Pröva distanssadel?

Sh_Arabians

Trådstartare
Finns det någonstans i sverige dit man kan åka med sin häst och få en distansadel inpassad efter hästern?Skulle även gå om det gick att man betalade en återförsäljare för att komma hem till gården oxå, jag vet flera som gjort så fast i andra disipliner vill säga.
Någon återförsäljare som har flera olika modeller eller liknande som passar för just distans? Har varit ganska inne på Star trekk endurance shorty då min arab har ganska kort rygg men eftersom jag inte är så kunnig vad gällande sadlar så vore de toppen om någon kunde pröva ut en sadel till hästern.

Sv: Pröva distanssadel?

Med tanke på att alla föredrar olika typer av sadlar till distansritt, tror jag att det skulle bli ohållbart för en ÅF att specialicera sig på just distanssadlar. Här i mina trakter finns det en skicklig sadelmakare som både provar ut sadlar hos henne, och åker ut på sadelprovningar (timpenning 350kr, gäller även resvägen). Hon kan även hjälpa till med andra sadlar än de hon säljer (under förutsättning att kunden har de sadlarna tillgängliga) om så önskas. Vet att det är flera ÅF som erbjuder den möjligheten. Men så gäller det ju sadlar generellt.

Sv: Pröva distanssadel?

Alla rider inte i speciella distanssadlar. Det viktigaste är, som vanligt, att sadeln passar hsäten och ryttaren. Rätt många rider i Wintex av olika modeller och där är det rätt lätt att hitta åf, som kan komma ut och passa in.
Vill du lägga ned lite rejält med pengar kan du måtta upp en Cihilderic el Mont Segur. Deras åf mäter upp exakt både dig och hästen och får en sadel som sitter perfekt för just din häst.

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 267
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 160
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 128
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar