Proteinkänslig ? Nån som kan hjälpa mig ??

B

briana

Har precis köpt en häst från holland som var oerhört torr o fin i sina leder första veckan jag hade han. Blev ju ett rejält foderbyte såklart. Står på ca 8 kg hösilage...Det är vad han äter max. 2,5 kg krafft grund. Han fick 3 kg i holland men vilket foder vet jag ej...Han har börjat få gallor och varit lite svullen i båda fram. Svullnaden försvinner direkt han kommer ut men gallorna är ju kvar...Han är absolut inte halt men kanske han var något varm i svullnaden. Idag såg jag 2 smååå knutor, en vid sidan av manken och en lite längre bak.. Fanns inte igår !!Kan det vara att han är känslig mot proteinet ?? Får för mkt protein ?Har ingen analys på hösilaget men ägaren till stallet säger att det är kraftigt...Gud va jag känner mig dum nu :cry: Ska köpa eget hö till hösten med rejäl analys och uträknad foderstat...

Kan någon hjälpa mig ? Kan det bli dom här symtomen med svullna ben, gallor och knutor ?? Ska jag sänka kraftfodret ??

Tacksam för svar !!

Sv: Proteinkänslig ? Nån som kan hjälpa mig ??

Vad hästen stod på för kraftfoder i Holland är ganska oväsentligt, jag antar att de inte följde med grovfoder i hästköpet från Holland?
Importer ska introduceras sakta, så grovfoder först och i den mån att det är låga värden kan man starta med lucern hack eller pellets.

När man ser att hästen är stabil i mage och tarm, kan man introducera kompletterande fodermedel ett och ett.

Krafft Grund är dock inte särskilt proteinrikt. Innehåller ju bara 80g smbrp/kg. Ungefär som spannmål. Det borde inte bero på den!

Jag skulle tippa på att det helt enkelt är det stora foderbytet som blev för honom som gör detta. Inte nåt särskilt näringsämne eller fodersort. Utan störningar i magen, helt enkelt.
Han kanske inte är van vid SILAGE heller?

Jag skulle köpa foderjäst och lägga till i foderstaten. 2dl om dagen (uppdelat på två ggr gärna).
Och minska kraftfodret.

Och du - få inte panik. Det är inte som att han ska DÖ nu ;) . Det komemr nog lösa sig när hans mage kommer i form igen! Om inte foderjästen hjälper så finns det annat man kan pröva också.

Vet du vad han har ätit förr?

Vad jag förstår har de inte gott om hö / hösilage, utan fodrar med luzern o halm- oftast.

Ge microbalans eller probimin ett tag.

Vet inte vad ha stått på innan. Han sa bara att han fick 1 1/2 kg morron och kväll och hö på kvällen. Så det stämmer väl då att han bara fått hö på kvällen....

Det kanske är så mkt proteiner i ensilaget att det blir för mkt att ge honom krafft ?? Kan dom bli så här när det gäller magen, knutor,gallor och lite svullnad ??Ska ge han hö nu istället...MED analys..

Är det inte mkt protein i foderjästen :confused: Hur mkt ska man dra ner kraftfodret ?? Kan dom få dessa symptom jag skrivit av att magen blir rubbad ??

Men all kraftfoder är inte proteinrika!
Dock är det så att om nu hösilaget är väldigt proteinrikt så behöver han knappast MER av protein... Till ett sånt silage skulle man allra helst försöka att ge honom enbart av den och inget kraftfoder men han kanske är dålig på att äta tillräckliga mängder av grovfoder för att hålla hullet? I sånna fall letar man efter kraftfoder/tillskott med så låg proteinmängd som möjligt och högt energi. Olja är bra - innehåller INGEN protein alls! Och betfor är okej.

Man kan också "späda ut" silaget genom att ge delvis HALM som grovfoder. Men då är ju frågan igen om han är villig att äta halm?
Som någon annan skrev så är det väl vanligt där nere att de får LUSERN och halm som enda grovfoder.... Gubben kanske menade att hästen fått 1 ½kg lusern morgon o kväll? Låter konstigt om den bara fått kraftfoder på morgonen. (lusern är grovfoder)

Är det inte mkt protein i foderjästen :confused: Hur mkt ska man dra ner kraftfodret ?? Kan dom få dessa symptom jag skrivit av att magen blir rubbad ??

Hästen har inte reagerat på proteinet, den har fått en reaktion av ett hastigt foderbyte. Därför ska man vara försiktig i början med import, den ska vänjas successivt vid varje fodermedel.

Ja det just av att magen blir rubbad som dessa symtom uppkommer. Det är en gammal myt att det skulle komma av just protein.

Jo det är proteinrikt men det blir så små mängder du ger. Jästen är bra för magens bakterieflora och balanserar upp en mage som är i obalans. Du kan också pröva andra magbalanserande tillskott som t ex Protexin eller Kraffts Mag o Tarm.

Tack så mkt för att ni tagit er tid att försöka hjälpa mig :smirk: Man blir ju orolig...Pratade med en tjej som hjälp mig ta in honom som importerar mkt...Hon sa att i Holland så är det oftast dåligt hö så d får mkt halm...Oftast får d en liten chock när d kommer hit...
Ska prova lite av vad ni säger !!

Hur mkt olja ska man ge ?? Ska jag fortsätta med grunden eller ge nåt annat ?? Han äter INTE betfor ! Kanske tar lite tid innan han gillar det !!? Han ska ju trnas lite hårdare så han behöver ju energi !

Jag skulle ge hö+ halm istället för silage

Hur mkt olja ska man ge ?? Ska jag fortsätta med grunden eller ge nåt annat ?? Han äter INTE betfor ! Kanske tar lite tid innan han gillar det !!? Han ska ju trnas lite hårdare så han behöver ju energi !

Energi finns det i grovfoder också.
I nuläget är det nog viktigast att du inte ändrar en massa igen, han behöver stabiliseras i magen först. Men minska på Grunden och försök att få honom att äta halm som grovfoder (delvis alltså). Det borde han ju vara van vid. Och köp något Mag o Tarm - balanserande, som jag angav ovan.
Möjligtvis kan du förutom det börja med lite lite olja, försiktigt... lägg i en matsked bara första dagarna och sen kan du öka till 0.5dl och senare till 1dl.

Tack så mkt för att ni tagit er tid att försöka hjälpa mig :smirk: Man blir ju orolig...Pratade med en tjej som hjälp mig ta in honom som importerar mkt...Hon sa att i Holland så är det oftast dåligt hö så d får mkt halm...Oftast får d en liten chock när d kommer hit...
Ska prova lite av vad ni säger !!

Jag vet inte vilka kontakter importören har i Holland. Min erfarenhet är dock att hollandarna har utmärkta grovfoder med i genomsnitt långt mkt högre proteinvärden än hos oss.

Instämmer helt med Boj ge en nyimporterad häst enbart grovfoder i början och se sen hur den utvecklas. Jag skulle ge fri tillgång.
HH

Han får fri tillgång men äter max på sin höjd 8 kg. Kanske inte alltid d heller alltid. Tycker du att man ska ta väck kraftfodret helt och bara ge grovfoder och nåt för magen för att återställa den ?? Han har varit här ca 2 veckor nu..

Ja det tycker jag. Dvs att inte ge hm ngt som innehåller spannmål eller proteinkoncentrat tills han landat ordentligt. De 2 typerna av fodermedel belastar miljön i grovtarmen mest. Den behöver komma i balans i först.

Grovfoder är bästa sättet att få en stabil miljö med snälla bakterier i grovtarmen. Om silaget skulle vara proteinfattigt (fast det var det väl inte?) kan man lägga till lusern som pelletts eller strå. Det behandlas i hästtarmen på samma sätt som gräshö. Du bör räkna ut vad har får i sig så du vet om det räcker för hans behov. 8 kg låter litet lite om det inte är väldigt torrt. Om betet har kommit igång där du bor så har du ju en massa näring där också. HH

Tack för svar !! Det är rätt så torrt silage och han knaprar i sig lite gräs på dagarna...Ska prova vad ni sagt så får jag se hur det går !

Tack tack !

Lyssna på Helena du! Hon är den som kan detta allra bäst här på Buke. Hon är allas vår foderguru! :D ;)

Gör som hon säger - enbart grovfoder. (silage och ev. halm)
Och att lägga till någon mag/tarm-balans skadar inte! Det kan du göra.

Inga vitaminer upptill heller ??

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt arabiska fullblod på 19 år har lätt för att lägga på sig och blir rätt bukig. Nu får han 7 kg hösilage och 1 kg Krafft lucern...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: elinette
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 509
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto och funderar på hur jag ska göra. Idag får hon fri tillgång på hösilage ~15kg men som troligtvis har usla värden...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Kirre
·
Foder & Strö Jag har i början av aug fått hem min nya häst. Hon var ganska tunn när hon kom och fick genast gå ut på dygnet-runt-bete. Hon la på sig...
Svar
15
· Visningar
2 663
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka