Psykiska sjukdomar hos katt

K

Kat

Hur vanligt är det att katter har psykiska störningar egentligen? Då menar jag medfödda, inte sådana som har kommit till av vanvård.
Kan katter vara paranoida, förståndshandikappade och schitzofrena? Kan de ha damp?

Jag har ett gäng katter som alla har sin personliga stil. Men en av dem är verkligen mer än udda.

Till att börja med beter han sig som om någon skulleha slagit honom, vilket jag med säkerhet vet att det aldrig har hänt. Han är gosig och rädd på samma gång.

Därtill är han helt orädd för andra katter som stryker omkring. han kan klampa rakt fram till en främande katt och "stångas" mot den, när alla andra katter är reserverade, rädda eller arga.

Han förstår inte vinkar från mina andra katter, utan kan komma inbufflande (inte elakt, utan sällskapligt) på dem när de sover eller vad som helst. Inte helt sällan utan att de andra katterna blir arga och drämmer till honom. Men han verkar inte begripa då heller.
Han beter sig helt enkelt som han är lite dum. Att han inte förstår. Snäll och dum, liksom.

Ticks har han också. Varje gång han lägger sig på sidan, kliar han sig med bakbenet på frambenet. VARJE gång. Det ser jättekul ut och han har alltid gjort så.

Dessutom pratar han. Han pratar något aldeles förskräckligt. Babblar och svarar och jamar och har sig. Han är väldigt uttrycksfull.

Ibland tror jag att han är lite efterbliven.
Kan det vara så?

Hursomhelst så är an en jättemysig katt. Konsig och knäpp - men go! :)

Sv: Psykiska sjukdomar hos katt

Jag har också en katt som är lite "knäpp" .
Hon ska absolut ligga PÅ min gamla katt. Spelar ingen roll att hon åker på stryk VARJE gång, hon gör om det igen :crazy:
Hon pratar ständigt, och vill alltid vara i centrum :smirk:
Det går inte att lyfta upp henne normalt, för hon kastar sig runt, och sätter klorna i en, ungefär som hon är rädd att ramla ner :confused: . Med lite tur så sätter hon klorna i tröjan, och inte i ansiktet :smirk:
Hennes dotter var lika konstig, och hon hade en syster som var likadan också, så det måste vara något konstigt med hennes släkt :angel: :crazy:

Min ena katt är hjärnskadad... Eller nåt. Han har konstiga ryckningar i huvudet, särskilt när man pratar med honom eller om han ser nåt intressant. Det påminner om de ryckningar som cp-skadade människor har. Han har varit sån sen han var liten. Sen så är han inte rädd för nånting, de andra springer å gömmer sig när det kommer folk de inte känner, eller när man startar dammsugaren, Svante bara sitter å glor. Fast han är söt ändå!!

Det finns katter med "riktiga" utvecklingsstörningar, som precis som hos männsikor kan ha flera olika orsaker. Det är ju ännu mer svårdiagnosticerat än hos människor, så man vet inte så mycket om det. Sedan kan hjärnpåverkan (tex tumörer) eller hormonrubbningar ge kraftiga beteendestörningar, vilket ju är att klassa som psykisk sjukdom.

Jag tycker att det låter som dina kattar har neuropsykriatiska "störningar" såsom Asperger Syndrome, Tourettes och ADHD. Jag vet inte om katter kan ha neuropsykriatiska "störningar", men för mig låter det som det.

Katten förstår inte andra katters sociala koder och social kommunikation, tics och att han "pratar" mycket. Om inte finns kan du i alla ha den första katten med NPF:s. Häftigt, men inte lätt för katten. Du får försöka lär om katters sociala koder och katter interagerar, inte lätt, men vem har sagt att det skulle vara lätt. ta honom till en veterinär, så får de titta på honom.

EDIT: Jag sökte på npf hos katter och hittade inget.

Jag tycker att det låter som dina kattar har neuropsykriatiska "störningar" såsom Asperger Syndrome, Tourettes och ADHD. Jag vet inte om katter kan ha neuropsykriatiska "störningar", men för mig låter det som det.

Katten förstår inte andra katters sociala koder och social kommunikation, tics och att han "pratar" mycket. Om inte finns kan du i alla ha den första katten med NPF:s. Häftigt, men inte lätt för katten. Du får försöka lär om katters sociala koder och katter interagerar, inte lätt, men vem har sagt att det skulle vara lätt. ta honom till en veterinär, så får de titta på honom.

EDIT: Jag sökte på npf hos katter och hittade inget.
Tråden är elva år och katten förmodligen död.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka