Prova på ritt med triangelmärkt häst

D

diny

Hej!
Har alltid tyckt distans är roligt och ska köpa ett triangelmärkt sto som numera är helt frisk. Vet att man inte får tävla men funderade över de Prova på ritter jag sett. Klassas de som tävling?

Sv: Prova på ritt med triangelmärkt häst

Hej!

Jag har själv haft en T-märkt D-ponny som jag funderade på att starta en prova på (2,6 mil) förra året. Vet inte om man får det men enklast är nog att ringa arangörrerna.
Fick dock chansen att låna en "frisk" arab att rida på och hade nog haft dåligt samvete om jag istället hade ridit på min egna T-märkta ponny...:confused:

Hoppas att du får svar från någon som vet säkert.

Så här står det på svenska ridsportförbundets hemsida.

"En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form."

Jag har svårt att se att en häst som inte går i regelbundet arbete kan vara i form att starta en pröva på. En pröva på är dock inte en tävling. Arrangeras den tillsammans med CR och tävlingsklasser så täcks även pröva på av tävlingsregelemente och då tolkar jag det som att triangelmärkta hästar inte får starta.

Träningsritter som arrangeras vid andra tidpunkter kan kanske komma ifråga om någon arrangör kan tänka sig att tillåta det. I min klubb har vi inte haft frågan uppe då det inte varit aktuellt.

Hälsning Maja

Jag red en t-märkt arab för flera år sedan. Hon var oerhört färsch, vi hoppade och tränade dressyr och man undrade egentligen varför hon blivit märkt...
Idag går hon som avelssto och har gett två ridponnyföl som båda är hingstämnen med höga utställningspoäng.
Jag tvivlar inte på att denna häst hade kunnat gå en Prova på utan ngr som helst problem, men sen om det är tillåtet eller ej är en annan fråga som tycks ha blivit utredd i tidigare inlägg.

Du måste kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Generellt är det dock nej, eftersom PP troligen gäller som träning för tävling och det är inte heller tillåtet med en triangelmärkt häst.

Jag är emot triangelmärkning öht - ställer bara till det för hästägaren om hästen plötsligt blir bra.

/Camilla

Jag är emot triangelmärkning öht - ställer bara till det för hästägaren om hästen plötsligt blir bra

Så är det i det här fallet oxå. Veterinärerna hittade inte vad som var fel bara att hon inte funkade att rida på. Så ägarna triangelmärkte och betäckte henne sommrast. Vet inte vad den som triangelmärkte henne pysslade med för hon har inte ett enda vitt hår inte ens vid skinnet syns något. Sedan i december kom en kiropraktor och behandla henne. Han trodde att hon skulle bli helt bra och det är en annan häst nu. Förut så tappade hon hela baken i volter och nedförsbackar medan nu är det inga problem utom med den stora magen ;) .

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka