Proteintillskott Avelssto

P

prallan

Det finns ju et gäng olika proteintillskot, och vill försöka jämföra dem här. Om ett avelssto på lösdrift får fri tillgång grovfoder, havre och mineraler och man ser att hon behöver mer proteiner, vad tycker ni är bäst, och varför??
Lucern är inget alternativ, då hon är lägst i ragn, det tar fär lång tid att äta. Utan bör vara något att blanda max 50-50 mot havren, gärna något mer koncentrerat.
Har kollat på Dynavena Mixt, Hippo alpha grow, Mitavite amino 66. Vad vet ni om dem? Är nyfiken på om Spillers och Dodson & Horrel har något bra oxå:)

Hoppas på en lång tråd!:bow::D

Sv: Proteintillskott Avelssto

Ge soja i kraft fodret. Det är mycket protein i liten giva. 1hg.=ca,40g smp protein. Har ett mycket bra proteinvärde, som man vill ge till avelston,föl och unghästar pga. högt lysininnehåll:).

Eller ge potatisprotein som är ännu mer koncentrerat än soja.
De foder du har räknat upp innehåller en del just grönmjöl (lusern) andra soja eller potatisprotein så det blir ofta billigare att köpa det rent och ge själv. Vill du ha ett bra foder som kompletterar havre så har D&H ett som heter Stud Balanser och som är gjort till att just kombinera med havre till avelsston med höga behov.

Tänker du på Kraffts proteinfoder, eller finns det någon som säljer rent potatisprotein?

Det finns att köpa rent potatisprotein. Som exempel Kvarnby foder säljer det, men det står under grisfoder bland deras produkter.

Soja är nog av mina erfarenheter det bästa att ge hästar som inte vill hålla hullen. :) Såhär doserar jag; 1/2 dl och efter 3 dagar ökar jag till 1 dl. Sen lägger jag på 1/2 dl var 3:e eller 4:e dag, men de bör max äta 1 dl/ 100 kg häst. Man märker rätt snabbt hur mycket som behövs.. Jag ger två ca 2,5 dl och en 6 dl... så det är lite olika :) Lycka till!

men de bör max äta 1 dl/ 100 kg häst.

Liten rättelse :) Max 100 gram/100 kg häst per utfodringstillfälle. Och en dl soja väger ca 65 gram,inte 100 gram.

Till en stor häst på 500 kg blir det alltså 7-8 dl per utfodringstillfälle, och detta kan man ge flera gånger under dagen om man behöver.

Men du har rätt i att man måste vänja in det under en tid! :)

De måste jag helt ha missat :) Att det är per utfodringstillfälle vet jag, för den som äter 6 deciliter får det morgon och kväll.

Tack för rättelsen ;)

Ge inte soja!

Fruktansvärt miljövidrigt! Arbetarna blir sjuka och regnskog skövlas för att göra plats åt fälten. Blir så trött på folk som aldrig ser till den aspekten..

Ok, det ska vara enkelt att utfodra med! Inte behövas blötläggas. Vad kan jag ge då?
Förutom StudBalancer :D

VIlka märken finns det som säljer soja? Bra soja. :)

Kvarnbyfoder säljer något som heter proteinmineral som innehåller 9 Mj och 300g smb rp /kg. kvot ~33. Men då får man ju räkna på att det stämmer överens med mineralerna också. Ca 30 P 11 kvot 3. Proteinet i detta kommer från bryggerijäst, potatisprotein och lucern.
Men jag har inte testat detta själv och vet inte hur det är med tex blötläggning... Blev tipsad om det när jag ringde dit för att fråga om potatisprotein.

Det mesta av sojan vi ger våra djur i Sverige kommer från Brasilien, där produktionen just gör arbetarna sjuka och där regnskog skövlas.

Men hittar man ett märke från nåt annat ställe och man är 100 % säker på att det är schysta villkor för både arbetare och miljö, så visst, då är soja ett jätte bra komplement till ett proteinfattigt grovfoder.

Jag har provat med soja en gång, och på 3 dar(1 dl/dag) hade mitt sto fått sk foderknutor, proteinknölar etc, de försvann efter 4 månader, skit kul...:grin:

Så var försiktiga, inte alla hästar verkar tåla sojan.

Man kan aldrig vara 100% på något, ska man vara det får man nog låta bli att fodra sin häst alls, rimligen bör det räcka att tillverkaren lovar något, åtminstone tills motsatsen är bevisad. Notera också, är du inte vegetarian eller har extrem koll på köttet du äter så lär man bidra till användning av genmodifierad soja i sådan utsträckning att det är direkt meningslöst att låta bli att utfodra enstaka hästar med några hg om dagen. Färdigfoder innehåller ofta också soja i någon form, kanske för att väga upp den ofta ganska stora procenten melass (socker). Vill man skona våra regnskogar, vilket jag tycker man ska göra så är det bäst att läsa på innehållsförteckningen ordentligt. Exempelvis Krafft och Fibergi inne sojaprodukter i flera fodersorter.

Det är mycket att introducera soja med 1 dl per dag.

delvis KL

Var 17 kan man hitta soja?? Google is not my friend :(

Det säljer nog de flesta som säljer foderråvaror! Prova att googla på sojamjöl eller sojaskrå!

Jag använder det till min 2.5-åring 50/50 med Eggersmann Jährling och vanligt hö.
Är nöjd med det trots att det är pelletterat - inte min favoritfodertyp - då det inte sväller särskilt snabbt eller mycket när det blir blött. Faller mer sönder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka