Provridning!

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag ska provrida en tinker idag, han är inte jätte utbildad. Man kan inte rida ut för det är älgjakt så jag ska bara känna lite på honom på hennes gårdsplan :p hur ska jag lägga upp ridningen? är så himla nervös. hon vet redan att jag inte ridit så länge och jag är bara van vid ridskolehästar. tacksam för lite hjälp.
 
Sv: Provridning!

Ta det bara lugnt :) Skritta och trava i båda varven, kolla så att hästen svarar på gas och broms och sidförande (om du kan sidförande). Bara checka så att du trivs med hästen, du behöver inte göra något speciellt :)
 
Sv: Provridning!

Jag hade ändå ridit iväg en bit på vägen för att se att den uppför sig. Är en trist start om hästen är en sån som vägrar lämna gårdsplan när man rider själv. Jobbigt problem som kan vara frustrerande att få bukt med, speciellt om du inte haft egen häst förut.
 
Sv: Provridning!

heidi maria: Fast en häst som inte lämnar gårdsplanen litar mer på sina kompisar och stallet en själva ägaren. Är man en trygg och lugn person och tar sig tid att lära känna hästen innan man försöker sig på att rida ut själv så blir det inga problem. En häst är inte krånglig av naturen, den har en naturlig instinkt att hålla sig där den har sin trygghet och är inte ägaren ifrån tryggheten så är det klart den inte vill gå ifrån stallplanen :P

Till ts, testa bara lite lätt se så att den kan det ägaren säger att den kan, det du kan av det hela. Slappna av och försök bara se om du gillar hästen rent generellt. Man brukar alltid vara lite nervös och spänd på provridning så hästen känner det oftast. Så det är bättre att tänka på det som att det inte är något speciellt och bara försöka ha kul i stället :)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 306
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp