Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Arabis

Trådstartare
Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Fick idag provsvaret på min lilla dam.
& visst var det korsförlamning!!!
Muskelvärdena visade S- CK = 304,2 normalt är mindre än 6!!!! Vet dock inte ändå vad det betyder, är 300 JÄTTE mkt, eller var ligger de på om de får en " svår" korsförlamning??
S- ASAT = 13,1, normalt var mindre än 9, men detta värde är oxå sådant att det stiger mer efter ett par dagar, om jag fattar det rätt, så hade man tagit provet senare, så hade det troligen varit ännu högre.
Allt annat var inom det normala, utom S-FOSFAT, det visade lite lågt, 0,73, normalt är 0,93- 1,5. Vad tyder det på??
( Har det ngt med fosfor i foderstaten att göra?? ( noll koll..))
Hemoglobinet låg på 159, normalt, 130- 160, så näästan högt!! S- PROTEIN = 73, normalt 54- 74. ( Mkt protein i foderstaten??)

Har oxå funderat ut en ny foderstat, 6,5 kg hö, 1,5 kg hösilage, 0,6 kg Lucern Mix & 250 gr krafft groov. Detta ger ca 65 MJ, & en kvot på ca 6,8 . Har ej proteinsiffran i huvudet. Hoppas bara att hon äter denna mängd hö nu, KRÄSEN som hon är. Dessa 3 dl groov, är bara för att få ngt mer än Mixen i krubban. Vad tror ni som vet??
Har inhandlat Beviplex Forte på apoteket, så hon får i sig rejält med B- vitamin. Äter Chevinal & Tokosel oxå.

MVH Linda
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Jag är själv i behov av hjälp så fort det handlar om foder så där kan jag inte hjälpa dig, däremot vet jag hur jobbigt det är att ha en krasslig häst så jag vill bara önska lycka till och hoppas att det löset sig snart.
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Halloj!

Åh vad jobbigt för dig och pållen - har ju sett fram emot att få kämpa mot er på tävlingarna i vår....

Kan mycket lite om korsförlamning men de rek jag har hört är att inte ge kraftfoder alls. Sedan undrar jag om du ger mycket kraftfoder annars. Vet ju vad hon är för typ menar jag - den lite lättare modellen.

Du vet min valack. han äter numera 14 kg hö / dygn. Har vant honom succesivt men tog faktiskt bort kraftfodret helt för att få äta sitt hö i lugn och ro. Nu har han 1 kg hestekrafft / dygn och 500 g betfor. Rund är han oxå.


Tänker man efter så tar höet lång tid att smälta = jämn tillförsel till musklerna. Kortare tid = ojämnt. Så bästa vore väl bara hö / hösilage.


Varför hösilage? Har "hört" vissa hästar som fått proteinchock av hösilage. Har inga egentliga belägg för detta men ifrågasätta bör man ju alltid....

Tja kanske blev du inte klokare men du ser att jag bryr mig om er!
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Halloj!

ja, om det blir ngr tävlingar för vår del i år, får tiden utvisa. Jag SKA ALDRIG planera en säsong, för då går det åt pipan. - 99, då jag hade en välplanerad säsong framför mig & valacken, slutade med total konvalecens, för OP av osteochondros...

Ang modell på hästen, så råder jag dig att läsa tidigare inlägg, där står hela " vår" historia. Hon är INTE lättfödd. Har i princip vägrat äta hö. Därav hösilage giva.
Visst borde höet vara det bästa, nu äter hon " peppar peppar" ca 6 kg hö & 1,5 kg silage, så mkt hö har jag ALDRIG fått i henne under de snart 1½ åren jag haft henne.
Upptill detta äter hon 200 gr Lucern Mix * 3 ggr/ dag, + 1!!! dl groov i varje mål. Har ju innan korsförlamningarna gått på ca 90 MJ, nu får hon genom detta ca 65 mj, så en rejäl nerdragning är det ju, + att " nästan" alt kommer fr grovfodret. Hade iofs inte behövt ge grooven alls, för de andra två kusarna klarar sig bra på bara hö. Hovslagaren kallade gammeltanten för russ, när han var hemma i veckan, * Hon ÄR en arab!!!*

* Svammel*...
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Varför inte bara hö? Och sedan fodra upp proteinerna med krafft breed, som har mkt lite stärkelse till skillnad från krafft groov.

MVH Nina
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Vad säger du nu?? Innehåller grooven mkt stärkelse?? Har pratat med foderrådgivare, som rekomenderade mig grooven, till korsförlamningshäst. Hon är ju MKT kräsen med hö, så jag hoppas att jag får i henne det här en period först. Men grooven kan jag ju ta bort. Får " Mixen" i krubban, som " kraftfoder".
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Japp. Har uppgifter på det, nu ska vi se här. Kom ihåg dem rätt i huvudet faktiskt :crazy: *skadad*, men jag kollade för säkerhets skull i mina anteckningar.

Groov 220 g stärkelse per kg foder, breed 50 g. Kraffts Havre har jämförelsevis 390 g stärkelse. Grund har 330 g. Så visst är Groov lägre i stärkelsen, men om man jämför med breed så är ju den bättre. Breed ska ju dessutom vara smakligt för hästarna, vet att du haft problem med din dam.
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

OJ, hur kan det då komma sig att han tyckte jag skulle ge det??
Har du ngn mer erferenhet av korsförlamningshäst? Tips??
Jag ger upp snart! Hästar ÄR inget roligt!!
 
Re: Provsvar, & ny foderstat! ( korsförlamningshästen)

Förmodligen för att du ger mer av grooven, så de kan sälja mer. Breeden behöver du ju bara ge litegrann av..

Korsförlamningshästar har jag tyvärr ingen större erfarenhet eller kunnighet om. Hålla ner stärkelsen och se till att de får röra på sig varje dag. Du kan ju alltid kontakta "tralopp". Hon som vann arabSM, hon finns ju här på Buke. Hennes arab har ju haft rejäla korsförlamningar och hon har samlat på sig mycket fakta.

Nä det är alltid NÅGOT med hästar.. alltid är det nåt som kärvar.. Bl.a. därför jag själv ska ta en hästpaus. :crazy:

MVH Nina
 

Liknande trådar

G
Foder & Strö Ska flytta min fjording, så nu behöver jag hjälp med att räkna ut en ny foderstat med det nya hösilaget; TS: 72 % Smältbart protein...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp