Proviva eller A-fil - hur mycket?

Ingridl

Trådstartare
Två av mina hästar har blivit lösa i magen nu när det är så
mycket snö och kyla. A-fil och Proviva lär kunna hjälpa oroliga hästmagar.
Vilket är bäst? Hur mycket ska man ge?

Sv: Proviva eller A-fil - hur mycket?

När mina var det fick jag rådet att ge 1/2 paket blå jäst 2 ggr om dagen tills magen stabiliserat sej,funkat perfekt.

Jag hade nog försökt lista ut varför de blivit lösa i magen. Snö eller kyla gör väl inte en häst lös i magen?

Sedan är bakjäst betydligt mer säkert än det du föreslår.

Vanlig matjäst,det finns ju med röd eller blå text .Det ska vara den med blå text

Jag antar att det är de blå paketen i stället för de röda (tror inte det spelar ngn roll, med eller utan socker).

Jag bakar inte så överdrivet ofta ... har inte koll på jästpaketen :p Det enda som är förändrat är att det har blivit snöigt och kallt - samma hösilage, samma vatten, samma halm mm ....Dvs mer eller mindre omöjligt att räkna ut varför de är lösa i magen.
Har 6 hästar på samma mat och 2 är lösa i magen. Pigga och fräscha i övrigt, men svansarna blir så äckliga ....Den ena hästen har samma problem tidigare om vintern, den andra är en unghäst.
Men min fråga kvarstår : Hur stor mängd fil eller proviva?

Jag har provat både proviva och a-fil. Har kommit fram till att min häst ej tåler hösilge eller betfor ta bort sådana saker. Du kan även kolla om hästen har mask då det även kan ge diaree.

A-fil fungerade så där på min häst gav då en halv liter åt gången. Proviva fungerade bättre gav även då va en halv lite åt gången. Provivan va mycket populär framför allt jordgubbs smak. Fungerade så där. Det finns proviva för häst jag vet dem har sålt det på Djursjukhuset i Helsingborg den fungerade bra men det blir dyrt i längden. Något som jag använder nu i perioder är ett prepart som kallas Fiberplex det fungerar mycket bra att ge under vinterhalvårt om dem är lite små lösa i magen.
Men det finns massa andra preparat ute på marknaden.:)

proviva nypon eller blåbär. en slurk av det, ett dricksglas ungefär. Du kan ge foderjäst, probimin eller mag och tarm också om det inte fungerar med proviva.

1 pkt bakjäst och ce 3 dl provova nypon får min häst mot dålig mage och det har fungerat bra.

KL

Mina får en hel bakjäst (blågul) och 3 dl proviva. Har provat alla smaker och hästarna smaskar riktigt härligt!!!

S.

Jag är en glad användare av a-fil till min ena häst:D hon får en liter a-fil till kraftfodret, utan problem om hon är dålig i magen. Nu var det ett tag sen, men när hon tävlade eller måste resa, fick hon det dagen före, samma dag, och dagen efter dvs 3 liter totalt/vecka. Däremellan 1 liter /vecka vid ett tillfälle, och hon älskar det!

Vid ett tillfälle vägrade hon både äta och dricka under tävlingsdagen och när hon kom hem, men efter att ha fått sin älskade fil, både åt hon och drack:) då kom vi på att vi glömt ge henne innan vi åkte iväg...

Jag har fått tips av olika veterinärer att ge 5 dl Proviva (nypon eller blåbär) till oroliga hästmagar. Kan med fördel ges två gånger om dagen :)

Proviva och A-fil är anpassade för människors matsmältningssystem, som skiljer sig rejält från hästarnas. Även om man får en viss positiv effekt av det så är det ändå inte idealiskt.
Vanlig bakjäst är bevisat vid studier att det hjälper till att skapa en tarmfloremiljö som är gynnsam för tillväxt av de goda bakterierna och därmed en mer välmående mage. Det finns alltså ingen anledning att pytsa i hästen Proviva eller fil för att nå önskad effekt, när det finns billigare och bättre sätt att lösa problemet!

Tror du det funkar med jäst för människormagar med? Hur mycket i så fall :)

Kanske kan ProEquo vara ett alternativ. Googla så kommer du till hemsidan. Jag har gett min Krafft magtarm under några dagar när hon har varit lös i magen. (Finns på granngården) Det har också fungerat bra.

Senast ändrad av en moderator:

Min polle får ProViva ibland av den anledningen att han tycker det är så förfärligt gott! Har ibland problem med magen, då han ibland har koliktendenser, som vi motverkar med ProViva. När han hade fång drack han 5 dl/två gånger om dagen tillsammans med buttan och det funkade utmärkt!

Nu får han det som godis, framförallt på tävling då han dricker dåligt och då får han en liter samtidigt. Mango och nypon är de stora favoriterna! :)

Senast ändrad:

A-fil/Proviva kan du ge hur mycket som helst, bara din plånbok avgör hur mycket du har råd att ge. Mina gillar inte A-fil.
Bakjäst utan socker (blå text på pkt.) är klart billigast & mina hästar älskar det. Jag ger 1 pkt/dag i en veckas tid/häst förebyggande el. om någon är dålig i magen, Därefter uppehåll på några veckor. Så dom får en kur varje/varannan månad beroende på hur magarna mår. Dom blir så glada när dom får det med:)

Tack för alla svar!:) Har nu gett båda hästarna några dl Proviva i fyra-fem dagar morgon och kväll! Magarna är klart bättre! Hästarna älskar det och de luktar dessutom x-tra gott av den med jordgubb! Min plånbok mår möjligen lite sämre ... kanske några droppar till den med!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025