proteinrikt bete?

N

nixa 324

Hur vet man om betet är proteinrikt?
Analyserar man det, eller är det överkurs?
Värdena försämras ju senare på sommaren oxå.
Hur vet man när det är dags att börja stödfodra,
det kan ju fortfarande finnas gräs, fast det förlorat mycket av näringen?

Sv: proteinrikt bete?

Värdena försämras ju senare på sommaren oxå
Ett välskött bete (regelbundet putsat och i god tillväxt) håller samma höga proteinvärden under hela säsongen till dess att tillväxten upphör på grund av kyla och få soltimmar. "Sanningen" att värden försämras senare på sommaren beror på att mycket få hästägare sköter sina beten...

Hur vet man om betet är proteinrikt?
Analyserar man det, eller är det överkurs?
Värdena försämras ju senare på sommaren oxå.
Hur vet man när det är dags att börja stödfodra,
det kan ju fortfarande finnas gräs, fast det förlorat mycket av näringen?

Titta på hästen kanske... :D

Det som främst avgör betets näringsvärde är gräsets utvecklingsstadium, inte vilken tid på säsongen det är. Ofta har sensommar/höstbete lika höga proteinvärden som försommargräset eftersom gräset brukar få en "nystart". Däremot är det ofta en period mitt under sommaren när näringsvärdet ligger lite lägre. Sen kan ju ofta gräset på hösten ha väldigt hög procenthalt vatten, och då gäller det ju att hästarna har så pass mycket bete att de kan äta tillräckligt för att täcka behovet. Min häst har vissa år klarat sig alldeles utmärkt på bara bete hela oktober ut.

Man analyserar inte betet. Det ändras för mycket för att det ska varar nån mening. Dessutom har alltid bete förutsatt att det inte är förvuxet en hög proteinkvot.

Ett tips för att se om din häst behöver stödutfodras kan vara att med jämna mellanrum mäta runt magen med ett viktmåttband. Då ser du om hästen ligger stilla i vikt el. om den tappar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka