Proteinöverskott

T

Trifon

Vad händer egentligen om hästen får för mycket protein? Eller om för mycket av proteinet kommer från kraftfoder? :confused:
 
Från grovfodret, i stort sett ingenting. För mycket från kraftfodret, dvs snabblösligt protein i för stor mängd på en gång, kan ge Baron Gruffsjukan (mycket svår diarrée och ofta dödlig utgång).
 
Om proteinöverskottet kommer från grovfodret händer inget akut men på lång sikt förstör det också, speciellt njurarna plus att hästen får sämre prestationsförmåga.
 
På sommaren då... och de hästar som ständigt äter hö med 100gSRP/kg foder (typ på Island). På vilket sätt skulle hästen få sämre prestationsförmåga?
 
till vilken grupp räknas proteinet från sojan till? Har hört att det kan få mycket allvarliga konsekvenser om man överdoserar soja.
 
Tack! Men om man ger 350 g till en häst som väger nästan 500 kg är det väl inte för mycket?
 
Nej då, det ska vara helt ok. Jag har gett mycket mycket mer än så utan problem. Var noga att dela upp det så jämnt som möjligt över dagen bara.
 
Problemet är att han vägrar äta sojan med kraftfodret, enda sättet på vilket han tar det i mun är genom att blanda den med lucernet, vilket innebär att han får hela sojagivan en gång per dag. Är detta förkastligt? Hur mycket soja maximalt bör en häst på 500 kg få per giva?
 
Jag HAR också gett allt i en giva, men går det att lösa på annat sätt så är det ju bra. Kan du inte dela upp lusernet på två?

Maxgiva soja är 100g/100 kg häst. Vad jag vet finns inget speciellt för hur mycket man kan ge i en giva.
 
Ojdå... :( Nu blev jag lite rädd... Finns det nått mer mindre allvarligt som kan hända, eller är det just den sjukdomen som proteinöverskott kan leda till?

Har nämligen ett hö med bra energivärde men lågt proteinvärde (17g smb rp), och en häst som är lite smal men framförallt väldigt omusklad, så jag vet inte riktigt hur högt jag vågar lägga proteinkvoten när jag har så dåligt värde på höt!

En liten fråga till, hörde nånstans att man även ska va försiktig med att ge för mycket vetekli, stämmer det???

Tack för alla svar... :)
 
Men kvoten ska ligga på minst 6 iaf, oavsett vad du har för värde i grovfodret! Fodra med Lucern hackat strå så får du i hästen mer grovfoder OCH mer protein! :)
 
Att höga proteinhalter skulle skada njurarna är bara nys. Friska njurar har inga problem att utsöndra urean som är slutprodukt vid deamineringen av aminosyror.
Om hästen får försämrad prestationsförmåga beror detta troligen på en grovtarmsstörning, fås lättare av lättlösligt protein från kraftfoder men kan även fås från grovfoderprotein i höga givor. När det gäller proteinrikt grovfoder så har detta även lägre fiberhalt vilket påverkar tarmfunktionen.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp