Prydliga människor

Philosophia

Trådstartare
Jag tycker mig konstatera att det finns människor som alltid lyckas se prydliga ut. Deras kläder skrynklar och påsar sig aldrig. De smutsar inte ned sig. Skorna är helt fria från lera. De ser alltid välborstade ut helt enkelt. Observera att jag inte talar om människor som ser prydliga ut när de har piffat upp sig på morgonen. Nej, jag pratar om människor som tycks ha någon slags inbyggd eller medfödd prydlighet som gör att de däven efter en hel dag på jobbet eller efter en tre timmar lång flygning lyckas se oklanderliga ut. Jag finner det oerhört fascinerande.

Jag kan försöka att göra mitt bästa att se prydlig ut, men utan att lyckas. Efter bara någon timme utanför hemmet så har jag oftast lyckas skvätta upp lera på baksidan av byxbenen, fått håret rufsigt och kläderna skrynklade. Är jag sminkad så har sminket på något lustigt sätt lyckats försvinna.

Jag skulle också vilja se lite prydlig ut ibland. Är du prydlig? Hur gör du i så fall för att bibehålla den där okonstlade prydligheten?

Jag tycker mig konstatera att det finns människor som alltid lyckas se prydliga ut. Deras kläder skrynklar och påsar sig aldrig. De smutsar inte ned sig. Skorna är helt fria från lera. De ser alltid välborstade ut helt enkelt. Observera att jag inte talar om människor som ser prydliga ut när de har piffat upp sig på morgonen. Nej, jag pratar om människor som tycks ha någon slags inbyggd eller medfödd prydlighet som gör att de däven efter en hel dag på jobbet eller efter en tre timmar lång flygning lyckas se oklanderliga ut. Jag finner det oerhört fascinerande.

Jag kan försöka att göra mitt bästa att se prydlig ut, men utan att lyckas. Efter bara någon timme utanför hemmet så har jag oftast lyckas skvätta upp lera på baksidan av byxbenen, fått håret rufsigt och kläderna skrynklade. Är jag sminkad så har sminket på något lustigt sätt lyckats försvinna.

Jag skulle också vilja se lite prydlig ut ibland. Är du prydlig? Hur gör du i så fall för att bibehålla den där okonstlade prydligheten?

Haha vilken rolig tråd! Jag är tydligen en sådan människa, folk undrar alltid hur jag lyckas ha vitt en hel dag utan fläckar och hur jag lyckas hålla mig sval i värme, planering, bra material samt prepping = BRA produkter som fungerar "i alla väder" är det som gäller! :)

I stallet däremot bryr jag mig inte om lite lera men byter ofta mellan ridning och "fix" för att även där se prydlig ut :)

Haha vilken rolig tråd! Jag är tydligen en sådan människa, folk undrar alltid hur jag lyckas ha vitt en hel dag utan fläckar och hur jag lyckas hålla mig sval i värme, planering, bra material samt prepping = BRA produkter som fungerar "i alla väder" är det som gäller! :)

I stallet däremot bryr jag mig inte om lite lera men byter ofta mellan ridning och "fix" för att även där se prydlig ut :)

Vad för typ av prepping? Jag är helt seriös med tråden och vill verkligen ha tips.

Vad för typ av prepping? Jag är helt seriös med tråden och vill verkligen ha tips.

Bra material på kläderna, undvika tunna syntetmaterial som skrynklar och blir svettiga ala Gina Tricot om du tänker dig! :)
Kostar lite mer i varje plagg men samtidigt kan man vara "trygg" med dem, från Lindex och "uppåt" shoppar jag, aldrig Gina, HM osv längre.

En bra deo, en bra skrubb att använda minst en gång i veckan (!) och en bra hudcreme som är anpassad mot huden så att den verkligen går in i huden och inte "ligger ovanpå".

Sen med sminket så skall du även där sköta huden och skrubba, återfukta samt preppa med primer samt säsongsanpassade produkter :)

Håret även där, volymprodukter och lär dig att göra lätta uppsättningar :)

Är jag rädd för att bli svettig har jag "lappar" under armarna samt ibland även shape trosor för att kläderna skall "glida" över kroppen och inte ligga för nära huden.

Har alltid våtservetter i väskan samt min älskade fuktspray som jag kan ta några sprut av om ansiktet känns tort och tråkigt eller om jag vill svalka mig under dagen :)

Folk påstår att jag är sådan ja. Beror kanske på i vilka miljöer man rör sig i? Jag går typ till bussen och tillbaka. Använder nästan inte smink förutom läppstift, men skrubbar och smörjer in huden ofta. Använder primer och mkt återfuktande hudprodukter. Har ett bra läppstift som sitter bra vilket egentligen utgör min dagliga makeup. Har gjort 3D- ögonbryn (en slags tatuering med skalpell) som gör att jag inte behöver fylla i eller måla/färga brynen. Gör även lash-lift en gång i månaden då jag lyfter ögonfransarna och färgar dom så jag använder mkt sällan mascara.
Håret stylar jag och tuperar liiite lite i botten för att det ska hålla volym och stagda hela dagen. Har alltid en kam, hårspraj, ett mattande transparent puder och läppstift i väskan. Vi har roller på jobbet om det skulle bli damm på kläderna. Är det slaskigt ute byter jag skor när jag kommer till jobbet. Naglarna fixar jag några gånger i veckan iaf, gelelack och nagellack plus topp-lack. Vi får inte ha avskavt nagellack på jobbet.

Just det! Tänkte på klädvård också! Som @Vogue var inne på så ser kläder av bättre kvalitet oftast fräschare och prydligare ut. Jag undviker syntet och framförallt trikå. När jag kommer hem så vädrar jag kläderna, rollar vid behov och hänger upp dom på en bra galge så att dom inte tappar formen.

Bra material på kläderna, undvika tunna syntetmaterial som skrynklar och blir svettiga ala Gina Tricot om du tänker dig! :)
Kostar lite mer i varje plagg men samtidigt kan man vara "trygg" med dem, från Lindex och "uppåt" shoppar jag, aldrig Gina, HM osv längre.

Håller med, men HM-trend och tex deras sustainable linjer tycker jag faktiskt har helt ok kvalitet på många plagg! Dessutom är designen många gånger riktigt bra! Dessutom kan ett bra vintageplagg hålla eeeevigheter och är ju ett prisvärt alternativ!

Tolkar jag det här rätt nu, @tornblomma ? Folk som du som ser naturligt prydliga ut dagen lång fräschar helt enkelt upp sig rätt kontinuerligt under dagen?

Det är inte magi, alltså?

Nej det är inte magi! ;) Inte enligt min erfarenhet i allfall av de "fräscha" personer jag har träffat!
När det gäller smink så tänker jag att less is more. Ju mer smink man har desto större är risken att det rinner iväg och ser fult ut ju längre dagen lider! Just smink blir ju sällan snyggt om man bättrar på hela tiden heller...
I övrigt så tror jag att folk investerar rätt mkt tid i sitt yttre, även de som ser naturligt fräscha ut ;) På samma sätt tror jag att folk gör behandlingar, ingrepp och massa sånt utan att orda så mycket om det. Folk investerar helt enkelt både tid, cash och engagemang i sitt yttre. Men jag håller med, finns sådana som man bara undrar hur i helvete de kan vara så snygga och "naturligt" fräscha hela tiden!

En bra deo, en bra skrubb att använda minst en gång i veckan (!) och en bra hudcreme som är anpassad mot huden så att den verkligen går in i huden och inte "ligger ovanpå".

Sen med sminket så skall du även där sköta huden och skrubba, återfukta samt preppa med primer samt säsongsanpassade produkter :)

Är jag rädd för att bli svettig har jag "lappar" under armarna samt ibland även shape trosor för att kläderna skall "glida" över kroppen och inte ligga för nära huden.

Har alltid våtservetter i väskan samt min älskade fuktspray som jag kan ta några sprut av om ansiktet känns tort och tråkigt eller om jag vill svalka mig under dagen :)
Är också på riktigt intresserad, speciellt hur man lyckas hålla sig sval. Sen kan jag få svettfläckar under armarna trots att jag fryser...:confused: Misstänker att jag har dåliga kläder då. Men vad för lappar använder du?

Jag har oftast fullt face när jag går ut, ibland läppstift. Älskar looken det ger men det kletar ALLTID. Kan endast ha läppstift om jag ska ut en kortare stund. En fika, kolla i någon butik.
Håret blåser i läppstiftet och det kletar ut det :rage:
Fattar inte vad jag gör för fel.

Sminket sitter nästan alltid som på morgonen, kanske tappat lite ögonskugga men inte direkt synligt om man inte jämför.

Håret är skit snyggt när jag går ut, efter 2 timmar ser det ut som en katt dog på skallen. Men börjar bli bättre på att fa det ''kvar''.

Kläder och skor brukar vara snygga hela dagen, blir inte lortig om jag inte väljer det. Typ i stallet med leriga händer så kan jag torka av mig på mjuk byxorna :o

Jag tror faktiskt inte att det är så lätt som att skrubba sig, se till att ha bra kläder osv.
Jag har gjort detta i långa perioder men ser ändå nästan alltid ut som något katten dragit in. Jag känner mig alltid som TS.

Jag har en kompis som kan ha vitt i stallet och jag fattar det bara inte. Bra fina klander skulle inte hjälpa mig. Det är jag himla säker på.

Det är liksom som att jag går förbi något och allt likso bara fastnar. Jag lyckas gå in i saker som inte finns.
Kläder som andra har likadana ser ut som hösäckar och billiga kläder på mig.

Men, jag har insett att jag har andra kvaliteter även om ET kan vara jäkligt irriterande att knappt kunna gå två meter innan sminket halkar av trots stor kunskap om make up och med de bästa produkterna på marknaden.
Kan ge som exempel där filmer och beskrivningar på "så får du ditt läppstift att hålla hela dagen/natten".
Jag har fått mitt läppstift att sitta max 30 minuter på det viset.

@Efwa Det där med sminket. Jag har mellanmjölks produkter. Inget dyrt men sitter ändå. Tror det är mycket viktigare att hitta vad som passar än att köpa dyrt för det ''ska'' hålla. :D

@Efwa Det där med sminket. Jag har mellanmjölks produkter. Inget dyrt men sitter ändå. Tror det är mycket viktigare att hitta vad som passar än att köpa dyrt för det ''ska'' hålla. :D

Ja, absolut men nu är jag så kunnig inom detta att jag har testat alla produkter från billigaste till dyraste.
Det värsta, inte riktat till dig då, är att folk försöker tala om för mig att jag inte testat rätt saker eller inte gör rätt. Joho, då.......det gör jag och jag har låtit de som är bättre än jag göra det åt mig också efter att de sagt "det är bara att göra så här". De blir mäkta förvånade för det fungerar ju på dem.
Ja.......det är ju som med allt annat.......skillnad på individen.

Det finns garanterat produkter som fungerar bättre än andra men långt ifrån bra.

Nej det är inte magi! ;) Inte enligt min erfarenhet i allfall av de "fräscha" personer jag har träffat!
När det gäller smink så tänker jag att less is more. Ju mer smink man har desto större är risken att det rinner iväg och ser fult ut ju längre dagen lider! Just smink blir ju sällan snyggt om man bättrar på hela tiden heller...
I övrigt så tror jag att folk investerar rätt mkt tid i sitt yttre, även de som ser naturligt fräscha ut ;) På samma sätt tror jag att folk gör behandlingar, ingrepp och massa sånt utan att orda så mycket om det. Folk investerar helt enkelt både tid, cash och engagemang i sitt yttre. Men jag håller med, finns sådana som man bara undrar hur i helvete de kan vara så snygga och "naturligt" fräscha hela tiden!

Fast lite magi känns det som ändå. Jag investerar i och för sig minimalt med tid i mitt yttre, men jag svettas inte och jag går klädd i vettiga kläder. Ansiktsskrubb gör jag kanske en till två gång i månaden, naglarna klipper jag korta. Jag brukar tunt med cc-kräm, transparent puder, lite rouge för att få färg och sedan mascara när jag sminkar mig. Fina ögonbryn har jag av naturen - men det är väl det enda - så dem låter jag vara orörda. :p Håret är dock en sorglig historia. Jag har en duktig frisör som klipper håret fint, men jag sätter bara upp det i en tofs. Skälet är å andra sidan att mitt hår endast tycks vara snyggt en dag efter att det är nyklippt, sedan ser det helt oklippt och ut igen!

Visst kan jag skrubba ansiktet mer osv. men det känns ändå inte som om det räcker. Jag har t.ex. en vän som arbetar som ladugårdsföreståndare, är aldrig sminkad, går i jeans och t-shirt till vardags och i overall på jobbet och hon ser bra mycket prydligare ut än vad jag gör när jag anstränger mig. Nu låter jag väldigt negativ - jag är medveten om det. Sorry!

Är också på riktigt intresserad, speciellt hur man lyckas hålla sig sval. Sen kan jag få svettfläckar under armarna trots att jag fryser...:confused: Misstänker att jag har dåliga kläder då. Men vad för lappar använder du?
Tror hon menar "svettskydd", en självhäftande engångsskydd som man bara klistrar på direkt på kläderna och sen tar bort: http://www.svettskydd.se/. Riktigt bra produkt, jag köper på Ebay 60-pack och använder under vår/sommar :):up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka