B

bazz

Jag var på banan och lät min häst gå provlopp!:d det var en del nytt så som sk master som skulle hålla tempo och som man ej fick köra förbi i detta fall häst nr 1 körd av "Hockey" Eriksson,(han hade inte ens klocka med sig) jag förstår inte poängen med detta!?:confused:
Loppet gick fö. utmärkt för min del,hästen gick utvändigt hela distansen utan att vara ett dugg trött i mål (spöet bakåt) kanse dags att kvala?:banana: M

Sv: provlopp

Poängen med det är att folk ibland anmäler sina hästar till 26-fart
t ex och sedan drar undan i 20-tempo istället. Det är inte schysst mot de andra hästarna som kanske för dagen bara går runt 26 och är där för att lära sig hur det går till i lopp. Oftast är det ju orutinerade, unga hästar med i loppen med lägre fart och om en drar undan där framme så blir fältet ofta utspritt.

På vår bana får man böta 100 kr första gången, 200 andra och 500 tredje gången om man inte håller farten i 1.40, 1.26 och 1.24-loppen. Gör man det mer än tre gånger blir man avstängd. Vill man köra fortare ska man anmäla till fri fart-loppen istället. Vet att Bergsåker också kör med master.

De rutinerade kuskarna har oftast tempot i kroppen och känner om de kör i 25-tempo t ex. Kanske därför han inte hade klocka på sig. På vår bana säger de mellantiderna i högtalarna också.

Men kul att din häst gick så bra i alla fall. :)

Sv: provlopp

Ja! jag förstår också att det ska vara jämnt tempo och är såklart insatt i varför! men på våran bana kostar det 500:- att köra fortare! redan första gången så det händer inte så ofta! Hockey hade INTE koll på klockan! körde 1.30 första varvet och frågade min kusk om tiden!:bump: men som sagt det var en bra dag och jag bara undrar i största allmänhet! :bow:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 985
Senast: Cornelius
·
Trav är ganska nybliven travhästägare då jag i mitten på juli inhandlade en 4 år gammal kallblodstravare. han hade vilat i några månader och...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: martha
·
Trav Idag har min älskade häst gått provlopp. Vägen dit har varit lång. Han hade svårartat magsår när jag köpte honom, totalt omusklat...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka