proteinknölar och hosta??

S

shallowxx

tjeloj!
min totto har åkt på massa proteinknölar efter höbyte till årets höskörd.
kan de få hosta i samband med detta?? :confused:
 
Sv: proteinknölar och hosta??

Det låter mer troligt att hostan och knölarna kommer av mögligt foder. Dammar höt mycket? Årets hö har på de flesta ställen regnat bort helt och är i princip otjänligt som foder. Behöver ju inte vara så med ert hö men värt att kolla upp!
 
Sv: proteinknölar och hosta??

Hosta får man av foder av dålig hygienisk kvalitet, inte av byte från ett parti till ett annat!
 
Sv: proteinknölar och hosta??

Om ditt hö är proteinrikt så kan det orsaka knölar därför bör man om man har möjlighet blanda nya höet med lite fjolårs hö som invänjning i början av installningen. Hostan hänger nog inte ihop med knölarna utan kan som tidigare inläggs skrivare redan påpekat, bero på dammigt hö (dålig hygienisk kvalitet). Kan vara förkylningshosta då det inte är helt ovanligt att hästar, precis som människor, blir förkylda på hösten.
 
Sv: proteinknölar och hosta??

Sk proteinknölar beror inte på för mycket protein i foderstaten och bör därför kallas något annat. T ex foderknölar. Man misstänker att de kan bero på att hästen är överkänslig mot någon "ingrediens" i fodret, t ex är det inte helt ovanligt att hästar får dito knölar av korn. Andra tänkbara orsaker är insektsbett eller atopi, alltså en allergi mot inandade ämnen. Det sistnämnda skulle förstås kunna ha ett samband med hostan - hästen reagerar allergiskt på det nya höet, sannolikt pga av att det innehåller mögelsporer.

Precis som någon annan sa kan det förstås röra sig om en vanlig förkylning. Hostan alltså, inte knölarna :smirk: .
 
Sv: proteinknölar och hosta??

hejsan!
tack för svaren, men det var nog bara en förkylning, försvann straxt därpå...
appropå ingenting så är höet av mkt bra kvalité och "foderknölarna" är nu på väg att flytta hemifrån... :banana:
tack igen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja alltså hur känns det i kroppen? Kollegan fick precis en host och nysattack och jag kunde se hur kroppen tog i runt buken. Sedan sa...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 227
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Enligt mitt antivirusprogram har jag massor av spårare från olika sidor som spårar vad jag gör på nätet, för att kunna anpassa annonser...
2
Svar
20
· Visningar
1 240
Senast: Rosett
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp