Proteinöverskott, energibehov och betfiber

Miljon

Trådstartare
Jag håller på att räkna lite på ponnyernas foderstater inför vintern, men några frågor har dykt upp så jag har kört fast lite.
Första frågan: Hur mycket proteinöverskott är okej, så länge det kommer från grovfoder? Går det ens att säga något om?
Andra frågan: Vad finns det för kraftfoder att ge, som är energirikt, har lågt protein, och är lätt att äta för en äldre häst med lite dåliga tänder?
Tredje och sista frågan: Räknas betfiber som kraftfoder eller grovfoder?

Väldigt tacksam för svar, så att jag kan få ihop vettiga foderstater åt dem :bow:
 
Jag håller på att räkna lite på ponnyernas foderstater inför vintern, men några frågor har dykt upp så jag har kört fast lite.
Första frågan: Hur mycket proteinöverskott är okej, så länge det kommer från grovfoder? Går det ens att säga något om?
Andra frågan: Vad finns det för kraftfoder att ge, som är energirikt, har lågt protein, och är lätt att äta för en äldre häst med lite dåliga tänder?
Tredje och sista frågan: Räknas betfiber som kraftfoder eller grovfoder?

Väldigt tacksam för svar, så att jag kan få ihop vettiga foderstater åt dem :bow:

Jag kan bara svara med säkerhet på nr 2. De allra flesta typer av vanligt kraftfoder går att blötlägga och göra gröt av. Hästarna brukar inte ha något emot att sörpla i sig maten. Är hästen så gammal att tänderna inte duger till att äta hö/silage längre så finns det specialmat, men då bör en veterinär blandas in för att säkerställa att hästen får i sig det den behöver.

På nr 1 så har jag hellre ett litet överskott på protein, det beror dock på hur stort överskottet är. Jag hade inte oroat mig om det inte var extremt.
 
Ge gamling betfiber och olja.

Överskott från grovfoder brukar inte vara ett problem men individer är ju olika.

Betfiber räknas generellt som grovfoder.

Ja, det är betfiber och olja som gamlingen kommer att få, men funderar på om det finns något kraftfoder med mycket energi men lite protein, om det behöver kompletteras ytterligare.

Finns det någon begränsning för hur stort proteinöverskott från grovfoder som brukar vara okej? Gamlingen äter en del lusern också, och det är ju rätt proteinrikt.
 
Varför ger du lusern?

Det finns flera olika 'högenergi' foder, beroende på vad du vill ge, hur mycket, vilken form osv.
 
Överskott av protein kan vara negativt på svårfödd häst.

Olja är ren och skonsam energi. Linfröolja har bäst omega 3:6-kvot för häst.

Det finns höpellets.
 
Betfor och laserngröt är lättätet men båda innehåller en hel del kalcium så se upp med att det inte blir för mycket.
 
Överskott av protein kan vara negativt på svårfödd häst.

Olja är ren och skonsam energi. Linfröolja har bäst omega 3:6-kvot för häst.

Det finns höpellets.

Vad kan proteinöverskott ha för negativ effekt?

Höpellets har jag aldrig sett! Vilken/vilka tillverkare har det?
 
I normalfallet är proteinöverskott från grovfoder inga som helst problem. På svårfödda hästar kan det däremot bli problem. När det är ett proteinöverskott från grovfodret så går det åt mer energi att bryta ner proteinet än vad det ger, det gör ju vanligtvis inget men är hästen svårfödd så kan det bli problem när varje Mj man kan peta i hästen är viktig.

Jag hade inte gett lucern om proteinöverskottet redan är stort och självklart inget kraftfoder heller. Överskott av protein från kraftfoder är farligt. Behöver du ge lucern för att få i honom betfibern och oljan så räkna med att det går bort några Mj.

Betfiber räknas som grovfoder så det kan du efter invänjning ge så mycket som behövs. Man kan alltså vid behov ge enbart betfiber som grovfoder. Har man en sockerkänslig häst är betfiber utan melass att föredra.
 
I normalfallet är proteinöverskott från grovfoder inga som helst problem. På svårfödda hästar kan det däremot bli problem. När det är ett proteinöverskott från grovfodret så går det åt mer energi att bryta ner proteinet än vad det ger, det gör ju vanligtvis inget men är hästen svårfödd så kan det bli problem när varje Mj man kan peta i hästen är viktig.

Jag hade inte gett lucern om proteinöverskottet redan är stort och självklart inget kraftfoder heller. Överskott av protein från kraftfoder är farligt. Behöver du ge lucern för att få i honom betfibern och oljan så räkna med att det går bort några Mj.

Betfiber räknas som grovfoder så det kan du efter invänjning ge så mycket som behövs. Man kan alltså vid behov ge enbart betfiber som grovfoder. Har man en sockerkänslig häst är betfiber utan melass att föredra.

Tack för bra och grundlig förklaring!
Det blir inget proteinöverskott med bara hösilage, däremot behöver gamlingen lusern också och då blir det överskott. Men det är alltså okej att ge ganska stora mängder betfiber? Det har ju mer MJ än lusern, så då kanske mer sånt och mindre lusern kan vara lösningen.
Han har varit lite kinkig förr med "bara" betfiber och olja, så troligen kommer jag ändå behöva ge lusern också.
 
Tack för bra och grundlig förklaring!
Det blir inget proteinöverskott med bara hösilage, däremot behöver gamlingen lusern också och då blir det överskott. Men det är alltså okej att ge ganska stora mängder betfiber? Det har ju mer MJ än lusern, så då kanske mer sånt och mindre lusern kan vara lösningen.
Han har varit lite kinkig förr med "bara" betfiber och olja, så troligen kommer jag ändå behöva ge lusern också.

Varsågod :)

Då hade jag gett en blandning mellan betfiber och lucern som hästen äter och lagt till några extra Mj för säkerhets skull om det blir ett proteinöverskott. Betfiber är ett grovfoder så det kan man ersätta rakt av med men hästar äter ju oftast betfiber fortare än hö/ensilage och behöver därför oftast för att få sitt tuggbehov tillgodosett även hö eller ensilage om de kan tugga det.

Tänk på att maxgivan olja är 75 gram olja/100 kg häst och dag efter invänjning. Linfröolja är den bästa oljan du kan ge eftersom balansen mellan omega 3 och 6 är bra i den oljan vilket inte är fallet med övriga oljor.
 
När det är ett proteinöverskott från grovfodret så går det åt mer energi att bryta ner proteinet än vad det ger

Detta är helt enkelt inte sant.

Protein innehåller lika mycket energi som kolhydrater:

https://www.merckmanuals.com/home/d...f-nutrition/carbohydrates,-proteins,-and-fats

”Carbohydrates, proteins, and fats supply 90% of the dry weight of the diet and 100% of its energy. All three provide energy (measured in calories), but the amount of energy in 1 gram (1/28 ounce) differs:

4 calories in a gram of carbohydrate or protein

9 calories in a gram of fat”

Problemet är att det krävs ett stort antal biokemiska processer för att omvandla energin som finns i aminosyrornas karboxylgrupp till ATP som är den energiform som hästen kan utnytja. Under dessa biokemiska processer omvandlas en stor del av energin till värme vilket gör att mängden energi som hästen kan utnyttja från ett proteinöverskott är ganska litet. Dock ger det alltid ett positivt energibidrag.

Ett proteinöverskott vållar sällan något problem. Betesgräs kan innehålla 20+% protein och detta vållar inga problem. Hästen måste göra sig av med kväveöverskottet via urinen men så länge hästen har tillgång till vatten är det inga problem. Är hästen uppstallad så är det naturligtvis negativt för stallmiljön med mer urin i bädden.

Under vissa omständigheter kan kvävet i växten inte omvandlas till aminosyror och protein utan existerar i form av nitrat. Höga halter nitrat i fodret kan däremot vara skadligt.
 
Detta är helt enkelt inte sant.

Protein innehåller lika mycket energi som kolhydrater:

https://www.merckmanuals.com/home/d...f-nutrition/carbohydrates,-proteins,-and-fats

”Carbohydrates, proteins, and fats supply 90% of the dry weight of the diet and 100% of its energy. All three provide energy (measured in calories), but the amount of energy in 1 gram (1/28 ounce) differs:

4 calories in a gram of carbohydrate or protein

9 calories in a gram of fat”

Problemet är att det krävs ett stort antal biokemiska processer för att omvandla energin som finns i aminosyrornas karboxylgrupp till ATP som är den energiform som hästen kan utnytja. Under dessa biokemiska processer omvandlas en stor del av energin till värme vilket gör att mängden energi som hästen kan utnyttja från ett proteinöverskott är ganska litet. Dock ger det alltid ett positivt energibidrag.

Ett proteinöverskott vållar sällan något problem. Betesgräs kan innehålla 20+% protein och detta vållar inga problem. Hästen måste göra sig av med kväveöverskottet via urinen men så länge hästen har tillgång till vatten är det inga problem. Är hästen uppstallad så är det naturligtvis negativt för stallmiljön med mer urin i bädden.

Under vissa omständigheter kan kvävet i växten inte omvandlas till aminosyror och protein utan existerar i form av nitrat. Höga halter nitrat i fodret kan däremot vara skadligt.

Då ber jag om ursäkt till @Miljon för den felaktiga informationen. Att överskott av protein tar mer än vad det ger var något jag fick lära mig på SLU men utvecklingen går framåt och forskningen med den :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 329
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp