Proteintillskott

Cherarriduracell

Trådstartare
Complett "lucernpellets" innehåller 160g smrp/kg foder men läser mig till på olika ställen att det inte är lucern utan rödklöver och ängssvingel (osäker källa) Om det är så, är det på något sätt negativt för hästen? Jag ser ju bara 50g mer smrp/kg foder jämfört med vanligt lucern och tänker att det är bra pga näringstätare. finns baksidor av detta? Hälsorisker, aminosyresammansättning osv?

Skulle vilja få i hästarna ännu mer protein men de blir lite trötta på att slafsa lucerngröt när det blir för stora mängder. Det känns som att jag googlat mig blå men hittar inte att ngn annan än vilomix har det i sitt sortiment? Finns någon annan här som köpt från någon annan tillverkare? Har långt till näst närmaste åf och genom den närmaste verkar det inte gå att beställa pp...

Andra bra ideer på hur jag kan fodra upp proteinet hästvänligt och ekonomiskt?
 
Hästvänligt råder det väl delade meningar om, men ekonomiskt är det: soja. Ger jag min gamling som behöver mycket mer protein än vad som höet och olika pyttsande med proteintillskott, lucern etc ger.
En del hästar tål det, andra inte, man måste prova. Sen finns det väl också potatisprotein, men det är svårare att få tag i, här finns det inte alls, alltså blir det soja för vår del.
 
Jag ger den sortens lucern, mest för att den är melassfri, så det är mindre socker i. Min häst har lite ADHD så han behöver inte melassen som företag blandar i allt möjligt.

Ska säga att jag är väldigt nöjd och min häst inte har något emot att äta gröten, annan lucern har han tröttnat på.
 
Jag använder Mustang Protein+ i pelletsform (finns som müsli också) till min ena som behöver extra. Han började gå upp i vikt med detsamma. Behövs inte särskilt mycket av det heller. Jag blöter det till en gröt, men det går att ha det torrt också.
Min återförsäljare anser att det är det bästa (alltså lusern-baserat) för hästar. "Soja- och potatisprotein är grisemat." :D
 
Jag är jättenöjd med det och har gett i flera år. Potatisprotein ska vara bättre än soja, kanske något för din häst @tujunen ? :)
 
Jag ger soja, skulle hellre ge potatiprotein pga av främst miljöskäl men det äter inte hästen.
Ska jag komma upp i lika mycket protein med lucerne måste jag ge ganska mycket och då äter han inte upp det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 283
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp