt frisk alltså. Visst hade jag blivit bättre men inte tillräckligt. Hon tyckte att vi kunde försöka fasa ut det och att jag skulle klara mig själv. Men eftersom jag blev så ledsen så fick jag få en ny psykolog på samma mottagning. Denna tjejen var om möjligt ännu bättre än den förra, hon satte sig snabbt in i min situation och hon var lite "tuffare" än den förra och drev på ganska hårt, vilket absolut inte hade passat mig från första början när jag var så rädd och liten, men efter ett år så var det precis vad jag behövde.

Den nya psykologen och jag har nu träffats ett år nästan, jag har fortsatt kämpa som en idiot, och har kommit en lång bit på väg. Tack vare terapin så är jag friskare, det är så det känns. Idag talar hon om för mig att hon ska sluta om 6 veckor och flytta till en annan stad. Fick världens ångestpåslag när hon sa det. Hon har ett par veckor antytt att hon tycker jag kommit så långt att hennes roll är överflödig och att jag klarar mig bra själv, men jag känner inte alls så. Jag känner att jag är där jag är tack vare psykologerna och att jag kommer tappa precis allt vid ett avslut. Samtidigt så säger hon det inte är bra att ha KBT terapi för länge eftersom det är viktigt att patienten känner att han/hon faktiskt klarar sig på egen hand. :( Men jag känner ju inte alls att jag kommer klara mig själv,:cautious: , men det hör väl lite till min diagnos också.. måste ha kontroll på saker och ting. Litar inte på min egen förmåga.

Samtidigt som jag är ångestladdad så är jag förbannad, om nu terapi en gång i veckan får mig att må så här pass bra, varför ska jag då inte få fortsätta den? :rage::arghh:

Vet inte vad jag ville med den här tråden.. känner mig bara uppgiven, och rädd :(
 
Sv: Psykologen ska sluta

Jag hoppas att det kanske finns en annan person som du kan gå till. Det kan ju inte vara meningen att du bara ska sluta för att psykologen inte ska jobba kvar.

Hoppas oavsett att det finns en lösning som funkar bra för dig
 
Sv: Psykologen ska sluta

Tycker också att det bör ju finnas någon kvar för dig även om hon slutar? För det bästa borde väl vara att fasa ut terapin genom längre och längre mellan gångerna?

/Camilla
 
Sv: Psykologen ska sluta

Fast stopp och belägg nu. Förra gången en psykolog slutade fick du en ännu bättre psykolog. Vad är det som säger att du inte denna gången kan få en ännu bättre igen?

Varför tar du ut förlusten i förskott?
 
Sv: Psykologen ska sluta

Jag tror att psykologen har rätt. All terapi kommer slutligen till en punkt då man måste våga ta steget och beslutet att stå på egna ben. Det är alltid en trygghet att ha någon som ens personliga "backup" (psykologen) för då vet man att det alltid finns någon som kan "hjälpa/rädda/stödja" om man skulle vackla eller börja tveka på sin egen förmåga.

Jag gick i terapi i 2år och när min punkt kom sa min psykolog att antingen börjar du med antidepressiva eller så avslutar vi den här kontakten. Hon kunde inte hjälpa mig längre, det kunde ingen eftersom att jag var FÄRDIG. Tro mig, det kändes absolut inte om att jag skulle klara mig utan samtalskontakt, men sagt och gjort, jag valde att avsluta kontakten, inte ta några tabletter och tog steget ut i livet. Nu 4 år senare har jag aldrig ångrat det beslutet. Våga tro på din egen förmåga och ge dig f*n på att du ska klara det!
 
Sv: Psykologen ska sluta

När min psykolog slutade så löste vi det med att vi hade/har telefonkontakt när jag behöver det.
Det tycker jag fungerar väldigt bra iaf.
 
Sv: Psykologen ska sluta

Vilken fin kontakt du har haft med din psykolog. Förstår verkligen att det känns tufft att hen ska sluta. Men jag kan lova dig en sak: du kommer att klara det. Det är nämligen inte psykologen utan DU som gör jobbet i terapin. Det är inte psykologen som har gjort att du mår bättre. Psykologen är viktig och har stor kunskap, och personkemin mellan er har betydelse, men att säga att det är psykologen det hänger på är som att säga att kryckan botar det onda benet. Kryckan är något man lutar sig mot och avlastar det onda benet så att det kan börja läka. Man måste ha en bra krycka som går att lita på och som är lagom lång och lagom stadig och känns bekväm. Som kan anpassa sig till hur mycket stöd man behöver. Men jag lovar att det som hänt inuti dig och det du har förstått om dig själv är ditt eget. Kunskaper du har kvar, insikter du har kvar.
Lycka till :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 092
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 602
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 773
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp