prova ut en westernsadel

S

shirley

Hej! jag undrar hur man kollar att en westersadel passar? vilken sadel ska man ha?:confused:

Sv: prova ut en westernsadel

JAg undrar samm sak så jag ser verkligen fram emot lite svar på denna tråd.

mvh Anna:)

Det är inte lätt att ge ett generellt och enkelt svar på frågan om passformen. Enklare då att svara på vilken sadel man skall ha. Man skall ha en sadel som passar hästens och ryttarens anatomi samt ryttarens syfte med ridningen. Skall man rida Reining, cutting, roping mm. bör man ha en sadel anpassad för det. Är syftet allmänridning, kan en All round, Trail eller Pleasure-sadel vara passande. Är du liten, surfar du runt i en 16” och har du stor bak, kan det bli obekvämt i en 14” sits.

Men om jag skall försöka mig på en mycket grov förklaring på själva passningen, så är det två saker som avgör om en sadel passar: Bommens utformning och riggningens placering.
Bommens blad skall ha vinkel, vidd och krökning som så nära som möjligt passar hästens form. För att kunna avgöra detta är det helt klart enklaste sätet att ha oklädda bommar, eller avgjutningar, men att bedöma om en färdig sadel passar kräver stor erfarenhet. Det klassiska sadelprovningsknepet är att rida hästen tills den blir svettig och se om det finns torra fläckar under sadeln (padden). I så fall visar dessa på ett tryck just där och att sadeln inte passar. Bommen skall inte heller hindra hästens rörelse, så den måste vara placerad bakom bogbladen. Nu rör ju sig inte hästen bara med frambenen, så till en häst med kort rygg behöver man ju inte välja en sadel med lång bom.
När bommen ligger bra på hästens rygg, vill vi ju att den skall ligga kvar där. Det är där riggningen kommer in. Riggningen skall sitta så rakt över sadelgjordsläget som möjligt, annars kommer sadeln att glida ur sitt läge.
När du har en sadel som uppfyller dessa kriterier, är det bara att rida på tills hästen musklar om sig och sadeln inte längre passar…

Kom ihåg att bara för att något står skrivet, så är det inte alltid sant. Det här är min åsikt, tlils jag ändrar mig.

/ T

Tack för svaret, då verkar det inte vara så stor skillnad från vanlig sadel, vilket jag kan en del om..... tack!:banana:

men om du får svårt att titta ut en sadel själv så kan man också ta hjälp av en som man vet att denna person har hållt på mcyket med western och sadlar. Det gjorde i alla fall jag när jag köpte min första westernsadel eftersom jag inte kunde så mycket då...

På den här sidan står det ganska intressanta saker att tänka på:D
Länk

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur