Proteinsvinn under vintern i hö?

Fiorano

Trådstartare
Försvinner näringsvärde under vintern i hö? Jag har lärt mig att det inte gör det (hence myten om att ge fånghästar fjolårshö). Men här på buke finns det alltid nån som vet bättre än mig :D. Vad isf försvinner och hur mycket och i vilken takt? Bör en kunna anta att ett parti hö har samma värden i april som när det togs in i augusti?
 
Vitaminer är också det enda som jag har hört/läst försvinner. I vilken takt vet jag dock inte. Men protein, energi, socker, osv bör hålla samma nivåer.

Hippson-svar:

Kan man ge hästar nyskördat hö direkt när det tas in, eller måste
det "ligga till sig" några veckor? Ändras näringsinnehållet om det lagras i över ett år? Att vitaminer försvinner vet jag, men allt annat, hur är det med det? Det sägs ju att fånghästar ska ha fjolårshö, men är det verkligen lägre värden i det?

Jenny Redgårds svar:

Hej!

Nyskördat hö går alldeles utmärkt att fodra med, det behöver inte lagras före användning. Om fodret lagras korrekt och inte utsätts för fukt kommer inte näringsinnehållet att förändras nämnvärt under lagringen, med undantag för att vitamininnehållet sjunker. Dåligt lagrat hö kan utsättas för mögelangrepp och då sjunker näringsinnehållet, men ett mögelskadat hö ska ändå alltid kasseras. Det finns alltså inga fördelar med att ge fjolårshö till en fånghäst.
 
Försvinner näringsvärde under vintern i hö? Jag har lärt mig att det inte gör det (hence myten om att ge fånghästar fjolårshö). Men här på buke finns det alltid nån som vet bättre än mig :D. Vad isf försvinner och hur mycket och i vilken takt? Bör en kunna anta att ett parti hö har samma värden i april som när det togs in i augusti?

Det är en myt, vitaminer försvinner däremot en del.

Myten har sannolikt uppkommit eftersom hästar som haft måttlig proteinbrist under hösten och vintern, börjar visa detta på våren. Och då skyller man på att proteinet gått ner i höet, när det egentligen är då det börjar synas, den där bristen.
 
Om protein försvinner så har man mögel i höet. Mögel förbrukar en del protein och energi (dock inga jättemängder).

Om man tar in höet som löshö och sen pressar småbal framåt vården och är ovarsam som de små bladen faller av och blir kvar på golvet på skulle kan man också få mindre protein i det balade höet. Eftersom proteinet i stor utsträckning ligger kvar på golvet.

Det och ev analysfel är enda orsakerna som finns till att proteinet sjunker. Och det är ju handhavandefel. Inte lagringen i sig.

Och ner till 8 gram srp per kilo foder kommer man inte ens av att kombinera handhavandefelen ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 341
Senast: Petrow90
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 705
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 837
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp